fbpx

V Americe, matce McDonaldu, probíhá revoluce. Cílem je ukázat, že člověk nemusí být vegan kvůli tomu, aby si mohl dát veganské jídlo

Zveřejněno: 8. 1. 2019
Přečteno 1272x

Pryč jsou doby, kdy jediné, čím se mohli vegetariáni ve fast foodu občerstvit, byl smažák a hranolky. V průběhu listopadu 2018 oznámila firma Beyond Meat (výrobce masných náhražek), že jde na burzu se záměrem vybrat peníze na „budoucnost proteinu“. A budoucnost proteinu vidí v hrachu. Ten by měl být hlavní náhražkou masa. Ovšem ne kvůli vegetariánům a veganům.

Na rozdíl od své konkurence nemíří firma Beyond Meat svými produkty jenom na srdce a žaludky těch, kteří ze zásady nejedí maso. Na svou stranu se snaží získat právě i pojídače klasických hamburgerů. Chce být prodávána na místech, kde „milovníci masa vyžadují protein jako hlavní jídlo“. A daří se jí to. Její produkty lze nalézt v 11 000 supermarketech v USA, což je víc než čtvrtina všech obchodů s jídlem.

Ne že by to jídlo bylo nějak extra dobré, pomohlo ale změnit způsob, jakým Američané o bezmasém jídle uvažují.

Rok 2018 se tak v Americe stal megaúspěšným rokem pro veganské zpracované jídlo. Neboli pro produkty navržené k uspokojení nejen veganů, ale i všežravců, kteří mají zájem o novinky, životní prostředí nebo prostě o změnu.

Od elity pro všechny

První bezmasé burgery se v USA objevily nejprve v luxusních restauracích elitních kuchařů, dnes už je můžete najít v mnoha řetězcích s rychlým občerstvením. S veganskými variacemi experimentuje i McDonald’s nebo třeba nám méně známý prodejce White Castle. Zatímco v jiných restauracích si za vegetariánskou pochutinu musíte připlatit, v tomto obchodě pořídíte veggie burger za necelé dva dolary.

Počet býložravců se nezměnil, počet bezmasých možností vzrostl exponenciálně.

A to změnilo hodně. Ne že by to jídlo bylo nějak extra dobré, pomohlo ale změnit způsob, jakým Američané o bezmasém jídle uvažují. To totiž už není jenom pro hipíky a elitáře, teď je i pro obyčejné lidi, kteří si večeři vyzvedávají v drive-thru okénkách a jedí ho na parkovištích.

Vegani nerostou

Mohou toto jídlo jíst vegani? Samozřejmě. Ale navzdory širokému rozšíření rostlinné stravy je počet vegetariánů a veganů v Americe stále nízký a za posledních 20 let nijak rapidně nevzrostl. Podle ankety magazínu Washington Post z roku 2017 se pouhých 5 % Američanů identifikuje jako vegetariáni a 3 % jako vegani. Když byla stejná anketa provedena v roce 2012, výsledky byly 6 % a 2 %. Takže ve výsledku stejný počet lidí.

veggi burger 455199598

Houska s hovězím? Ve fast foodech teď frčí spíš masové náhražky


Počet býložravců se tedy nezměnil, počet bezmasých možností vzrostl exponenciálně. A ne jen v počtu, ale i v kvalitě. To by nedávalo moc smysl, kdyby cílovou skupinou veganského jídla byli pouze vegani. Cílovkou jsou tedy i masožravci, kteří „hledají jídlo, jež je lepší pro jejich postavu i pro planetu“.

Veganům není potřeba prodat myšlenku veganství, oni už přesvědčeni jsou. Ta myšlenka musí být prodána nám všem ostatním.

Mnoho veganů ani reálně vypadající falešné maso ve skutečnosti rádo nemá. „Viděl jsem vegany jíst toto maso a nevypadali by, že by si to chtěli dát znovu,“ řekl světoznámý šéfkuchař David Chang o svém burgeru. „Jeden vegetarián ho dokonce vrátil, protože mu to až příliš připomínalo maso.“ Pokud vám opravdu připadá maso nechutné, je vysoce pravděpodobné, že nechcete jíst ani jeho imitaci. Ale na tom nezáleží. Veganům není potřeba prodat myšlenku veganství, oni už přesvědčení jsou. Ta myšlenka musí být prodána nám všem ostatním.

