Díky nové experimentální japonské léčbě by lidem jednou mohly začít růst chybějící zuby. Jde o to, zda výsledky potvrdí výzkum na laboratorních zvířatech. Myši zafungovaly, teď se testuje na fretkách

Zveřejněno: 22. 4. 2021

Podle studie zveřejněné v únoru 2021 v časopise Science Advances vyvinuli vědci z japonské Kjótské univerzity a z Univerzity ve Fukui léčbu monoklonálními protilátkami, která podle všeho v těle spouští růst nových zubů. Pokud se nadcházející experimenty setkají s úspěchem, mohly by v budoucnu lidem umožnit znovu vypěstovat zuby, které ztratili v dospělosti, nebo i takové, které jim chybí již od dětství. A to všechno přirozeným způsobem.

Jenže to není jen tak. I pro vědce se jedná o výzvu, která je poměrně ošemetná. Geny ovlivňující růst zubů mají totiž dalekosáhlé dopady na vývoj v celém těle a pravdou je, že některé z prvních aplikací léčby u laboratorních myší způsobily u jejich potomků vznik několika vrozených vad.

Naším dalším plánem je testování léčby monoklonálními protilátkami na dalších zvířatech, jako jsou prasata a psi.

Tým výzkumníků ale nakonec záhadě přišel na kloub, když odhalil, že blokování genu zvaného USAG-1 vedlo ke zvýšené aktivitě kostního morfogenetického proteinu (BMP). To je molekula, která určuje, kolik prvních zubů vyroste. U dospělých myší to nakonec způsobilo, že jim dorostly všechny zuby, které jim chyběly.

Fretky mají zuby skoro jako lidé

Kromě myší při výzkumu vědci využívají i fretky, jejichž zuby se mnohem více podobají lidskému chrupu, což ve zprávě zdůrazňuje Katsu Takahashi, profesor z Kjótské univerzity a vedoucí celé studie. „Naším dalším plánem je testování léčby monoklonálními protilátkami na dalších zvířatech, jako jsou prasata a psi,“ dodává.

Než se japonští vědci dostanou k testování nové léčby na lidech, uplyne nepochybně ještě dlouhá cesta. Pokračující úspěch v testech na zvířatech ale zatím vypadá jako slibné znamení rodící se klinické léčby, která by lidem umožnila přirozeně vypěstovat chybějící zuby.