Kolagen je jedním ze základních stavebních kamenů našeho těla. Tato ve vodě nerozpustná bílkovina je hlavním prvkem pojivových tkání. Tvoří 30 % hmotnosti bílkoviny člověka, 10 % naší celkové hmotnosti a až 70 % kůže, za jejíž pružnost a pevnost je zodpovědná.

Kolagen mimo jiné ovlivňuje regeneraci a růst svalů. Zejména vytrvalostní zátěží vznikají ve svalech a v jejich kolagenních pouzdrech mikrotrhlinky, které vnímáme jako pocity únavy a bolesti po sportovní aktivitě. Tato látka také vyživuje vaziva a klouby, urychluje omlazování a regeneraci pojivových tkání. Kvalita kolagenu je do jisté míry dána geneticky, proto někdo má viditelné vrásky dříve a druhý na ně čeká až do velmi vysokého věku.

Úbytek kolagenu s věkem

Následkem stárnutí nastává deficit obsahu kolagenu, který se může snížit až o čtvrtinu, což má za následek například tvorbu vrásek, sníženou pružnost cév, horší kvalitu chrupavek a s tím spojený vznik artrózy. Kůže také postupem času přichází o elastin, který spolu s kolagenem tvoří jakousi její kostru. Naši kůži dále poškozuje slunce nebo kouření.

Proto je důležité s přibývajícím věkem kolagen doplňovat. Budete nejen lépe vypadat, ale především se i lépe cítit a zvýšíte kvalitu svého života.

Správný výběr je důležitý

Na trhu je mnoho různých typů přípravků, které kolagen obsahují. Ne každý zdroj je však zcela vhodný. Jelikož se jedná o bílkovinu, je důležité, aby byla podána ve stravitelné podobě a nebyla degradována kyselým prostředím žaludku. Cenové rozdíly mezi jednotlivými produkty obvykle odrážejí kvalitu obsaženého kolagenu, koncentraci kolagenních peptidů a schopnost vstřebání organismem. Nejčastěji se používá ve formě hydrolyzátu.

Kolagen je obvykle získáván ze zvířecích zdrojů, většinou se užívá bovinní kolagen například z kravské kůže. Při výrobě se používá i vepřový kolagen. Ovšem narůstající obavy z infekcí, jako je slintavka a kulhavka, BSE a virové infekce v hovězím kolagenu, přinutily výrobce hledat jiné zdroje této látky, které nalezli pod mořskou hladinou.

Mořský kolagen je vláknitý protein získávaný ze šupin nebo kůže ryb žijících ve slané vodě, včetně tresky a lososa.

shutterstock 1011756658

Kolagen nepomáhá jen na klouby, ale i na vyživení pokožky

Kolagen v kosmetice

V kosmetických přípravcích hraje kolagen důležitou roli. Pomáhá k hydrataci pokožky (dá se říci obrazně, že pomáhá „nabobtnávat kůži“). V některých doplňcích stravy na podporu zdravého růstu vlasů a dobrého stavu pokožky je mořský kolagen kombinován i s dalšími složkami, jako jsou například sójové peptidy, zinekvitamin B6sójový lecitin nebo vitamín C.

Doporučení odborníků

Jelikož je mi 50, přibývají mi vrásky a právě mi kvůli artróze vyměnili kolenní kloub, jsem ideálním adeptem na doplnění kolagenu. Korektivní dermatoložka MUDr. Maria Guzeeva, která se ujala v rámci projektu Můj (k)Rok mého vnějšího vzhledu a o níž jsem již psala v jednom z minulých článků, je zastáncem přírodních metod.

Vysvětlila mi, že když chci zmenšit počet a hloubku vrásek, je důležitá nejen povrchová péče o pokožku, ale také výživa a potravinové doplňky. A tak mi doporučila mořský kolagen Thalgo Collagene 5000, jelikož s ním má nejlepší zkušenosti. Je mořský, tudíž bezpečný, v jedné dávce obsahuje až 5000 mg aktivních kolagenních peptidů a je v tekuté formě, která podporuje snadné vstřebávání. Stačí jedna ampulka denně.

Pokud vám je 40+ a nemáte problémy s klouby nebo nejste aktivní sportovec, doporučuje Maria desetidenní kúru (tzn. 10 ampulek) dvakrát za rok. Jinak lze četnost zvýšit dle stavu kloubů nebo aktuální fyzické zátěže. Užívala jsem kolagen dle návodu po dobu 10 dní a zároveň konzumovala dostatečné množství tekutin (2 litry vody nebo neslazeného ovocného čaje) a mám pocit, že má pokožka je „napitá“. Tak mám radost.