MHD

Debaty o pražské dopravě jsou i nejsou opakem debat o počasí. Mají s nimi společné to, že se dají vést kdykoli a všude: v hipsterském bistru, v hospodě i ve vilce na okraji města. Nemají s nimi společnou bezkonfliktnost. Každý vidí dopravu ve městě ze svého pohledu, ze svých potřeb.

Co by se mělo změnit v pražské dopravě? Co funguje a co ne? V první části ankety jsme se ptali radních, kteří mají na starosti dopravu v Praze 7, Praze 6 a Praze 10. Ve druhé části odpovídali místostarostové pro dopravu Prahy 3, Prahy 2 a Prahy 4. Ve třetí a poslední anketě odpovídají Jan Panenka,...

Co by se mělo změnit v pražské dopravě? Co funguje a co ne? V první části ankety jsme se ptali radního Prahy 7 Ondřeje Mirovského (Strana zelených), místostarosty Prahy 6 Jiřího Lály (ODS) a místostarosty Prahy 10 Martina Sekala, který je rovněž z ODS. Samozřejmě, že jsme nechtěli o vyjádření...

V Praze není po koronaviru a zavíračkách hospod asi žhavější téma (krajské volby tu nejsou a senátoři moc nikoho nezajímají) než doprava a parkování. Co člověk, to názor. Komplexní řešení je v nedohlednu a dopravní řešení v Praze jsou často narychlo spíchnuté improvizace. Zeptali jsme se tedy...

Z některých slov se staly fráze. Tak třeba taková "kvalita". Kvalitní může být nábytek, látka na oblečení nebo i "příprava na něco". Ale již delší dobu se nám žádný fotbalový přenos neobejde bez slovního spojení "hráč má kvalitu". Nevíme, co to je, ale když třeba netrefí ze dvou metrů bránu, není...

Tak jako při každé hromadné aktivitě je i při jízdě pražskou MHD potřeba dodržovat určitá pravidla. Většinu nikdo nezpochybňuje. Musíte si koupit jízdenku, nesmíte malovat graffiti, v metru nesmíte lézt dolů do kolejiště (nesmíte to udělat dokonce ani tehdy, když vám tam spadne nový iPhone) a...

Od března, tedy od prvního velkého lockdownu, se pražská MHD potýká s nedostatkem cestujících. Za tu dobu se toho dalo hodně na tratích udělat, ale neudělalo. Cestující se vrátili do dopravních prostředků v září. A pražský dopravní podnik je od té doby přibližně každý týden překvapuje nějakou...

Když Technická správa komunikací na konci srpna oznámila, že v Praze na Libeňském mostě může být obnovena veřejná doprava prakticky bez omezení, reakce veřejnosti oscilovala mezi pobavením a úlevou. Všichni si pamatují megalomanské plány z nedávné doby, kdy se uvažovalo o tom, že Libeňák půjde...

Systémy veřejné dopravy jsou založeny převážně na využívání velkých vozidel s pevnými trasami, jízdními řády a jízdným. Ovšem sociální distancování, práce z domova a slábnoucí důvěra cestujících mění vzorce, na nichž jsou postaveny. Města čelí vyhlídce na to, že roky práce, kterou vynaložila na...

Pásmo vzdělávacích i zábavných aktivit pro občany metropole, jejichž cílem je ukázat, že i po Praze lze cestovat udržitelně, potrvá do 22. září. Tématem letošního ročníku je Bezemisní mobilita pro všechny a provází ho slogan „Tvůj styl, tvoje volba“. „Hlavním cílem je populárně naučnou cestou...

Jak se vám líbí nový design pražské MHD? Je to něco, co se dá kvalifikovat jako moderní design 21. století? Podobné vlaky metra jezdí také v Londýně nebo ve Vídni. Je to inspirace, náhoda, kopírování? Nový design je červeno-šedý. Proč je šedá vhodnější než bílá? Nový design bude aplikován postupně...

Praha tento týden oznámila, že chce sjednotit design hromadné dopravy. Trochu nešťastně tak učinila týden poté, co na veřejnost prosákl záměr zdražit Lítačku o polovinu a jízdné v metropoli obecně, takže ve veřejné diskuzi zaznívá leitmotiv: Proč budeme přemalovávat tramvaje ve chvíli, kdy nemáme...

Znáte takovou tu archaickou zábavu z poutí i amerických filmů, kdy někdo vystrčí hlavu do nějaké makety, nejlépe komické, a ostatní se do něj strefují, třeba dorty nebo míčky naplněnými vodou? Tak takhle nějak mi připadají pražští konšelé zodpovědní za dopravu se svým novým designem městských a...

Neměl jsem a nemám auto. Odmalička funguju jako nadšený pražský chodec, jezdím „sockou“, dnes i po městě vlakem, což je to snad nejrychlejší způsob dopravy z jednoho konce metropole na druhý. A zkusil jsem i koloběžku. Cyklista už ze mě nebude, ostatně na Vinohrady je to do kopce, to by mě...

Zdražování kupónů na MHD tak jak ho město plánuje, není podle bývalého starosty Prahy 3 Alexandra Bellu (ODS) správnou cestou. Právě ODS byla v době, kdy byl Bellu i zastupitelem hlavního města, proti zlevňování kupónů na dnešních 3 650 korun. Teď se cena musí v době, řekněme ne k tomu zcela...

Pracovat v centru Prahy a dojíždět do práce MHD není žádný velký komfort. Některé páteřní tramvajové spoje (jako 9ka nebo 22ka) ve špičkách nestačí, i když jezdí po pěti minutách (dokud je tedy nezabrzdí špatně zaparkované auto v centru). Na koleje se zkrátka další spoje nevejdou. Mimo špičky...

Když v červnu 2015 oznámili pražští zastupitelé zlevnění ročního kupónu ze 4 750 na 3 650 korun, mělo to oficiálně dva základní důvody: ulevit přetížené dopravě a přilákat do MHD více cestujících. Neoficiálním důvodem bylo samozřejmě získat politické body u Pražanů. Petr Dolínek z ČSSD , tehdejší...

Přestože o pražské MHD lze bez nadsázky říct, že v Evropě patří k těm nejlevnějším , návrh na zvýšení její ceny vyvolal všeobecnou kritiku. „Současná magistrátní koalice se asi rozhodla připravit Pražany o zbytek jejich peněz. Zdražila vodné a stočné, daň z nemovitostí, nájmy a teď se chystá...

ROPID neboli Regionální organizátor pražské integrované dopravy má na starosti provoz MHD v Praze. Ovšem o tom, kolik Pražané za jízdné zaplatí, rozhoduje pouze politická reprezentace. „Z naší strany můžeme pouze předkládat informace, kolik by stálo, kdyby například cena odpovídala výši kumulované...

Minulý týden proběhla tiskem výhrůžně vypadající zpráva: Pražská MHD o polovinu zdraží! Informace ale opomíná tři základní věci. Cenu ročního kupónu uměle snížila Praha v roce 2015, a to ze 4 750 na 3 650 korun. A tato cena platí beze změny i po pěti letech. Druhá věc je také ta, že dnes platí...