fbpx

Civilizace Zveřejněno: 28. 11. 2025
foto: Shutterstock

Vánoční výzdoba se po letech dominance minimalismu vrací k výraznému, barevnému a nostalgickému stylu, který připomíná sváteční náladu devadesátek, plnou třpytu a kýče.

Kdo prožil dětství v devadesátkách, Vánoce si pamatuje asi nějak takhle: stromečky plné nesourodých, křiklavě barevných ozdob, zlatostříbrných řetězů a sušených pomerančů, okna i balkony blikající dnem i nocí světelnými rampouchy, každý dárek zabalený jiným papírem a z lustru visící pozlacené jmelí.

Tato tak trošku designérská zběsilost v mileniálech nejspíš zanechala hluboké trauma. A tak se pak mohli blahem zbláznit, když se objevil minimalistický trend Vánoc, který sliboval pořádek, klid a dospělejší vzhled. Najednou stačily jen smrkové větvičky a pouze slaměné ozdoby, strom bez klasických koulí (baněk) a jenom s béžovými mašlemi.

Klid versus prázdnota

Bezduchý minimalismus byl mohutně prosazovaný influencery, již navrhovali svůj interiér a šatník tak, aby odpovídaly estetice jejich instagramového feedu. Ten ale teď upadá do pozadí. Lidé pomalu začínají přicházet na to, že smutné odstíny šedé a béžové zkrátka berou domovům duši a našim duším pocit štěstí.

Za Atlantikem dali smutným Vánocům sbohem už předloni, když se velká spousta lidí vysmála minimalistické královně Kim Kardashian (jejíž značka SKIMS je mimochodem na béžové přímo postavená) za její bezduše vyzdobený sváteční domov. „I ve vězení to vypadá útulněji,“ psal jeden komentující. „Žiješ v kobce“ a „Působí to jak dům, kde se vraždí“, psali další. A její vkus kritizuje i vlastní dcera North, která o domě řekla, že je ošklivý.

The Shade Room

Maximalistická vánoční estetika zkrátka zažívá zářivý comeback a lidé zdobí své domovy, jako by byl znovu rok 1995. Tvůrkyně z TikToku Miranda Renee to vyjádřila jasně: „Nostalgická vánoční výzdoba z devadesátek se vrací a já jsem pro.“ Stačí se podívat na její okázalý stromeček a je jasné proč, je to radostný kýč, který má návštěvníky přimět k výkřiku: „Připomíná mi to moje dětství,“ jak sama napsala.

Gen Z se diví

Ale ne každý se nechá tou nostalgií strhnout. Reakce mladých z generace Z (kteří si pochopitelně devadesátky nepamatují) se pohybují od nadšení po zmatení až znechucení. Jedno virální video, které zachytilo dívku absolutně šokovanou z přehnané výzdoby jejích rodičů, zaznamenalo více než 4,9 milionu zhlédnutí.

Samozřejmě existuje spousta lidí z generace Z, kteří milují retro atmosféru, a influenceři tento trend podporují. Mladičká tvůrkyně Maisie Isabella shrnula radostnou přehnanost tohoto trendu: „Letošní Vánoce jsme se rozhodli pro barevné, kýčovité a sexy motivy z 90. let.“ A dodala: „Když se na tu výzdobu zadíváte, nemůžete být smutní.“ Video Ericy Sallyové, které zaznamenalo asi 1,8 milionu zhlédnutí, vysvětlilo sentimentální přitažlivost ještě jednodušeji: „Můj manžel chtěl vánoční stromeček, který by mu připomínal jeho dětství.“

Ve skutečnosti se tedy nejedná pouze o trend v ozdobách, ale o kulturní střet na sociálních médiích. Pro mileniály je maximalistický strom hlasitou a zářivou nostalgií. Pro některé členy generace Z je to matoucí relikt z doby před estetickými feedy.

„Pro mnohé z nás je to hluboce nostalgické a ať už to milujete, nebo nenávidíte, musíte přiznat, že Vánoce jsou opět vzrušující. Buďme upřímní: ne každý trend 90. let zestárl s grácií. Ale právě v tom spočívá jeho kouzlo. Ve světě posedlém béžovou barvou a subtilností je přijetí vánoční výzdoby ve stylu 90. let jakýmsi protilékem na průměrnost a všudypřítomnost „elegantních“ a „nenápadných“ Vánoc. Pokud chcete přijmout styl 90. let, pak jsou pozlátko, třpytky, kýč a trochu chaosu povinností,“ shrnul článek na britském webu Homes and Gardens.

Můžeme se nechat překvapit, jestli se letos trend dostane i k nám. Jako nápověda nám možná bude výherce soutěže o nejkrásnější vánoční strom, který právě vyhlásil pražský Deník.

 

Sdílejte článek