mobilita

Uzavření dvou důležitých komunikací na obou březích Vltavy najednou ve stejný čas se stalo tématem diskusí skutečných i virtuálních. Výrazná část Prahy byla prakticky neprůjezdná, což uvedlo do pohybu černý humor a sarkasmus na sociálních sítích. Toho samozřejmě využil především bulvár k označení...

Hanna Marcussenová, zástupkyně primátora Osla pro městský rozvoj, tvrdí, že hlavním důvodem, proč chtějí osobním vozidlům zapovědět vjezd do města, je svobodný a volný pohyb lidí po ulicích. Podle ní jde o to zvýraznit prapůvodní význam ulice jako místa setkávání , kde si lidé povídají, děti...

Nejenže má Praha jednu z nejrychlejších hromadných doprav na světě, nyní se chlubí i dalším oceněním. Podle prvního ročníku Smart City Index 2019 je 19. nejchytřejším městem na světě, přičemž v Evropě zaujímá pěkné 11. místo.

Zatímco naše životy se v 21. století neustále zrychlují, náš pohyb po městech se zpomaluje. Stojíme v zácpách, mačkáme se v přeplněných tramvajích a marně se snažíme získat alespoň pět minut navíc kličkováním přeplněnými centry. A z tohohle průšvihu nás nevytáhnou ani samořídící auta. Problém...

Bruselem se denně prožene v průměru 370 tisíc aut. Mnohem efektivnější volbou přemisťování po městě je tady přitom cestování veřejnou dopravou. Jenže zpohodlnělí řidiči se nechtějí vzdát svého komfortu a často úplně zapomenou, že se ve špičce nemusí zdržovat v zácpách. Mohou využít zdejší MHD a...

V Praze jsou už něco málo přes rok a vztah Pražanů k nim je stále rozpačitý. Řeč je o zelenobílých elektrokoloběžkách Lime . Ty si můžete velice snadno zapůjčit pomocí aplikace, dokážou vyvinout rychlost až 25 kilometrů za hodinu a na jedno nabití ujet celých 37 kilometrů. Podle zákona jsou...

Praha chce ovzduší v metropoli zlepšit omezením provozu vysokoemisních vozidel, hlavně dieselů. Původně zvažovala zavedení nízkoemisních zón, ale nakonec se rozhodla pro řešení pomocí mýta. "Zákon by umožňoval i vjezd takových vozidel, která ve vozovém parku vymírají – a to jsou ta, která...

Automobilový průmysl zažívá renesanci. Od doby, kdy jsme koně odvázali z kočárů a zavřeli je pod kapotu, se toho hodně změnilo. Do rukou jsme místo otěží vzali volant a teď ho pomalu pouštíme, aby nám obě ruce zůstaly volné. Na dveře nám klepe doba, kdy bude auta na silnicích sama řídit jen hrstka...

Göteborg, centrála společnosti Volvo. V místním technologickém expozičním centru máme nastavené kamery a čekáme na rozhovor… Díky tomu, že Volvo je partnerem filmu Civilizace , neočekáváme nikoho z marketingu, kdo by na nás vychrlil spoustu propagačních frází. Dnes má před naše kamery přijít muž,...

Koloběžky Lime vtrhly do Prahy loni na podzim jako uragán. Lidé se na nich fotí, berou je jako povyražení, přitom se nejedná o turistickou atrakci, ale o plánovanou součást řešení mikromobility ve stále více přeplněných městech. V Praze jezdí v současné době okolo 700 koloběžek a další možná...

Takzvaná oranžová linka přepraví každý všední den více než 20 tisíc lidí. V okolí Los Angeles jezdí kolem 2 300 autobusů, 165 tras pokrývá téměř 1 500 čtverečních mil a autobusy najedou 73 milionů mil ročně. Počet cestujících meziročně klesá a nikdo vlastně neví proč. Někteří odborníci si myslí,...

Pod pojmem chytré město si můžeme představit různé věci. Může to být chytrá lavička v parku, inteligentní systém, díky kterému nemusíte večer objíždět bloky domů a hledat místo na parkování, nebo třeba sofistikované řízení dopravy. Jedno mají ale společné: obrovské množství dat, které dnes lidé...

Současné digitální mapy nejsou pro auta bez řidiče úplně dostačující. Ačkoli jsou silnice a cesty většinou dobře zanesené, aktualizují se jednou za pár let. A tyto mapy navíc neobsahují žádné prvky infrastruktury dopravního značení, příjezdových cest či označení jízdních pruhů.

Do Průhonic jsem dorazil běžným taxíkem. Žádná sdílená služba, prostě auto na zavolání. „Přijedete pro mě tak za tři čtvrtě hodiny?“ České zastoupení švédského Volva sídlí v kancelářích nad autosalónem v Průhonicích nedaleko Prahy. Nic okázalého, vše tu má být hlavně funkční. S Šárkou Heyna...

Koncem minulého roku zveřejnila automobilka Daimler očekávaný pokles akcií, letos již podruhé. Je to důkaz dlouhodobých cyklických obtíží, kterým německá firma čelí – ať už jsou to zákony proti dieselovým motorům doma v Německu, nebo nižší prodeje v Číně.

Když se na trhu objevily elektrické koloběžky, srdce mnoha nadšených bojovníků proti automobilismu, potažmo změnám klimatu, jistě zajásala. Nový dopravní prostředek také představoval naději pro města, která se rok co rok v zimních měsících topí ve smogu.

Flexibilní práce není jen jedním z benefitů firem, které chtějí vyjít vstříc svým zaměstnancům. Mnohdy jde už o součást firemní kultury a manažeři zjišťují, že hodně lidí dokáže být doma, ale třeba i v kavárně nebo coworkingovém centru výkonnější než za stolem v kanceláři. V čem tedy tkví výhody...

Z místa na místo se po celé zeměkouli přepravujeme pomocí mnoha dopravních prostředků. Autem přijedeme na letiště, kde ho za drahé peníze zaparkujeme v parkovacím domě, pak letíme letadlem do jiné země, tam si půjčíme další auto, po návratu domů zjistíme, že je na příjezdové cestě zácpa, tak auto...

Představte si, jak budete jezdit do práce za pár let. Auto se samo řídí, na delší vzdálenosti se přenese vzduchem, a to samozřejmě s minimální zátěží na životní prostředí. Tato budoucnost je blíž, než si možná myslíte. Na přehlídce nejmodernějších technologií Future Port Prague 2017, které...