Anti-antikapitalismus

Mohli bychom říci, že tohle jídlo – placené velkými investory a prodáváno majoritními korporacemi – ve skutečnosti zase jenom drží u moci starý zkažený kapitalistický systém. Fast-food řetězec dneska může podávat veganské burgery a stejně tak nadále vykořisťovat zaměstnance.

Jak poznamenává britský Guardian, vzhledem k množství peněz za těmito projekty, které tečou od investorů ze Silliicon Valley, hedgeových fondů a různých hipsterských podnikatelů, je jednoduché pochopit, proč mnozí vegani cítí, že se pozice jejich hnutí, tradičně spojovaného s antikapitalismem, rozplývá v marketingovém smogu.

Analýza z roku 2017 ukázala, že pouhé označení produktu značkou „vegan“ způsobí jeho pokles v prodeji o 70 %.

Navzdory nekončícímu toku důkazů, že je současný způsob stravování Američanů neudržitelný, vegani jako takoví odvádí velice špatnou práci při rekrutování nováčků. Problém je dvojí. Zaprvé, lidé opravdu milují maso. Zadruhé, lidé nesnáší vegany. Analýza z roku 2017 dokonce ukázala, že pouhé označení produktu značkou „vegan“ způsobí jeho pokles v prodeji o 70 %.  

vegansky burger 1183049308

Udělat hamburger bez masa patří do kulinářského umění


Důvodů je podle novinářky životního stylu Abigail Higginsové, která v magazínu Vox napsala článek Proč lidé tolik nenávidí vegany, hned několik. Jeden z nich je, že vegani způsobují u neveganů pocity viny. Nevegani prý předpokládají, že když někdo maso nejí, automaticky odsuzuje opačné jednání. Je pravda, že mnoho veganů věří, že dělají správnou věc, a dávají to okázale, někdy až trochu otravně, najevo. Dalším důvodem je, že maso je silně zakořeněno v našich životech a lidé obecně nemají rádi změny vlastních zvyků.

Veganem bez závazků 

I s ohledem na výše zmíněné je nárůst masivního trhu s veganským fast foodem tak významný. Pohrdá totiž stereotypem, že veganské jídlo v Americe musí být bez „chuti a zápachu“. Pohrdá tím, že být veganem je zároveň prohlášení daného jedince, že má „dostatek času, energie a zdrojů, které může věnovat na dodržování restriktivní diety“, že by veganství mělo být jakousi „vírou“, ať už z ekologických důvodů, nebo kvůli právům zvířat. A že by se tato víra měla dodržovat až do konce života.

Náhražky masa jsou stejně jako maso zpracované, mají vysoký obsah tuku, občas dokonce vyšší než jejich masité protějšky.

Veganský fast food je zkrátka jiný. Nepotřebuje žádnou hlubokou definici. Tím, že ho jíte, neříkáte, že ho budete jíst do konce života. A hlavně byste ho do konce života ani jíst neměli. Není totiž vůbec zdravé. Náhražky masa, stejně jako maso zpracované, mají vysoký obsah tuku, občas dokonce vyšší než jejich masité protějšky. Junk food by neměl být pro nikoho hlavním zdrojem obživy. 

Související…

Zachrání vegani planetu? Je jich málo a třetí svět se těší na masoJe libo cvrčka? Jde o "ekologičtější maso“, které jedí i vegetariániProč je mistr světa v thaiboxu zapřísáhlý vegan

Možná je ale tohle právě ta cesta, jak přimět masy masožravců, aby se umírnily ve své spotřebě živočišných produktů. Jde vlastně o způsob, jak odebrat veganství jeho morální zátěž. Jak si z něj udělat trochu legraci. Legraci, která je sice nezdravá, ale zároveň nenáročná a nikoho nesoudí.

foto: Shutterstock, zdroj: Vox

Tereza Hermochová

Tereza Hermochová

Mám ráda poezii. Natáčím dokument, ale ještě nevím o čem.



Pokračováním v prohlížení těchto stránek souhlasíte s Podmínkami užití a Pravidly využití Cookies.