fbpx

Reklamní agentura přišla se sofistikovanou a pro někoho i zábavnou kampaní. Místo toho, abyste si otevřeli auto, vám z reklamního stojanu na pípnutí klíče vyjede jízdenka.

Zveřejněno: 28. 9. 2019

Bruselem se denně prožene v průměru 370 tisíc aut. Mnohem efektivnější volbou přemisťování po městě je tady přitom cestování veřejnou dopravou. Jenže zpohodlnělí řidiči se nechtějí vzdát svého komfortu a často úplně zapomenou, že se ve špičce nemusí zdržovat v zácpách. Mohou využít zdejší MHD a auto si vyzvednout třeba na okraji města. Stačilo by jen změnit zajetý způsob uvažování.

Přesně téhle myšlenky se chytila místní přepravní společnost STIB/MIVB, která ve spolupráci s kreativní agenturou mortierbrigade připravila za využití městského mobiliáře řidičům osobních aut malé překvapení. Každý řidič, který hledal své auto s klíčem v ruce, narazil na tramvaj. Teda ne úplně doslovně.

Během prvních dvou dní interaktivní kampaně rozdala přepravní společnost stovky jízdenek a získala si pozornost 27 451 řidičů.

Doslova se ale rozblikala světla nejbližšího interaktivního billboardu s obrázkem tramvaje a ozvalo se známé "ding-ding", tedy úplně stejný zvuk, který obvykle vydává skutečná tramvaj. Když se pak řidič, zaujatý tím, co to vlastně odemkl, k reklamnímu stojanu přiblížil a zamířil na něj klíč od svého auta, okamžitě mu vyjel lístek na MHD zdarma. Jenom během prvních dvou dní zábavné interaktivní kampaně rozdala přepravní společnost stovky jízdenek a získala si pozornost 27 451 řidičů.

Kreativní technologie

Agentura mortierbrigade vyvinula interaktivní billboardy se speciálním hardwarem a softwarem, který dokázal rozpoznat frekvenci klíče od auta a zareagovat na ni. Když pak řidič zmáčkl tlačítko na svém klíči blízko billboardu, slyšel místo očekávaného zvuku "bíp-bíp" zvuk tramvaje. Tramvaji na billboardu se navíc rozblikala světla, stejně jako blikají vozidlu při jeho odemykání. Každý panel doprovázela výstižná slovní hříčka: "STIB/MIVB je klíčem k tomu Brusel pořádně rozjet." S cílem oslovit co nejvíc řidičů zvolila bruselská agentura pro umístění billboardů záměrně vysoce frekventovaná místa ve městě, kde spousta řidičů často marně hledá místo k zaparkování.

„Řidiči aut často uvíznou ve svých zajetých vzorcích a úplně zbytečně používají osobní auto i na trasy, kde by se mnohem snadněji a efektivněji dopravili MHD. Velká část řidičů navíc stráví hromadu času tím, že se v Bruselu snaží marně zaparkovat. Tahle doba je někdy dokonce delší než samotná cesta autem,“ vysvětluje smysl kampaně Joost Berends, kreativní ředitel a partner v mortierbrigade.

Klíčové automaty

Spolupráce agentury a přepravní společnosti však zašla ještě dál a interaktivní billboardy nebyly jediné, kde řidiči dostávali lístek zadarmo výměnou za pípnutí klíčem. Kampaň doprovázela řada automatů na jízdenky, které byly vybaveny totožnou technologií. Řidičům tak odpadla bariéra a nutnost kupování lístku a mohli místo auta rovnou skočit na metro, tramvaj nebo autobus. No co, když už držíte v ruce lístek...

Každé "bíp-bíp" se v mžiku mění na "ding-ding". Klíč od auta se tak stal trochu paradoxně nástrojem propagace tramvaje.

„Chtěli bychom, aby každý klíč od auta v Bruselu upozornil řidiče na existenci MHD, a přesvědčil je, aby jej používali o něco častěji,“ dodává kreativní šéf digitální sekce agentury mortierbrigade Ramin Afshar. „Technologie zachycující frekvenci klíčů od auta se zatím ukázala jako hodně úspěšný nápad. Každé "bíp-bíp" se v mžiku mění na "ding-ding". Klíč od auta se tak stal trochu paradoxně nástrojem propagace tramvaje. A to je přesně ten obrat v myšlení, kterého jsme chtěli docílit.“

Interaktivní panely a automaty na jízdenky byly v Bruselu součástí větší kampaně, která měla za cíl zviditelnit roli městské hromadné přepravy. Možná by podobnou kampaň stálo za to vyzkoušet i v Praze? Otázka je, zda by podobný automat na lístky první naštvaný řidič, který by si potřeboval rychle odemknout auto, nerozkopal.

Související…

Chceme hezčí, čistší a bezpečnější zastávky MHD, říká 56 procent Pražanů
Markéta Lukášková

foto: Little Black Book, zdroj: Little Black Book

Tipy redakce

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Flákač, budižkničemu, alkoholik, čórka. To jsou typické konotace, které si mnoho z...

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...