fbpx

Studie prokázala, že jóga vám pomůže vychutnat si jídlo – nebudete mít výčitky, že se dobře najíte.

Zveřejněno: 7. 8. 2018

Studie zveřejněná v International Journal of Yoga přišla nedávno s velmi zajímavým zjištěním: jóga vám pomáhá lépe se vyrovnat s tím, co jíte. Nebudete se tolik omezovat v jídle, nebudete mít výčitky z toho, že jíte, na co máte chuť, a nebudete trpět poruchami příjmu potravy, jako je anorexie nebo bulimie. To všechno se dá zvládnout již za několik měsíců.

Související…

Budoucnost sexu: umělé ženy, veganské pomůcky a nahá jógaJóga namísto antidepresiv? Možná již brzy!Jóga na ráno. Tyto cviky vás dobře naladí.

Malá randomizovaná kontrolní studie zkoumala dopad 11týdenního jógového programu u žen s diagnózou bulimie nebo jiných poruch příjmu potravy. Ty se dvakrát týdně účastnily 90minutových lekcí Hatha jógy, které je povzbuzovaly i k domácímu cvičení během následujících 11 týdnů. Tedy doby, po níž probíhal výzkum.

Vědomí těla

Lekce, jichž se respondentky účastnily, byly zaměřeny na vědomí těla, jógové postoje, polohy, dýchací cvičení, koncentrační meditace a byly zakončeny hlubokou relaxací. Zahrnovaly i seznámení s jógovou filozofií, zejména pak s její bezkonfliktní a klidnou povahou. Kromě toho ženy dvakrát týdně absolvovaly i 90minutové kurzy výživy a vzdělávání o poruchách stravování. Po skončení výzkumu si účastnice promluvily s psychologem a vyplnily dotazníky. Totéž se opakovalo o šest měsíců později. Rozhovory s psychologem se týkaly čtyř oblastí – příznaků poruch příjmu potravy, obav o stravování, nárůstu hmotnosti a zbytnění tvaru těla.

Když cvičíte jógu, nebudete se muset tolik omezovat v jídle – a vůbec vám nebude vadit, že nemáte hlad

Výsledek mluvil jednoznačně. Vědci zjistili, že jóga má velmi dobrý vliv na vaši pohodu – když cvičíte, nemusíte se tolik omezovat v jídle, navíc vám vůbec nebude vadit, že nemáte hlad, což mnozí stále chybně považují za nezbytnou podmínku hubnutí. Dejte si ale pozor – jóga nemá zas takový vliv na strach z kil navíc a ze ztráty sexy křivek. Tyto výsledky se mírně odlišují od jiných studií o vlivu jógy na poruchu stravování, jako je třeba studie z roku 2010, která zaznamenala opravdu globální snížení všech symptomů. Rozdíl by mohl být dán skutečností, že studie z roku 2010 poskytovala individuální a nikoli skupinové lekce, které mohou těm, kteří se zabývají obavami o vzhled těla a hmotnost, pomoci více. Dalším rozdílem může být rozdílný styl jógy použitý v roce 2010. Nejednalo se totiž o klidnou Hatha jógu, ale o dynamičtější Viniyogu.

Jezte lépe

I další výzkumné studie nadále ukazují, že jóga představuje nadějnou formu doplňkové léčby poruch příjmu potravy. Vzhledem k široké škále jógových technik mohou výzkumníci na zlepšení výsledků a jejich názornosti i pochopitelnosti pokračovat tím, že budou specifikovat typy jógových postojů, dýchací cvičení a meditace, stejně jako potencionální rozdíly mezi jógou vedenou individuálně a skupinově.

 

 

foto: Shutterstock, zdroj: PsychologyToday

Tipy redakce

Teorie spiknutí vítězí: Třetina mileniálů v USA pochybuje, zda je Země kulatá

Teorie spiknutí vítězí: Třetina mileniálů v USA pochybuje, zda je Země kulatá

Tajná spiknutí okolo celebrit nejsou až tak nová. To první se objevilo na sklonku...

Proč se písek krade z pláží? Je to podobně cenná komodita jako voda

Proč se písek krade z pláží? Je to podobně cenná komodita jako voda

Loni v létě zaplatil jeden britský turista na Sardinii pokutu 1 032 eur, když byl...

Pokračováním v prohlížení těchto stránek souhlasíte s Podmínkami užití a Pravidly využití Cookies.