fbpx

Američtí kouči zdravého životního stylu radí, jak překonat strach z veřejných vystoupení či z nepříjemného pohovoru v práci

Zveřejněno: 16. 11. 2018
Přečteno 1026x

Sebevědomí je nedílnou součástí úspěchu. Ovlivňuje, jak se cítíme i jak nás vnímají ostatní. Nové neznámé situace mohou sebevědomí oslabit. Naštěstí existují způsoby, jak se na to připravit a nenechat se vyhodit ze sedla.

Související…

Chcete vychovat zdravé a sebevědomé dítě?Teenageři, kteří často vystavují selfíčka, mohou mít problém se sebevědomímProč mají ženy v západních zemích tak nízké sebevědomí?

Obecně platí, že sebedůvěra pramení ze dvou zásadních věcí. První je důvěra sobě samému a druhou víra v sebe sama. Tedy "věřím sobě a věřím v sebe". Podle koučů zdravého životního stylu z institutu Integrative Nutrition jsou tyto dvě vlastnosti nezbytné pro naši schopnost pomoci sobě a zároveň inspirovat ostatní, aby se stali nejlepší verzí sebe sama. Během života ale přicházejí situace, které nám tuto úlohu znesnadňují. Například, když se ocitneme pod tlakem.

Lze se uchýlit i ke kopnutí panáka. Povolen je však jen jeden malý na kuráž.

Ať už se jedná o přijetí nového klienta, prezentaci na workshopu nebo snahu o naklonění si potencionálního zaměstnavatele. Pod tlakem veřejnosti je sebevědomí jednotlivce mnohdy dušeno a někdy i částečně zadušeno. Níže nabízíme sedm tipů, jak si v takových případech dodat sebedůvěru. Kopnutí panáka mezi nimi není, i když se lze ostatně uchýlit i k tomu. Povolen je však jen jeden malý na kuráž. Jinak se raději spolehněte na následující "manuál".

1. Vizualizace

Před důležitou událostí si představte obrázek sebe sama tak, abyste na sebe byli hrdí, radí experti z Integrative Nutrition na svém webovém portálu. Představte si sebe sama, jak dosahujete stanovených cílů – zvládáte náročný rozhovor nebo dáváte levou zadní nové písně na vlastním koncertu. Takové formy vizualizace mohou rozvíjet pozitivní vnímání sebe sama, a tím i přirozenou cestou zvýšit sebevědomí.

2. Oblečte se za…

Oblečte se. Zase ve vlastní vizualizaci. Třeba za práci, kterou chcete mít. Za práci, kterou chcete, ne za práci, kterou máte. Je to jako s klasickým oblečením – podle toho, jaké nosíte, na vás lidé nahlížejí. Podle oblečení lidé často hodnotí (to jsou prostě klasické stránky lidské povahy, se kterými nelze moc hýbat).

Moderní styl, který vám sedne jako druhá kůže, podpoří vaši osobnost.

Zvyšte svou sebedůvěru tím, že budete halit svůj mozek do sebejistoty a své tělo do kvalitního profesionálního oděvu. Pokud si nevíte rady, poraďte se s vizážistou. Moderní styl, který vám sedne jako druhá kůže, podpoří vaši osobnost.

3. Zatančete si

Na každého to někdy padne. Ten pocit, že je toho už moc a že nemůžete dál. Praktikujete jógu? Postavte se na chvíli na hlavu a podívejte se na svět vzhůru nohama. Pomáhá to. Nebo si zapněte oblíbenou hudbu a vytančete to ze sebe. Uvolníte se, příjemně se vyčerpáte a dodáte si energii. S ní se vrátí i sebevědomí. Podle studií k vyšší vnitřní síle a sebevědomí pomáhá hudba s těžšími basy.

tanec 771308572

Pokud se vám nechce stát na hlavě, tak si třeba zatančete. Pomůže vám asi hlavně hudba s basy


4. Zaujměte pózu

Jóga má polohy bojovníka. Jsou to jedny z mála asán, kde se nezavírají oči. Pohled naopak směřuje vpřed. Tam si představíte sebe sama, jak úspěšně řešíte problém, který vám aktuálně nedá spát. Budujete vnitřní sílu a zdravé sebevědomí.

Až budete příště s někým jednat, udržujte rovný postoj i oční kontakt.

Kdo nedělá jógu, může zaujmout postoj "zvědavého muže nebo ženy". S touto myšlenkou původně přišla Amy Cuddyová, sociální psycholožka a profesorka na Harvard Business School. Zaujměte širší stoj rozkročný, ruce dejte v bok, ramena dozadu. Než přistoupíte k rozhovoru či jakékoliv interakci, které se obáváte, zkuste tento postoj tak na dvě minuty. Až potom se do toho pusťte. Sebejistě budete nejen vypadat, ale i se tak cítit.

5. Jazyk těla

Zřejmě už jste někdy četli nebo slyšeli o tom, že až 93 % komunikace je neverbální. Experti z Integrative Nutrition to potvrzují. Jazyk těla je podle nich nesmírně důležitý v tom, jak se prezentujete a jak vás ostatní vnímají. Až budete příště s někým jednat, udržujte rovný postoj i oční kontakt a při podávání ruky ji partnerovi přiměřeně stiskněte – nebuďte jako leklá ryba, ale ani jako diktátor.

6. Vžijte se do idolu

Na idoly už jsme velcí. Určitě ale existuje někdo, koho obdivujete. Kdo je vaším pomyslným vzorem. Jak by se asi zachoval on? Buďte také takoví. Je to ve vaší moci. Režii. Síle.

7. pryč s negativismem

Sami sobě jsme často největším kritikem. Jedná se ale o jediného kritika, kterého můžeme beztrestně a úplně umlčet. Zastavte proud myšlenek, které vám našeptávají, že nejste dost dobří, silní nebo chytří. Pouhé "vymazání" slov ale nepůjde. Místo toho se zaměřte na to, abyste vyrostli z problémů. A když se negativní myšlenka objeví, nastavte jí jako protiklad myšlenku pozitivní. Třeba "Nezvládnu to za Dokážu to".

A pokud nic nepomáhá? Je tu plno koučů a psychologů, kteří vám dokážou se sebevědomím pomoci. I tady ale musíte vybrat správně. Nejlépe na něčí doporučení. Třeba zrovna svého idolu.

foto: Shutterstock, zdroj: Integrative Nutrition

Kateřina Hájková

Kateřina Hájková

Novinářka, učitelka jógy a instruktorka trx. Milovnice zdravého života, knih, zvířat, filozofie a historie. Ráda píše povídky a chystá se na román.



Související články

Pokračováním v prohlížení těchto stránek souhlasíte s Podmínkami užití a Pravidly využití Cookies.