fbpx

Závislost na protějšku zbytečně ničí vztah. Psycholog radí 3 způsoby, jak dát lásce křídla 1 fotografie
Zdroj: Shutterstock

V každém vztahu je třeba najít ideální balanc mezi časem, který věnujete partnerovi, a chvilkám pro sebe a své blízké. Odborník radí, jak to udělat

Zveřejněno: 30. 6. 2023

Pro mnoho zamilovaných párů je jen otázkou času, než se přistihnou, že dělají všechno společně – od trávení volných chvil až po každodenní domácí práce. Ačkoliv je to možná zpočátku vzrušující, je dobré udělat si pauzu a položit si otázku: Nadřazuji vztah ostatním důležitým aspektům svého života? Americky psycholog Mark Travers ve svém textu pro Psychology Today předkládá tři věci, které můžete udělat, abyste si udrželi zdravou rovnováhu mezi milostným a osobním životem a předešli tak předčasnému vyhoření vztahu.

1) Nedovolte, aby se z touhy stala potřeba

Blízké vztahy jsou důležité pro naše zdraví a pohodu. Když si ale nedáme pozor, může se brzy touha po společně stráveném čase změnit v potřebu. Travers upozorňuje na článek, publikovaný v časopise Nature, podle kterého se u úzkostlivých jedinců, kteří touží po neustálém ujišťování o lásce a závazku, může tato potřeba projevit jako „lpění“. Takové pocity nejenže mohou snížit spokojenost úzkostného partnera ve vztahu, ale mohou také snížit zájem jeho polovičky. Podle nedávné studie, publikované v časopise Personality and Individual Differences, je koneckonců právě lpění jednou ze šesti červených vlajek, kterým se lidé v romantických vztazích vyhýbají.

Naši přátelé nám připomínají, kdo jsme, co přinášíme a za čím si stojíme. Vrhají světlo i na ty části našeho já, na které někdy zapomínáme, protože jsme příliš zaneprázdněni péčí o své partnery a přizpůsobováním se jejich potřebám.

Dobrou zprávou je, že lpění lze předcházet. Vnímat vlastní touhy mimo milostný život a diskutovat o nich s partnerem vám podle Traverse může pomoci čelit „lpěcím“ tendencím. Pomůže vám to vyhradit si čas na koníčky a zájmy, které jste možná vědomě či nevědomě odložili na druhou kolej. Může vám to dát také dostatek prostoru na plánování smysluplně stráveného času s vaším partnerem. A co je nejdůležitější, věnování se nějakému koníčku posiluje náš vztah k sobě samému a zmírňuje úzkost a potřebu jistoty, kterou můžete pociťovat při odloučení od partnera, píše Travers.

2) Neztraťte se v partnerovi

Jedna studie, publikovaná v časopise Journal of Personality and Social Psychology, ukazuje, že blízké vztahy mají na lidi silné účinky – v určitých oblastech života tak dochází k prolínání našeho vlastního já s tím partnerovým. Podle tohoto zjištění tak mohou mít romantické vztahy významný vliv na širší aspekty našeho života, včetně toho, jak vnímáme sami sebe a svou identitu. Můžete například ztratit kontakt s blízkými přáteli, upustit od některých projektů nebo věnovat menší úsilí své kariéře.

Pokora je nejobtížnější v nepříjemných situacích, jako jsou konflikty nebo hádky. Naslouchání ji však pomáhá navýšit, a to u obou účastníků rozhovoru – u posluchače i mluvčího, zejména ale u posluchače.

Jedním z jednoduchých způsobů, jak se cítit sám sebou i poté, co vyprchá opojení z líbánkové fáze, je podle Traverse obnovit kontakty s přáteli (nebo je ideálně vůbec nepřerušovat). Studie publikovaná v časopise Social Psychological and Personality Science uvádí, že lidé s pevnou podpůrnou sítí přátel a rodiny lépe zvládají případné hádky a odloučení od partnera. Naši přátelé nám připomínají, kdo jsme, co přinášíme a za čím si stojíme. Vrhají světlo i na ty části našeho já, na které někdy zapomínáme, protože jsme příliš zaneprázdněni péčí o své partnery a přizpůsobováním se jejich potřebám.

3) Nepřestávejte naslouchat

Vztah je obousměrná ulice. Stejně jako je nezbytné prosazovat hranice, díky nimž vztah funguje, je také důležité spolupracovat s partnerem na pochopení jeho potřeb a přání. Pokud má váš partner například momentálně příliš mnoho starostí, pravděpodobně bude chtít přehodnotit i nastavení vašeho vztahu, píše Travers. Psycholožka Michal Lehmannová z Hebrejské univerzity v Jeruzalémě doporučuje projevit více pokory a zlepšit tak své schopnosti naslouchat. „Pokora je nejobtížnější v nepříjemných situacích, jako jsou konflikty nebo hádky. Naslouchání ji však pomáhá navýšit, a to u obou účastníků rozhovoru – u posluchače i mluvčího, zejména ale u posluchače,“ říká Lehmannová.

Související…

Odhalte včas tiché kopačky: 5 varovných signálů, že váš partner opouští vztah
Dominika Glaserová
 

foto: Shutterstock, zdroj: Psychology Today

Tipy redakce

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Flákač, budižkničemu, alkoholik, čórka. To jsou typické konotace, které si mnoho z...