fbpx

Udržitelnost je heslem budoucnosti. Již dnes si mnoho firem uvědomuje, jak důležité je vštěpovat svým zákazníkům přidané hodnoty, ke kterým se v posledních letech mnoho výrobců ubírá

Zveřejněno: 12. 3. 2021

Spotřeba naší velké a často přespříliš konzumní společnosti je téměř nekonečná. Dnes však již víme, že planeta není nafukovací a masová produkce jí škodí více než cokoliv jiného. Naše spotřebitelské chování se proto musí změnit. S tímto heslem vstupuje do boje za udržitelnost řada českých, ale i zahraničních podniků, které lákají potenciální zákazníky na přidanou hodnotu svých výrobků. Nadbytek plastů, plýtvání potravin a masová nadprodukce oblečení nejsou jedinými problémy, kterým životní prostředí musí v dnešní době čelit. I malými kroky ale můžeme dospět k velkým zázrakům, shodují se firmy.

Konzumní společnosti odzvonilo

Udržitelnost je heslem budoucnosti. Již dnes si mnoho firem uvědomuje, jak důležité je vštěpovat svým zákazníkům přidané hodnoty, ke kterým se v posledních letech mnoho výrobců ubírá. Dlouholetá tradice, vysoké standardy kvality i soulad produktů s životním prostředím jsou součástí udržitelných strategií, jak přistupovat ke konzumním výrobkům pečlivěji a zodpovědněji. Snahou je nabídnout zákazníkům produkt, který není pouze rychloobrátkovým zbožím, ale pomocníkem, jenž se může dědit z generace na generaci.

Každou vteřinu se na světě prodá asi 20 tisíc kusů plastových lahví. Jen česká rodina se čtyřmi členy vyprodukuje ročně v průměru 140 kilogramů plastových obalů.

Nová kolekce pánví ECO Lite německého výrobce nádobí Woll od společnosti Potten&Pannen - Staněk je vyrobena z ekologických materiálů, a díky tělu z tenčí vrstvy 100% recyklovaného hliníku je také výrazně lehčí. Největším přínosem je její dlouhá životnost a odolnost nepřilnavého povrchu, na němž osmažíte cibulku, orestujete zeleninu nebo opečete váš oblíbený plátek masa. Pánev je vhodná také do trouby, což ocení zejména příznivci kuchyňského minimalismu. Vzhledem ke kvalitnímu zpracování a šetrné výrobě se pánev ECO Lite může stát nepostradatelným vybavením každé domácnosti, jež i při pravidelném používání vydrží pěknou řádku let.

Plasty jako hrozba současnosti

Spotřeba plastů rok od roku výrazně stoupá. Plastové lahve, jednorázové kelímky nebo obaly doslova zaplavily životní prostředí a stávají se nežádoucími produkty lidské činnosti končící na dně oceánů, v přírodě i v přilehlém okolí lidských domovů. Bohužel jejich masová výroba souvisí také s balením pitné vody, a to i v zemích, kde zdraví nezávadná voda teče přímo z kohoutku. Každou vteřinu se na světě prodá asi 20 tisíc kusů plastových lahví. Jen česká rodina se čtyřmi členy vyprodukuje ročně v průměru 140 kilogramů plastových obalů, tedy odhadem asi šest žlutých kontejnerů.

Studie Světového fondu na ochranu přírody (WWF) v roce 2019 navíc přišla s šokujícím zjištěním, že plasty nekončí pouze v oceánech a v přírodě, ale navíc také v lidském těle. Za život podle této studie sníme tolik plastů, že by to stačilo na několik sad Lega. Částečky plastů se do lidského těla dostávají především ze znečištěné vody, ale už také konzumací mořských plodů.

Česká firma Potten&Pannen - Staněk, která na trhu s kuchyňským nádobím a příslušenstvím figuruje již více než 25 let, prodává vodní filtry značky Brita, které se s těmito problémy snaží účinně bojovat. Vodní filtraci, jak ukázal průzkum společnosti Brita, který vznikl ku příležitosti Světového dne vody, si oblíbilo stále více Čechů a 44 % respondentů ji považuje za způsob, jak dosáhnout chuťově lepší vody. Vodní filtry totiž odstraňují usazený vodní kámen, chlor, drobné částečky těžkých kovů, herbicidy, pesticidy i mikroplasty. Zároveň se díky nim výrazně snižuje spotřeba plastových lahví.

Jedna třetina jídla končí v koši

Vyhazování jídla není pouze českým fenoménem. Celosvětově se dle odhadů Organizace spojených národů pro výživu a zemědělství nesní jedna třetina veškerého vyprodukovaného jídla, tedy zhruba 1,3 miliardy tun. V Evropě připadne v průměru na každou osobu asi 100 kilogramů vyhozených potravin. Obecně nejvíce se plýtvá v létě a na podzim, největší podíl na tom mají ovoce a zelenina, které představují téměř čtvrtinu celkových potravinových ztrát.

