fbpx

Smutek je opět trendy. Proč TikTok miluje ubrečený make-up? 1 fotografie
zdroj: Shutterstock

Módní časopisy kdysi učily čtenáře, jak pomocí make-upu vzlykání pečlivě zakrýt. Dnes je ale už všechno jinak. Nejnovější trend na TikToku oslavuje uslzené oči a zarudlé nosy

Zveřejněno: 6. 11. 2022

V klipu, který získal přes 507 tisíc lajků, předvádí influencerka Zoe Kim Kenealyová návod „pro labilní holky“ na to, jak dosáhnout uvzlykaného vzhledu, i když „nemáte náladu plakat“. Začíná leskem na rty, pak švihne červeným stínem kolem očí a nakonec nanese třpytivé oční linky po celém obličeji. „Po pláči se cítím tak hezká,“ napsala jedna uživatelka do komentářů. „Nedokážu ale říct, jestli je to spíš těmi slepenými řasami nebo červeným nosem.“

Šestadvacetiletá Kenealyová má na TikToku 119 000 sledujících. Deníku Guardian řekla, že se inspirovala dvěma východoasijskými trendy v líčení: Douyin a Ulzzang. Oba trendy jsou specifické velkým množstvím používaných tvářenek, třpytek a zvýrazňování oblasti pod očima pro celkový andělský efekt.

Kenealyová zdůrazňuje, že tento specifický makeup tvoří pouze z estetických důvodů, ne proto, že by chtěla někoho klamat. „Lidé, většinou muži, komentují moje video slovy 'Amber Heard',“ dodala s odkazem na hordy fanoušků Johnnyho Deppa, kteří věří, že jeho bývalá manželka předstírala pláč během soudu.

Odraz reality?

Smutnění, nebo alespoň jeho předstírání, je na TikToku všudypřítomné. Pravděpodobně proto, že je všudypřítomné i ve skutečném světě. V průzkumu mezi mladými lidmi na Harvardu z roku 2021 více než polovina mladých Američanů uvedla, že se v posledních sedmi dnech cítila „sklesle, depresivně nebo beznadějně“.

V době válek, bujícího rasismu, nekontrolovatelné klimatické krize a všeobecné lidské osamělosti už zkrátka obyčejná červená rtěnka nestačí. Místo toho se objevily kosmetické trendy, které dnešní špatné náladě odpovídají. Existuje „disociativní líčení“, které magazín i-D nazval „lobotomicky elegantní, mrtvolně vyhlížející“ mladší sestrou dnes již pasé kačeřích rtů, které byly hitem v roce 2010. Tímto vzhledem se na sociálních sítích prezentuje třeba Chloe Cherry, která se proslavila v seriálu Euphoria, nebo Olivie Rodrigo, známá z Muzikálu ze střední.

Lidé na tom teď nejsou dobře a potřebují podporu. Na sociálních médiích mohou najít to, co by od tradičního zdravotnického systému nedostali.

Každá procházka se může stát #SadGirlWalk, pokud posloucháte Lanu Del Rey a toužebně hledíte do dálky. Tento hashtag s více než 504 000 zobrazeními obsahuje videa mladých žen, které se tváří zasmušile, a přitom s sebou tahají ice latté a předvádějí své outfity. „Chci se procházet a brečet u hudby Taylor Swift tak dlouho, dokud už nebudu moct,“ komentovala klip jedna uživatelka.

Nejsi v tom sama

Fredrika Thelanderssonová, doktorandka v oboru mediálních a komunikačních studií na švédské Lundské univerzitě, zkoumá online dívčí kultury a komunity. „V současném prostředí chtějí celebrity působit autenticky, vypadat reálně,“ řekla. „Jedním ze způsobů, jak toho dosáhnout, je zveřejnit diagnózu nebo odhalit trauma. Je doslova výhodné ukázat nějaký druh zranitelnosti.“

„Disociace je symptom posttraumatické stresové poruchy a teď se přebírá jako estetický prvek,“ řekla vědkyně. „Vypovídá to hodně o tom, že lidé na tom teď nejsou dobře a potřebují podporu. Sociální média se stávají místem, kde mohou najít to, co by od tradičního zdravotnického systému nedostali.“

A co když někdo předstírá svůj smutek falešnými slzami nebo pohledem do dálky? „Možná je to předstírání smutných pocitů, ale je tu i komunitní aspekt. Když si uvědomíte, že ostatní lidé se cítí stejně, jde o určitý druh sounáležitosti,“ řekla Thelanderssonová. 

Nic nového pod sluncem

Generace Z není první generací, která objevila půvab vzájemného sdílení. V 90. letech na něm udělaly kariéru ikony generace X jako Fiona AppleCourtney Love či zesnulá Elizabeth Wurtzel. Spisovatelka Emily Gouldová začínala v době blogového boomu na počátku minulého století s velmi upřímnými příspěvky, které často spadaly do kategorie love-to-hate.

Hudební emo skupiny jako Paramore a My Chemical Romance dominovaly hudebním žebříčkům v roce 2010, a to díky svým upřímným textům a gotickému vzhledu s rozvernou ofinou na stranu a dramaticky tmavým líčením očí.

Trendy, jako je ubrečené líčení, mohou přispívat ke stigmatizaci duševních nemocí.

Audrey Wollenová, spisovatelka, která v roce 2014 vymyslela termín „teorie smutné dívky“, se na internetu proslavila svým názorem, že být veřejně smutný je legitimní forma protestu proti patriarchátu.

Tentokrát však masivní dosah TikToku (téměř 1 miliarda uživatelů ve 150 zemích) nebývalému rozšíření tohoto trendu napomáhá. „Myslím si, že část z toho je způsobena tím, že teenageři mají příliš velký přístup k internetu,“ říká redaktorka časopisu InStyle Tamim Alnuweiriová. „Když jsem byla teenager, také jsem během deště strkala hlavu do okna a předstírala, že jsem ve videoklipu, ale jejich verze je mnohem veřejnější.“

Kelly Cutroneová, která založila legendární PR agenturu People's Revolution, kdysi napsala knihu kariérních rad s názvem Když musíte brečet, jděte ven. „Kniha učila lidi, jak se vypořádat s emocemi na pracovišti,“ řekla. „Je docela smutné, že je smutek trendem. Nicméně já mám dvacetiletého potomka a vím, že všechny děti si prošly peklem [během pandemie].“

Skryté nebezpečí

Ne každý však ubrečenému makeupu fandí. Psycholožka z kliniky Private Therapy Clinic Noor Mubaraková si myslí, že tento trend může být problematický. „Estetika 'smutných dívek' je tu s námi už téměř 10 let, takže ta myšlenka není nová,“ řekla Mubaraková magazínu Glamour. „Ale těm, kteří se potýkají s pocity zoufalství, může připadat trivializující vidět lidi, kteří se snaží vypadat utrápeně jen kvůli estetice.

„Je dokonce možné, že trendy, jako je ubrečené líčení, mohou přispívat ke stigmatizaci duševních nemocí nebo k přesvědčení, že mladé ženy, bojující se špatnou náladou, mohou své pocity hrát nebo přehánět,“ pokračuje. „To je obzvláště znepokojivé, protože stigmatizace a strach z toho, že jim nikdo neuvěří, jsou jedny z nejčastěji uváděných důvodů, které lidem brání vyhledat podporu.“

Související…

Proč je TikTok pro generaci Z top vyhledávačem? Dokáže informace přizpůsobit jejich vkusu
Tereza Hermochová

 

foto: Shutterstock , zdroj: The Guardian

Tipy redakce

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...