fbpx

Modré logo Czech Specials mnoho z nás ke své škodě pořádně nezná. Takže – je to certifikační značka, kterou mohou obdržet restaurace, které mají ve své nabídce české speciality. A to jak jídlo, tak i nápoje v odpovídající kvalitě

Zveřejněno: 22. 8. 2019

Je to přesně rok, co administraci certifikační značky Czech Specials převzala Asociace kuchařů a cukrářů ČR, která si dala za cíl nikoli množství certifikovaných restaurací, ale především jejich kvalitu. Dokladem může být například pražská restaurace Triton hotelu Adria Praha, kde šéfkuchař Tomáš Horák překvapuje hosty moderními variacemi českých specialit, nebo uznávaná česká restaurace Na Pekárně v Čakovičkách pana Václava Friče, kde jsou ve stálé nabídce tradiční české speciality.

Není to ale jen o restauracích, kvalitní domácí a moderní kuchyně se bude propagovat i koncem září na Garden Food Festivalu v Olomouci, kde se Czech Specials představí na svém stánku, nebo v rámci doprovodného programu soutěže Kuchař roku, která se bude konat na začátku října při veletrhu For Gastro, v němž se uskuteční kulatý stůl na téma „Je česká kuchyně sexy?“.

Pravidla? Jasná a jednoduchá

Nabídka certifikovaných restaurací je propagována nejen na webu a facebooku projektu, ale i na sesterských webech agentury CzechTourism, jako je Kudy z nudy nebo Česko země příběhů, a pochopitelně i v zahraničí. Zároveň chce Asociace kuchařů a cukrářů ČR přispět k dalšímu vzdělávání profesionálů v gastronomii a připravuje pro certifikované i necertifikované restaurace odborné semináře, kde budou účastnící objevovat zapomenuté regionální speciality, které se naučí vařit i servírovat moderním způsobem za použití regionálních surovin a výrobků.

Pokud restaurace kvalitně vaří a je dobře vedena, není pro ni problém tuto certifikaci získat.

A co je tedy podmínkou k získání certifikátu Czech Specials? „Restaurace musí splňovat několik kritérií, tím hlavním je mít na jídelním lístku vždy minimálně  jednu polévku a dvě hlavní jídla Czech Specials, ať již v tradiční, nebo v moderní úpravě,“ vysvětluje Maria Horníková z Asociace kuchařů a cukrářů ČR. „Povinností je mít v nabídce i česká vína a české pivo. Samozřejmě musí být jídla kvalitně připravena. Menu pak ochutná kontrolor, zkušený odborník, a zároveň zkontroluje, zda restaurace a její zázemí je čisté, personál příjemný a tak podobně,“ dodává Maria Horníková. Žádná restaurace se prý podmínek certifikace nemusí bát.

„Pokud restaurace kvalitně vaří a je dobře vedena, není pro ni problém tuto certifikaci získat. Samozřejmě se i stává, že některá restaurace kontrolou neprojde. Pokud je pochybení malé, dostane ještě jednu šanci, pokud však evidentně svojí kvalitou mezi ostatní nezapadá, není certifikována.“

Nevyužité příležitosti

Během tří let, kdy přidělená certifikace platí, proběhne v restauracích několik namátkových kontrol, zda je stále vše v pořádku. Mezi certifikovanými podniky najdeme jak malé pivnice, tak i rodinné restaurace, hotelové restaurace i restaurace, jež patří do oblasti vyšší gastronomie. Je tu ale malý problém, nezasvěcení mnohdy nemají tušení, že daná restaurace onen důležitý certifikát vlastní. „Ano, o tomto problému víme a snažíme se ho řešit,“ vysvětluje Maria Horníková.

Doufáme, že se v nabídce certifikovaných restaurací budou objevovat více nejen regionální jídla, ale i regionální nápojové speciality, jako jsou piva z místních pivovarů nebo pálenky typické pro ten který kraj.

„Restaurace mají za povinnost označit svoji provozovnu logem, vyvěsit certifikát, plaketu a označit jídla, která podávají jako Czech Specials. Je škoda, že  některé plně nevyužívají marketingový potenciál tohoto projektu a samy více svoji certifikaci nepropagují. Od nás mají veškerou podporu, mají k dispozici loga, v budoucnu přidáme i bannery na webové stránky, mohou využívat šablony pro nabídkové lístky, které jsme pro ně připravili v několika formátech i jazykových mutacích. Připravujeme i manuál, který restauracím pomůže lépe marketingově pracovat se značkou Czech Specials,“ dodává Horníková.

I Japonec se doví

Agentura Czech Tourism propaguje Czech Specials na webech svých zahraničních zastoupení. „Teď například zrovna připravujeme texty pro Japonsko,“ přibližuje aktivity Czech Specials Maria Horníková. „Naše certifikované restaurace jsou prezentovány i zahraničním novinářům. Tuzemští hosté jsou do certifikovaných restaurací lákáni prostřednictvím webových stránek, Facebooku i sesterských projektů, Czech Specials je propagován v rámci domácích a zahraničních turistických i odborných veletrhů, najdete je na food festivalech a samozřejmě představujeme naše certifikované restaurace i v tisku. V příštím roce bude znovu spuštěna i speciální aplikace,“ doplňuje Maria Horníková.

„Doufáme, že se v nabídce certifikovaných restaurací budou objevovat více nejen regionální jídla, ale i regionální nápojové speciality, jako jsou piva z místních pivovarů nebo pálenky typické pro ten který kraj, ale zatím to povinností samozřejmě není.“ Zdá se, že je to nejen pro pivovary, ale i palírny, které právě nyní začínají nabírat na obrátkách, docela slušná příležitost, že?

Související…

Dvůr Národního domu na Smíchově obsadilo Manifesto. Lepší kontejnerová tržnice
Klára Ponczová

foto: Czech Specials, zdroj: Czech Specials

Tipy redakce

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Flákač, budižkničemu, alkoholik, čórka. To jsou typické konotace, které si mnoho z...

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...