fbpx

I když je Česko v podstatě v karanténě, pobyt v přírodě, tedy i procházky a běh, (zatím) zakázané nejsou. Jak běhat správně, abychom se riziku nákazy vyhnuli?

Zveřejněno: 25. 3. 2020

Pandemie nového typu koronaviru se šíří a situace si vyžaduje stále přísnější opatření. Ta v noci z neděle na pondělí v Česku vyvrcholila zavedením celostátní karantény omezující volný pohyb osob. Do přírody a parků lidé ale zatím podle všeho chodit mohou. A mohou i zrychlit do běhu. Je to ale bezpečné?

Vzdát se běhu?

Patříte mezi milovníky sportu a nedokážete si bez procházky nebo alespoň půlhodinového běhu představit svůj den? Nařízené omezení volného pohybu osob se nevztahuje na pobyt v přírodě, který naopak lékaři pro posilování imunity doporučují.

Venku se nemusíte ničeho dotýkat, jste ve velkém prostoru, na čerstvém proudícím vzduchu. I tak je ale za současné situace rozumné vzít si i na procházku nebo běh roušku.

Americký magazín zdravého životního stylu The Prevention vyzpovídal dva odborníky, lékaře, kteří se problematikou zabývají. Z odpovědí Davida Niemana, profesora působícího na Appalachian State University v Severní Karolíně, a Briana Labuse, docenta Školy veřejného zdraví na univerzitě v Nevadě, vyplývá, že běhání a sportu na zdravém vzduchu se vzdávat nemáme. Chce to je dodržet pár doporučení.

Je bezpečné běhat venku?

Pokud jde o přenos nemoci, je pobyt venku dokonce bezpečnější než uvnitř. Když se totiž lidé sejdou v uzavřeném prostoru a někdo z nich zakašle nebo kýchne, kapičky viru se dostanou na předměty. A potom už je to jako nekonečný kolotoč: Sáhneme si na infikovaný povrch, neumyjeme si ruce, nakazíme se. To je samozřejmě ten nejhorší možný scénář. 

Proto je i bezpečnější jít se projít ven, do přírody, ideálně sám nebo s partnerem či jiným rodinným příslušníkem. Venku se nemusíte ničeho dotýkat, jste ve velkém prostoru, na čerstvém proudícím vzduchu. I tak je ale za současné situace rozumné vzít si na procházku nebo běh roušku – pokud to udělá každý, budeme se tak všichni chránit navzájem. A pokud chceme této situace docílit, měli bychom jít příkladem.

Je dobré běhat s kamarádem nebo s přáteli?

Pravidla karantény jsou jasná. Mělo by se zamezit sdružování lidí. Pokud se někdo domnívá, jak chytré a šikovné je všemožná omezení obejít a vydat se na pořádný výšlap s partou přátel, nedělá dobře a ubližuje tak nejen sobě, ale i ostatním. Pokud lze šíření viru zamezit jen tím, že se nějaký čas omezíme a budeme se vídat jen s těmi nejbližšími, měli bychom to udělat.

Třicet až šedesát minut mírné až svižné fyzické aktivity pomáhá imunitnímu systému držet viry na uzdě.

To platí i v případě pohybu venku. Pokud si chcete jít zaběhat nebo vyrazit na procházku, vezměte si roušku a určitě běžte. Více než jednoho nebo dva parťáky s sebou ale neberte. Je zbytečné chodit riziku naproti, když bychom se měli snažit o opak.

Můžete vyrazit ven, když jste v karanténě?

Lidé s cestovatelskou anamnézou a další, kterým byla ustavena karanténa, by se skutečně měli, pokud možno, co nejvíce izolovat. To znamená, že by z domova neměli vycházet vůbec, natož pak na procházky nebo běhat. A to ani v případě, že si vezmou roušku nebo respirátor. Pokud se ale tito jedinci cítí dobře a zdravě, není důvod, aby se cvičení nevěnovali v klidu domova. Třicet až šedesát minut mírné až svižné fyzické aktivity pomáhá imunitnímu systému držet viry na uzdě.

I doma máte spoustu možností, jak svůj příděl pohybu splnit, což podporuje i řada lektorů, kterým byly kvůli mimořádným opatřením zrušeny lekce. Internet je nyní plný online tréninků, stačí si jen vybrat, který vám bude vyhovovat. A pokud inspiraci nepotřebujete, věnujte se józe, běhejte doma nebo sedněte na cyklistický nebo jiný trenažer, pokud jím disponujete.

Měli bychom se vyhnout dotyku dopravních tlačítek?

I když jsou venku, měli byste k dopravním tlačítkům přistupovat stejně jako ke kterémukoliv jinému povrchu. Pokud tedy není zbytí, zmáčkněte je, ale nesahejte si potom do tváře, a jakmile přijdete domů, pořádně si umyjte ruce. Pokud máte po ruce dezinfekční prostředek, můžete jej použít bezprostředně poté, co se tlačítka dotknete. Nebo to můžete udělat mazaně: Použijte k dotyku rukavice, rukáv nebo třeba loket.

Je imunitní systém po náročném tréninku narušený?

Když vyčerpáte zásoby glykogenu (zásobní cukr uložený ve svalech a játrech), k čemuž při náročném tréninku dochází, je imunitní systém opravdu slabší, a tím pádem náchylnější k nakažení. S tím jde ruku v ruce i zátěž psychická, která s náročným tréninkem také souvisí a která obranyschopnost organismu taktéž oslabuje.

Rozhodně není bezpečné nebo žádoucí plivat, nebo dokonce smrkat na zem.

Proto byste se měli vyhnout dlouhým a intenzivním běhům, dokud se situace nevrátí k normálu. To rozhodně neznamená, že byste měli přestat běhat nebo cvičit úplně, jen byste zkrátka měli zvolnit, a než se koronavirová bouře přežene, najet na pohodový režim.

Je nebezpečné venku plivat?

S přihlédnutím k faktu, že ven by se nyní mělo vycházet pouze s rouškou nebo jinak zakrytými ústy, nosem a ideálně i očima (sluneční nebo ochranné brýle), je vlastně technicky vzato plivat nemožné. I v případě, že by ale nutnost nosit roušky pominula, rozhodně není bezpečné nebo žádoucí plivat, nebo dokonce smrkat na zem.

Je lepší vždy použít kapesník, ideálně jednorázový papírový, a ten při nejbližší příležitosti vyhodit. Z hlenu, který na zem vypustíte ústy nebo nosem, se totiž mohou viry šířit kapičkami, které mohou zasáhnout sliznice jiných lidí. Buďme proto ohleduplní.

Související…

Šije se ručně, na stroji i na síti. Designérka o tom, jak strhnout masy k šití roušek
Michaela Cásková

foto: Shutterstock, zdroj: Prevention

Tipy redakce

Díky čemu vznikl na Zemi život? Zřejmě pomohla činnost pevninských sopek

Díky čemu vznikl na Zemi život? Zřejmě pomohla činnost pevninských sopek

Vznik života je pořád ještě pro nás zahalen tajemstvím, tedy pokud nejsme...

Změní vesmírní chameleoni Einsteinovu teorii relativity?

Změní vesmírní chameleoni Einsteinovu teorii relativity?

Vesmír se rozpíná a zároveň zrychluje. O tom mezi vědci panuje v zásadě shoda....