Svou udržitelnou stopu sleduje společnost Tesco. Od roku 2016 začala v Česku transparentně měřit svůj potravinový odpad a od té doby se jí ho podařilo snížit o 66 procent. V roce 2019 navíc Tesco darovalo 6 314 tun potravin lidem v nouzi díky spolupráci s potravinovými bankami nebo jako krmivo pro zvěř. Firma přistupuje k potravinám zodpovědněji a prostřednictvím pravidelného měření dokáže plýtvání výrazně omezit. „Co lze měřit, to lze řešit, a proto bych chtěl vyzvat další potravinářské řetězce, aby se k nám připojily a začaly měřit a zveřejňovat své údaje o plýtvání potravinami,“ říká Patrik Dojčinovič, výkonný ředitel Tesco pro ČR.

Překvapivě se však nejvíce potravin nespotřebuje nikoliv v potravinových řetězcích a stravovacích zařízeních, ale právě v domácnostech. Nejnovější data ukazují, že průměrná česká rodina vyhodí ročně okolo 46 kilogramů jídla. Abychom plýtvání předcházeli, musíme nakupovat nejen s rozumem, ale také se naučit s danými surovinami vhodně zacházet.

Jednou z možností může být vakuování potravin. Díky odsátému vzduchu prodlužuje trvanlivost potravin a zamezuje množení mikroorganismů, plísní a ztrátě chuti. Německá tradiční značka Zwilling, kterou naleznete na prodejnách Potten&Pannen - Staněk, nyní nabízí vakuovací systém ZwillingFresh&Save, který dokáže udržet suroviny, ale i již hotová jídla 5x déle čerstvé. Na výběr je velké množství boxů a sáčků různých velikostí. Pokročilá technologie Fresh&Save láká také na chytrou aplikaci, která kontroluje kvalitu pokrmů a mapuje obsah lednice nebo mrazáku.

Trend slowfashion na vzestupu

Módní průmysl byl v posledních třiceti letech úspěšně válcován tzv. fast fashion, tedy rychlou, lehce dostupnou a levnou módou, která plní šatníky po celém světě. Ročně se tímto způsobem vyrobí až 1 miliarda oděvů. Zároveň jde hned po ropném průmyslu o druhé nejšpinavější odvětví. Stojí za ním problémy spojené se znečištěním a nedostatkem pitné vody, chemizací půdy, odlesňováním krajiny a vysokou produkcí CO2.

Jako absolutní vítěz vzešel z hodnocení francouzský výrobce kosmetiky L’Oreál, vysoko se umístili i velikáni jako Siemens AG, Cisco Systems nebo Adidas.

Na problematiku klasické módní produkce a jejího vlivu na životní prostředí a negativní spotřební chování reagují jak samotné řetězce, návrháři či maloobchodníci, tak i koncoví zákazníci nástupem slowfashion neboli pomalé módy. Ta stojí za promyšleným nákupem kvalitního oblečení, o kterém víme, kdy a za jakých podmínek bylo vyrobeno.

Ačkoliv i velké oděvní značky přistupují k módě zodpovědněji a snaží se klást důraz na organické látky a recyklovatelné materiály, v České republice naleznete také spoustu lokálních výrobců. Mezi ně patří například značky CorpusLingerie, Circlle nebo Bohempia. Alternativou jsou také populárnější swapy, což je výměna oblečení na předem domluveném místě, jež má za cíl udržet oblečení v oběhu.

Zákazníci na zelenou slyší

Ekologicky šetrnější výroba je klíčovým závazkem jak u malých rodinných firem, tak v rámci větších korporátních struktur. Americký časopis Newsweek v roce 2017 publikoval ekologický žebříček 500 světových firem, které byly hodnoceny na základě jejich přístupu k ekologii, trvale udržitelnému rozvoji a zvyšování kvality životního prostředí.

Jako absolutní vítěz vzešel z hodnocení francouzský výrobce kosmetiky L’Oreál, vysoko se umístili i velikáni jako Siemens AG, Cisco Systems nebo Adidas. Počet podobně smýšlejících firem však neustále roste. Tento zelený přístup totiž odpovídá na poptávku spotřebitelů, kteří se o životní prostředí zajímají daleko více než na začátku tisíciletí.

Související…

Rok 2021 ve znamení konce jednorázových plastů: Jaké změny nás čekají?
Komerční článek

foto: Shutterstock, zdroj: Potten&Pannen - Staněk

Tipy redakce

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Flákač, budižkničemu, alkoholik, čórka. To jsou typické konotace, které si mnoho z...

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...