fbpx

Která čokoláda má největší úspěch? Důležitější než její chuť je obal 1 fotografie
zdroj: Shutterstock

Za kolik nákupů čokolády může její chuť a kolik jich je založeno na krásném a lesklém balení? Studie podporuje již dříve vyřčenou myšlenku, že způsob, jakým je čokoláda balena, na nás vytváří silnější emocionální tlak než její chuť

Zveřejněno: 16. 4. 2022

Australská studie popisuje efekt, který je velmi důležitý pro prodejnost čokolády. Možná si myslíme, že je pro nás zásadní chuť, ale výzkumníci zjistili, že i samotné vnímání chuti a kvality čokolády je závislé na tom, jak hezky je zabalena.

Tým z University of Melbourne, který stojí za výzkumem, tvrdí, že jeho práce by mohla být užitečná pro firmy, které hledají nápady, jak své produkty uvádět na trh. „Existuje rozdíl v tom, jak spotřebitelé vnímají přirozené podněty produktu, jako je chuť, aroma a konzistence, které jsou spojeny se smysly, a jak vnímají vnější podněty, tedy obalový materiál, informace na něm, značku a cenu.

Když byly na obalech uvedeny pozitivní výrazy, byl zjištěn kladný vztah k oblibě obalu, tak i chuti samotné čokolády.

Ty jsou spojené s kognitivními a psychologickými mechanismy,“ prohlásil Frank R. Dunshea, jeden z členů výzkumného týmu. Informace poskytované prostřednictvím obalu mohou podle něj ovlivnit očekávání zákazníků a jejich emoční odezvu, jejich smyslový zážitek potvrdí, nebo naopak popřou.

Šest obalů a stejná čokoláda

Pro experiment výzkumníci využili 75 dobrovolníků, kteří ochutnávali čokoládu na základě tří situací: Šlo o chuťový test čokolády bez obalu, pohled na obal bez samotného ochutnání a ochutnávku čokolády s viditelným obalem. V poslední části testu byly vzorky téže čokolády zabaleny do šesti různých stylů obalů. Šlo o obaly odvážné, zábavné, každodenní, speciální, zdravé a prémiové.

Účastníci byli požádáni, aby zhodnotili chuť produktu, emoce, které u nich vyvolal, a s jakou pravděpodobností budou čokoládu v budoucnu kupovat. Účastníci hodnotili chuť čokolády hůř, pokud obal neodpovídal tomu, co bylo uvnitř. Když byly na obalech uvedeny pozitivní výrazy, byl zjištěn kladný vztah k oblibě obalu, tak i chuti samotné čokolády.

Zabaleno do chuti

Obal podporoval pozitivní emoce spojené s ochutnáváním čokolády. Když ochutnávající viděl obal, byla čokoláda lépe přijata. Už předchozí výzkumy ukázaly, jak emoce a obaly jídla mohou ovlivňovat naše chuťové preference, zejména pokud se naše očekávání toho, co jíme, shodují se způsobem, jakým je prezentováno v regálech obchodů. Nová studie pak tyto dvě hypotézy spojuje dohromady.

Odhaduje se, že 60 % počátečních rozhodnutí spotřebitelů o výrobcích se odvíjí pouze na základě posouzení obalů.

I když chuť čokolády má největší vliv na to, zda by si ji účastníci výzkumu později sami koupili, tak i to, jak je čokoláda prezentována, rozhodně hraje také velkou roli a je třeba s tím počítat při přemýšlení o nákupním chování zákazníků. Odhaduje se, že 60 % počátečních rozhodnutí spotřebitelů o výrobcích se odvíjí pouze na základě posouzení obalů.

Související…

Za 40 let může zaniknout čokoláda. Pomohou jí Mars či Nestlé?
Kateřina Hájková

foto: Shutterstock, zdroj: Science Alert

Tipy redakce

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Flákač, budižkničemu, alkoholik, čórka. To jsou typické konotace, které si mnoho z...