fbpx

Zveřejněno: 8. 11. 2017

Proteiny slouží jako základní stavební kámen pro svalové a kolagenové tkáně. Ne vždy jich ale jídelníček zahrnuje dostatečné množství. Jak nedostatek bílkovin doplnit, aby svaly dobře rostly a byly dostatečně regenerované po sportovním výkonu?

Ve správně sestaveném jídelníčku by proteiny měly být zastoupeny zhruba v 10–15 % potravy. Konkrétní množství ale závisí i na vašem pohlaví, věku, váze a také na tom, jaký máte energetický výdej. Pokud aktivně sportujete, dostatečný příjem bílkovin byste si měli obzvlášť hlídat. Jen tak budou mít vaše svaly z čeho růst a rychleji se regenerovat po náročném cvičení.

Že tělo proteiny získá jen z masa a živočišných výrobků, je už dávno vyvrácený mýtus. Také řada rostlin v čele s luštěninami, semínky nebo ořechy poslouží jako jejich kvalitní zdroj. To je skvělá zpráva zejména pro vegany a vegetariány, kteří pak nemusí bílkoviny čerpat formou tabletek a dalších průmyslově zpracovaných doplňků stravy.

shutterstock 278388386

Proteiny slouží jako základní stavební kámen pro svalové a kolagenové tkáně.

Stavebnina v prášku

Naštěstí nemusíte důkladně zkoumat složení jednotlivých potravin, které konzumujete. Proteiny na rostlinné bázi seženete ve formě prášku, který jen rozmícháte ve vodě či mléku, vypijete a máte vystaráno. Případně ho přidejte do salátů, polévek, smoothie, ovocných a zeleninových šťáv i zmrzliny.

Jaký rostlinný proteinový prášek vybrat? Variant je spousta a každá rostlina, ze které se protein získává, nabízí trochu jiné možnosti využití. V každém případě ale hleďte na kvalitu a dopřejte si protein v BIO kvalitě, například od společnosti Iswari.

Ta nabízí tyto rostlinné proteiny:

  • Hrachový protein
  • Rýžový protein
  • Konopný protein
  • Kombinaci těchto tří proteinů v jednom

Hrachový protein ocení zejména ti, kteří chtějí nabrat svalovou hmotu. Obsahuje totiž vysoké množství BCAA aminokyselin, které jsou zpracovávány přímo ve svalech, a podílejí se tak na jejich výstavbě.

Rýžový protein těchto látek obsahuje o něco méně. Jsou v něm ale obsaženy všechny esenciální aminokyseliny, a tak představuje ideální doplňkovou potravinu nejen pro správnou funkci svalstva, ale i chod nervového systému.

Podobné složení nabízí i konopný protein, ve kterém kromě esenciálních aminokyselin najdete také nenasycené mastné kyseliny. Konopí, ze kterého se tento protein vyrábí, je prosté THC, tedy aktivní složka marihuany, a je velmi dobře stravitelný.  

shutterstock 600650705

Pokud si chcete dopřát rostlinný protein, máte na výběr hrachový, rýžový, konopný nebo jejich kombinaci.

Před, nebo po tréninku?

Pokud vás čeká dlouhé a intenzivní cvičení nebo vytrvalostní sport, rostlinný protein zkonzumovaný před tréninkem dodá vašim svalům potřebné palivo a energii, kterou budete postupně spotřebovávat.

Když si naopak na proteinovém nápoji pochutnáte až po skončení tréninku, můžete očekávat rychlejší regeneraci svalů a jejich snadnější budování. Toho byste měli využít, když provádíte silové sporty nebo jen chcete trochu přibrat.

Rostlinné proteiny jsou tedy skvělým doplňkem stravy pro sportovce, kteří z jakéhokoliv důvodu odmítají čerpat bílkoviny živočišného původu. Nenahradí ale plnohodnotnou stravu. Proto byste měli dbát na to, abyste bílkoviny přijímali z různých zdrojů a vaše strava byla co nejpestřejší. Jen tak vaše tělo dostane přesně to, co potřebuje.

Spoluautorka Eliška Jindrová

foto: Shutterstock, zdroj: https://www.iswari.cz/

Tipy redakce

Změní se Einsteinova teorie relativity kvůli vesmírným chameleonům?

Změní se Einsteinova teorie relativity kvůli vesmírným chameleonům?

Vesmír se rozpíná a zároveň zrychluje. O tom mezi vědci panuje v zásadě shoda....

Provoz elektromobilu čistý je. Jeho výroba už ovšem kvůli bateriím čistá není

Provoz elektromobilu čistý je. Jeho výroba už ovšem kvůli bateriím čistá není

Na konci devatenáctého století představovaly elektromobily špičku tehdejší...