fbpx

Lavičky jsou (po zastávkách MHD) zřejmě nejviditelnější částí městského mobiliáře. A můžou sloužit k daleko více věcem než jen k sezení

Zveřejněno: 31. 10. 2019

V minulosti si na lavičkách lidé četli noviny, kouřili dýmku, krmili holuby, povídali si nebo na někoho čekali. V současnosti na nich s elektronickou cigaretou v ruce sjíždíme náš nikde nekončící feed, se sluchátky na uších pijeme dýňový flatwhite a... taky čekáme. Lavičky ve městech už však plní i další funkce. A to především ty marketingové.

Některé lavičky tak třeba praktickým příkladem upozorňují na společenské problémy, další je rovnou řeší a jiné nemají za cíl nic jiného než nás jen zaujmout a někdy i trochu pobavit.  

Lavička jako ložnice

Před pár lety kanadská marketingová agentura Spring Advertising zahájila ve Vancouveru spolupráci s dobročinnou organizací RainCity Housing. Ta se v rámci řady společensky prospěšných aktivit zabývá i zajišťováním dostupného bydlení lidem bez domova a dalším ohroženým skupinám. Ve Spring Advertising vytvořili kampaň, ve které předělali některé lavičky v parku na přístřešky pro bezdomovce. Nečekaně tak přivítali lidi bez střechy nad hlavou na místech, ze kterých je ostatní obvykle vyhánějí.

Měli jsme pocit, že když zrovna nevyužíváme naše dovednosti k tomu, abychom lidem něco prodali, mohli bychom je využít k tomu, abychom jim byli něčím prospěšní.

Kampaň spočívala v instalaci lavičkových přístřešků, které se rozkládaly podobným způsobem jako jídelní stolky v letadlech. Během dne pak lavičku označoval nápis „Najdi si přístřešek“. A v noci, když si daný bezdomovec přístřešek rozložil, se objevila adresa nejbližší organizace, která bezdomovci poskytne střechu (tu opravdovou) nad hlavu.

22b05d12 6513 4fb0 9757 c52c11246dfd

Dočasný přístřešek v lavičce se dal díky kampani vyměnit za přístřešek se skutečnou střechou


Cílem kampaně bylo přitáhnout pozornost k nedostatku ubytovacích kapacit pro lidi bez domova, kteří zde žijí. Ve Vancouveru je totiž tenhle problém silnější než jinde v Kanadě, a to především z toho důvodu, že ve městě přes zimu extrémně nemrzne jako v jiných částech země. Všichni bezdomovci se tak na zimu stahují právě sem. „Reklamní průmysl toho komunitám moc nevrací. A to je to, co chceme, byť malými gesty, změnit,“ říká spoluzakladatel a kreativní ředitel Spring Advertising Rob Schlyecher. „Na druhou stranu nejsme Matka Tereza. Jen jsme měli pocit, že když zrovna nevyužíváme naše dovednosti k tomu, abychom lidem něco prodali, mohli bychom je využít k tomu, abychom jim byli něčím prospěšní.“

Lavičkami k sobě blíž

Méně altruistický, ale o dost technologicky vyspělejší přístup k lavičce jako marketingovému objektu si v italském Miláně zvolila agentura Publicis. Pro společnost Nescafé vytvořila kampaň s názvem Hello bench, kterou zveřejnila v dubnu roku 2017. Cílem bylo upozornit na to, že seznámit se v dnešní době s někým cizím může být náročné, i když nových lidí na ulici denně míjíme stovky. Pro milánský Salone del Mobile kreativci agentury vytvořili pojízdnou lavičku, u které se v okamžiku, kdy si na ni sedli dva cizí lidé, aktivovaly senzory, lavička se zkrátila a posunula je k sobě blíž. A hned se bylo o čem bavit.

S podobným, i když méně technicky náročným řešením přišla u nás už v roce 2007 pražská agentura Mark BBDO. Pro značku likérů Becherovka v Praze nainstalovala lavičky, které byly uprostřed prohnuté a „doslova sbližovaly“. Prý stejně jako Becherovka.

Lavičkami od sebe dál

Opačnou strategii si zvolila agentura Blink Digital v kampani pro indickou banku ICICI bank. Agentura navrhla „chytrou lavičku“, která se prodloužila pokaždé, když zaznamenala, že se ve své původní velikosti celá zaplnila lidmi.

icici

Zvětšující se lavička znamená také větší pravděpodobnost úvěru na větší byt

Život v přelidněné zemi totiž znamená skoro žádný osobní prostor, takže se na vás pořád někdo někde mačká. Agentura chtěla lidem zprostředkovat pozitivní zkušenost s tím, jaké by to bylo, kdyby měli kolem sebe o něco víc místa. Prodlužovací lavičky byly rozmístěny na několika místech všude po městě a poblíž poboček ICICI banky. Finanční produkt, který kampaň prezentovala, byla zvýšená pravděpodobnost získání úvěru na bydlení a s tím spojeného většího prostoru v domácnosti.

Jen tolik, kolik potřebuješ

U další lavičky nemůže být o nějakém větším užitku ani řeč. Jenže to ani nebylo jejím cílem. Agentura Sukle Advertising & Design vytvořila v rámci komplexnější kampaně pro Denver Water, která byla zaměřená na redukci plýtvání vodou, lavičku tak akorát pro jednoho. S nadhledem tak komunikovala nosnou myšlenku celé kampaně: „Použij jen tolik, kolik potřebuješ.“

A nějaké užitečné lavičky v Praze? Kromě těch s možností připojení k USB nabíječkám a Wi-Fi, které ovšem příliš nezaujaly ani nefungovaly, tu aktuálně žádné kreativní posezení nenajdeme. Když tedy vynecháme fakt, že se dá o opěradla některých laviček, které jsou polepeny hustou vrstvou černých výlepů, docela pohodlně opřít. Pak si ale nemůžete být jistí, co si odnesete na zádech.

Související…

V Pákistánu se dá spát na billboardech, které se mění v posteleJak fungují billboardy 2.0: Čistí vzduch a vyrábí pitnou voduJak se ve světě dělá špičková reklama v MHD a na zastávkách

zdroj: Bustle

Tipy redakce

Profesor Jan Rak: Ráj na zemi nastane, až zjistíme, že si realitu vytváříme sami

Profesor Jan Rak: Ráj na zemi nastane, až zjistíme, že si realitu vytváříme sami

Je realita to, co vidíme? Nebo si ji každý z nás vytváří po svém? Co nám vlastně o...

Mohli by chameleoni změnit Einsteinovu teorii relativity? Zatím se žádný nechytil

Mohli by chameleoni změnit Einsteinovu teorii relativity? Zatím se žádný nechytil

Vesmír se rozpíná a zároveň zrychluje. O tom mezi vědci panuje v zásadě shoda....