Výzkumy zjistily, že určité potraviny mohou snižovat míru prožívané deprese

Přečteno 3484x

„Jste to, co jíte“ – to je název známého pořadu Kateřiny Cajthamlové a Petra Havlíčka, kteří metodou hodného (Petr) a zlého (Kateřina) policisty vyléčili řadu obézních. A nebylo to jenom dobře sestaveným jídelníčkem a pravidelným pohybem. Donutili je také přemýšlet nad tím, co jíme.

Emoce na talíři

Jídlo neovlivňuje pouze tělesné funkce, ale to, jak se cítíme psychicky. To potvrdila i nedávná studie BMC Medicine, která zjistila, že změna stravy může výrazně zlepšit náladu.

Související…

Dieta 5+2: Jak se snadno stát zdravým a štíhlým mužem?Výživa dětí podle věku. Děláte to správně? Jarní detox: Co dělat, když tělo i duše volají po očistě

A nejde přitom o to, že s každým shozeným kilem se úsměv od ucha k uchu rozšiřuje. Tvrzení, s nímž výzkum přišel, se totiž netýká hubnutí a redukce tuku, ale stravování jako takového. I štíhlí a na první pohled zcela zdraví lidé mohou mít s jídlem problémy, které málokdo tuší. Třeba psychické. A třeba jim je navozuje právě nevhodně volená strava.

Změna stravy může výrazně zlepšit vaše emoce

Tím se zabývá nový obor nutriční psychiatrie, který reaguje na vědecké důkazy o tom, že to, co jíme, významně ovlivňuje naše emoce. Věnuje se jí třeba Marlynn Weiová, M. D., J. D., psychiatrička a terapeutka z New Yorku.

Nutriční psychiatrie

Studie se zúčastnilo 67 dobrovolníků, u nichž byl zkoumán vliv dietních změn na depresi. Výzkumníci pro tento účel na 12 týdnů poskytli sedm individuálních výživových poraden. Zde na respondenty čekaly motivační rozhovory, stanovování cílů a ohleduplné rady týkající se stravování. Skupina, která doporučované změny ve stravě skutečně provedla, vykazovala podstatně větší zlepšení deprese než ta, která tak neučinila.

Pokyny týkající se výživy doporučily zařadit tyto klíčové potraviny:

  • Celozrnné obiloviny (5–8 porcí denně)
  • Zelenina (6 porcí denně)
  • Ovoce (3 porce denně)
  • Luštěniny (3–4 porce týdně)
  • Nízkotučné, neslazené mléčné výrobky (2–3 porce denně)
  • Syrové a nesolené ořechy (1 dávku denně)
  • Ryby (nejméně 2 porce týdně)
  • Červené maso (3–4krát týdně)
  • Kuře (2–3krát týdně)
  • Vejce (až 6 za týden)
  • Olivový olej (3 kávové lžičky denně)

Účastníci studie byli rovněž vyzváni, aby po dobu trvání průzkumu vysadili tyto pochutiny:

  • Sladké rafinované obiloviny
  • Smažené jídlo
  • Fast Food
  • Zpracované maso
  • Slazené a perlivé nápoje (nejvýše 3krát týdně)
  • Alkohol/víno

Jídlo jako lék

Přesný mechanismus působení zdravější výživy na zlepšení nálady zůstává i nadále předmětem výzkumů. Weiová zmiňuje hypotézu, která tvrdí, že potraviny s vysokým obsahem cukru a nasycených tuků, se pojí s vyšším rizikem vzniku chronického zánětu. A ten na dobré náladě rozhodně nepřidá. Upozorňuje ale dále, že studie byla zaměřena na jedince, kteří se zdravě nestravovali a začali s tím teprve poté, co jim to bylo v rámci výzkumu doporučeno. Je tedy možné, že člověk, který se setrvale stravuje přibližně podle daných výživových doporučení, by nepocítil tak rapidní zlepšení nálady jako ti, pro které představuje zdravé stravování v podstatě neprozkoumaný kout světa. Weiová ale tvrdí, že bez ohledu na to pro všechny platí, že zdravá strava může představovat užitečný nástroj ke zlepšení zdraví fyzického i psychického.

 

 

foto: Shutterstock

Kateřina Lukášová

Kateřina Lukášová

Novinářka, učitelka jógy a instruktorka trx. Milovnice zdravého života, knih, zvířat, filozofie a historie. Ráda píše povídky a chystá se na román.

Související články

Pokračováním v prohlížení těchto stránek souhlasíte s Podmínkami užití a Pravidly využití Cookies.