fbpx

Mezi meditací a štěstím rovnítko existovat nemusí, upozorňují kanadští vědci 1 fotografie
zdroj: Shutterstock

Výsledky nové studie dávají na frak zaběhlým přesvědčením – výzkumníci odhalili, že pro hojně doporučované způsoby, jak si udržet duševní pohodu a pocit štěstí, ve skutečnosti neexistují žádné přesvědčivé důkazy. Má tedy smysl chodit do přírody nebo meditovat?

Zveřejněno: 28. 8. 2023

V posledních letech se rozmohl trend tvrdící, že jako balzám na duši fungují určité strategie. Pokud budete pravidelně meditovat, chodit do přírody a vyjadřovat vděk za to, co máte (třeba každodenním zapisováním do deníku – jednoduše si sednete a napíšete, za co jste za uplynulý den vděční), naučíte se, jak dosáhnout pocitu štěstí. Výsledky nové přehledové studie ovšem do těchto zaběhlých zvyklostí doslova házejí vidle, protože tvrdí, že pro jejich účinnost ve skutečnosti neexistují žádné přesvědčivé důkazy.

Výsledky celých stovek studií mohou být zkreslené

Ačkoliv závěry celé řady odborníků tvrdí, že meditace, procházky v přírodě a vyjadřování vděčnosti nám pomohou najít štěstí, kanadští výzkumníci před nedávnem odhalili, že většina z nich je založena na stovkách malých a špatně navržených studií, jejichž závěry mohou být velmi nespolehlivé. „Neznamená to samozřejmě, že tyto intervence nefungují, potřebujeme ale mnohem důkladnější vědecký výzkum, abychom dokázali, že ano,“ přibližuje Elizabeth Dunnová, jedna z autorů přehledové studie, působící na University of British Columbia v Kanadě.

Psychologická renesance má zabránit falešné pozitivitě

Asi před deseti lety prošla oblast psychologického výzkumu jakousi „renesancí“. Psychologové si uvědomili, že standardní způsoby provádění experimentů mohou vést k falešným výsledkům. „Studie často měly příliš málo účastníků a data byla někdy vybírána až poté, co experiment samotný skončil,“ vysvětluje Dunnová podstatu metody, kterou ona sama nazývá „masírováním dat“.

Z plných 532 studií, které tematicky vyhovovaly stanoveným kritériím, byly jen čtyři považovány za vyhovující novým standardům.

Po „renesanci“ se očekává, že výzkumníci „předregistrují“ své studie, což znamená, že ještě před zahájením experimentu budou definovat plány statistické analýzy. „To nám svazuje ruce předem, protože se musíme zavázat ke způsobu, kterým studii a analýzy provedeme, než se skutečně dostaneme k datům. To dramaticky snižuje riziko, že dojdeme k falešně pozitivním závěrům,“ rozvádí.

Pro platnost nejspolehlivějších strategií neexistují důkazy

Společně s kolegou Duniganem Folkem provedla Dunnová průzkum, jehož účelem bylo zjistit, jak mohly „předrenesanční“ metody ovlivnit výsledky výzkumu. Poté, co do vyhledávače na Googlu zadali hesla typu „jak být šťastný“ a „vědecky ověřené způsoby, jak být šťastnější“, získali pět nejdoporučovanějších způsobů – vyjadřování vděčnosti, sociální interakce, cvičení, meditace a pobyt v přírodě. Následně prostudovali vědecké časopisy obsahující studie, provedené do poloviny listopadu 2022, zabývající se některou z těchto pěti strategií (s výjimkou těch, v nichž účastníky tvořili fyzicky nebo duševně vážně nemocní lidé).

Z více než 500 studií vyhovovaly jen čtyři

Z plných 532 studií, které tematicky vyhovovaly stanoveným kritériím, byly jen čtyři považovány za vyhovující novým standardům – tedy se jich zúčastnilo minimálně 45 respondentů a byly vedeny podle předem registrovaného plánu, který má zajistit prevenci pozdějšího zkreslení výsledků. Dvě z těchto čtyř vyhovujících studií se týkaly vyjadřování vděčnosti, další dvě se zabývaly výhodami sociálních interakcí.

Obsahem ani jedné z nich nebylo zkoumání pozitivních vlivů meditace, cvičení nebo pobytu v přírodě – studie, které se těmito strategiemi zabývaly, neměly dostatek účastníků ani předem registrovaný plán vedení analýzy. „To znamená, že 95 % z nich má vzorky, které jsou příliš malé. Takže jim prostě nemůžeme moc věřit,“ říká k tomu Dunnová.

S meditacemi přestat nemusíte

To ovšem pořád neznamená, že doporučované strategie pro dosažení štěstí fungovat NEMOHOU. „Rozhodně nechceme, aby si lidé z našeho výzkumu odnesli, že pokud mají nějakou strategii, která je činí šťastnějšími, měli by se jí přestat věnovat. To, co říkáme, je, že jen zatím neexistuje dobrý důkaz, že doporučované metody musí nutně fungovat pro všechny,“ uzavírá.

Co si z toho tedy odnést? Že pokud pravidelně meditujete a dělá vám to dobře, pokračujte v tom. Ale nevnucujte to ostatním, protože těm může pomáhat zase něco úplně jiného, co třeba nemusí zapadat ani do TOP pětky, kterou k tématu štěstí Dunnové a Folkovi našel „strýček“ Google.

Související…

Názor psychoterapeutky: Meditovat by měli především ti, kterým to nejde
Tereza Hermochová

foto: Shutterstock , zdroj: Autorský článek

Tipy redakce

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Flákač, budižkničemu, alkoholik, čórka. To jsou typické konotace, které si mnoho z...

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...