fbpx

Ve více než desítce výstavních síní po celé Praze bude až do listopadu probíhat festival fotografií a vizuálního umění, který připomene (nejen) Listopad

Zveřejněno: 28. 10. 2019

Představte si, že působíte jako vizuální umělec, nejlépe fotograf, a to ve druhé polovině osmdesátých let v socialistickém Československu. Atmosféra v zemi se mění a silně na člověka působí. Jenže možnosti umělecky zpracovaného vyjádření pocitů jsou pořád ještě značně omezené.

V listopadu 1989 přichází sametová revoluce a najednou ta prázdná bublina praskne. Po 40 letech padl komunistický režim a demokracie přestala být vzdáleným ideálem. Atmosféra v umělecké branži následujících let se s žádnými jinými roky nedá srovnat. Umělcům se rozvázaly ruce, přišly nové techniky a inspirace ze Západu a hlavně svoboda v projevu i tvorbě. A právě toto období zachycuje letošní, již devátý ročník Festivalu Fotograf, který nese název Archeologie euforie: 1985–1995.

 Letošní téma se vztahuje k výročí 30 let od sametové revoluce a připomíná nám postupný vývoj naší společnosti přibližně od 80. let až po definitivní nastolení neoliberálního kapitalismu.

V galeriích a uměleckých centrech po celé Praze budou od 26. září do 14. listopadu k vidění tisíce fotografií českých i zahraničních tvůrců. Festivalový harmonogram výstav pak doprovodí edukativní program a diskuze věnované transformaci společnosti z totalitního režimu do kapitalismu. Kromě toho se můžou návštěvníci v průběhu festivalu zúčastnit také komentovaných prohlídek, zapojit se do diskuzí s umělci i kurátory, a dokonce se organizovaně projet na kole za architekturou pozdně komunistických a raně kapitalistických skvostů.

Co hýbe společností

Fotograf Festival se dlouhodobě věnuje tématům, která ve společnosti zrovna rezonují. V minulých ročnících se zabýval například transformací pracovního a volného času, digitalizací každodenního života nebo proměnou vnímání vztahu kultury a přírody. Letošní téma se vztahuje k výročí 30 let od sametové revoluce a připomíná nám postupný vývoj naší společnosti přibližně od 80. let až po definitivní nastolení neoliberálního kapitalismu.

veletrzni palac radovan bocek sametova revoluce1989

Listopad 1989, česká vlajka a slzy štěstí na kolejích před Veletržním palácem


„Na konci roku 1989 došlo v celém tehdejším ,východním bloku‘ k pádu totalitních režimů, který dost radikálně předznamenal vývoj dalších desetiletí. Dosud převažující bipolární pohled na politické změny přitom tehdejší situaci často zjednodušuje. S dnešním dostatečným odstupem se nabízí možnost podívat se na celou problematiku politických a sociálních změn nikoliv perspektivou přelomu, ale spíše ,tání‘ či ,přechodu‘,“ uvádí v tiskové zprávě Pavel Vančát, kurátor letošního ročníku Festivalu Fotograf.

Galerie vedle galerie

Festival hned v prvním zářijovém týdnu neoficiálně zahájila výstava koláží v galerii ArtWall s názvem Zákaz vycházení – Pražská repríza kurátorky Zuzany Štefkové. Hlavním bodem festivalového programu pak bude kolektivní výstava Obrazy konců dějin/Česká vizuální kultura 1985–1995, která bude k vidění v Uměleckoprůmyslovém muzeu od 16. října.

Pojetí výstavy volně poukazuje na 30. výročí podzimu 1989, ale nahlíží na ně v širších časových, politických i mediálních souvislostech. Výstava zachycuje období od roku 1985 do roku 1995 nejen prostřednictvím fotografie, ale i dalších obrazových médií.

upm pavel jasansky stavka 1989

Intenzivní příprava na generální stávku v listopadu 1989. Na protestních cedulích se toho za ty desítky let moc nezměnilo


Od 14. listopadu bude ve Veletržním paláci Národní galerie Praha k vidění výstava se stručným a všeříkajícím názvem 1989, která ukáže, jak byl právě tento rok ve fotografii reflektován. Jejím cílem je připomenout veřejnosti 30. výročí sametové revoluce a prozkoumat, v čem byl tento rok zlomový nejen pro českou společnost, ale také pro fotografii. Zahájení výstavy bude současně i zakončením letošního ročníku festivalu.

Něco navíc

V rámci festivalu probíhá také projekt Má historie, do kterého může fotografickými kousky z vlastního archivu, které zachycují okamžiky z přelomu 80. a 90. let, přispět každý z nás. Z online archivu amatérských fotografií a osobních příběhů pak bude vytvořena výstava, kterou organizátoři představí v Uměleckoprůmyslovém muzeu v Praze. 

S každou zakoupenou vstupenkou na některou z výstav získají návštěvníci nárok na slevový voucher, který budou moct uplatnit v době od 1. října do 30. listopadu v řadě spřátelených barů a kaváren různě po Praze. To asi aby byli lidé motivovanější, aby si o čerstvě vybavených vzpomínkách nebo nově nalezených souvislostech mezi naší minulou a současnou politickou situací s ostatními u dobrého pití svobodně a bez předsudků podiskutovali.

Související…

Letošní RefuFest upozorní nejen na postoje k uprchlíkům, ale i ke klimatu
Tereza Hermochová

foto: Archiv Fotograf Festival, zdroj: Fotograf Festival

Tipy redakce

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...