fbpx

Moc dlouhý spánek zvyšuje náchylnost k některým závažným nemocem. Navíc se po něm stejně nebudete cítit vyspalí

Zveřejněno: 20. 3. 2022

Spánek je záhadná záležitost. Někdy přijde úplně nečekaně na poradě, jindy se cítíme unavení, přitom v posteli usínáme velmi dlouho a občas i marně. Obecný konsensus, kolik spánku by průměrný dospělý měl čerpat každou noc, představuje nějakých sedm až devět hodin. Pokud ale pravidelně spíte víc, mohlo by se stát, že svému zdraví moc neprospějete.

Závěry studie National Sleep Foundation naznačují, že pokud jde o spánek, není více vždy lépe. Nadměrný spánek může ovlivnit náš životní styl a zvýšit náchylnost ke zdravotním problémům, jako je cukrovka, obezita, srdeční onemocnění a mrtvice. Riziko předčasného úmrtí se potom zvyšuje o 20 až 30 %.

Když je ho moc, je ho příliš

Příliš mnoho spánku může mít také negativní vliv na duševní zdraví, konkrétně jde o úzkostné stavy a deprese. Odborníci poukazují na fakt, který možná můžete potvrdit i ze své zkušenosti. Pokud dlouho spíte, po probuzení se stejně necítíte psychicky dobře, i když byste teoreticky měli být díky mnohahodinovému spánku čerství. Výzkum také naznačuje, že dlouhý spánek může ovlivnit kognitivní fungování člověka. Stejně jako jeho nedostatek může mít negativní dopad například na fungování paměti.

Odborníci ovšem nedoporučují radikální změny spánkových návyků bez konzultace s lékařem. Jde o jednu z nejpodstatnějších složek životního stylu, která by měla být nastavena přesně podle osobních potřeb člověka. Koneckonců, jak říká zpráva National Sleep Foundation, požadavky na spánek jsou individuální a mění se v závislosti na věku. Chcete-li přesně určit, kolik spánku potřebujete, je třeba kromě vašich potřeb zkoumat, co ovlivňuje kvalitu a kvantitu vašeho spánku, a to od vašich pracovních návyků až po úroveň stresu.

Dlouhý spánek může ovlivnit kognitivní fungování člověka. Stejně jako jeho nedostatek může mít negativní dopad například na fungování paměti.

Mějte také na paměti, že spánek mohou ovlivnit různé okolní faktory, třeba káva či energetické nápoje, budíky a vnější osvětlení (i to z mobilních zařízení). Někteří lidé díky svému rozvrhu musejí chodit spát ne podle svého biorytmu, ale prostě ve chvíli, kdy je třeba.

Odborníci proto zejména těmto lidem doporučují chodit spát, i když nejsou unavení a necítí se na spánek. Tak totiž můžou klidněji usnout. Pořád je to lepší než se zmítat v posteli a přemýšlet o tom, že už byste měli konečně spát, protože musíte za chvíli vstávat.

Související…

Máte zájem o kvalitní spánek? Jaké nesmysly nám firmy dokážou prodat
Jan Handl

foto: Shutterstock, zdroj: Byrdie

Tipy redakce

Změní vesmírní chameleoni Einsteinovu teorii relativity?

Změní vesmírní chameleoni Einsteinovu teorii relativity?

Vesmír se rozpíná a zároveň zrychluje. O tom mezi vědci panuje v zásadě shoda....

Jak na městský stres? Pokud se nehodláte odstěhovat, vyzkoušejte toto

Jak na městský stres? Pokud se nehodláte odstěhovat, vyzkoušejte toto

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...