fbpx

Frutariánství: Zdravý životní styl nebo hazard se zdravím? 1 fotografie
zdroj: Shutterstock

Každému, co jeho jest, prohlásil už starořímský politik a řečník Cicero. Vyznavači tohoto stylu stravování o něm hovoří v superlativech, je s ním však spojena také nezanedbatelná dávka kontroverze.

Zveřejněno: 25. 6. 2024

Osobně věřím, že neexistuje žádný univerzální recept na zdravý životní styl. Každý si vzhledem ke svému věku, zdravotnímu stavu a mnoha dalším aspektům musí najít to, co je pro něj vhodné a díky čemu se cítí nejlépe. 

Frutariánství je velmi striktní forma veganské stravy, která klade důraz na konzumaci syrového ovoce. Abyste se mohli nazývat frutariánem, musí alespoň 75 % vámi přijatých kalorií pocházet ze syrového ovoce. Zbytek pak doplňují ořechy a semena, neboť jsou technicky součástí rostliny a dále také zelenina či celozrnné výrobky. Někteří frutariáni mohou jako doplněk konzumovat jedlé květy, listy a kořeny z některých ovocných stromů. Nejčastějším nápojem frutariánů je voda, kokosová voda a ovocné šťávy, na individuálním rozhodnutí každého z nich je pak konzumace kávy.

Existuje několik typů frutariánství a každý z nich má svá specifika. Sezónní frutariáni konzumují pouze ovoce, které je dostupné dle aktuálního ročního období, mono-frutariáni jedí v určitých časových úsecích pouze jeden druh ovoce a striktní frutariáni, kteří tento způsob stravování vnímají jako filozofii a životní styl, konzumují pouze ovoce, které spadlo na zem – nesmí ho sami utrhnout.

Pohled vyznavačů frutariánství

To, že je ovoce zdravé a jeho konzumace má své výhody, víme asi všichni. Frutariáni však zdůrazňují spoustu dalších benefitů tohoto způsobu stravování. Frutariánství je chápáno jako původní strava našich předků a zároveň jeden z nejekologičtějších způsobů stravování. Získáváním ovoce přímo z přírody a jeho konzumací v co nejpřirozenější formě frutariáni minimalizují negativní dopady na životní prostředí spojené s průmyslovým zemědělstvím a chovem zvířat. Ovoce rovněž vyžaduje minimální množství vody, půdy a dalších zdrojů ve srovnání s jinými potravinami. Navíc jsou plody biologicky odbouratelné, což přispívá k udržitelnějšímu životnímu prostředí bez nadměrného odpadu nebo znečištění.

Související…

Ketonová dieta opravdu funguje, ale není pro každého, říká specialistka na výživu
Kateřina Hájková

Frutariánství nabízí také velmi intuitivní přístup k jídlu. Neexistuje žádný pevný harmonogram jídel – jíte jednoduše tehdy, když cítíte hlad. To vám umožní lépe porozumět potřebám vašeho těla a naslouchat signálům hladu. Mimo jiné tento způsob stravování výrazně podporuje kreativitu v kuchyni, neboť vás inspiruje k experimentování s různými druhy ovoce a způsoby jeho přípravy.

Frutariáni jsou přesvědčeni, že konzumací syrového ovoce jsou schopni udržet si optimální zdraví a předcházet mnoha nemocem. Zároveň se jedná o udržitelný a ohleduplný způsob nejen k životnímu prostředí, ale také k plodnici.

  • Jahody, kiwi, černý rybíz či pomeranče obsahují velké množství vitamínu C, který přispívá k normálnímu fungování imunitního systému a pomáhá udržovat zuby a dásně zdravé a snižovat fyzickou a psychickou únavu.
  • Banány, mango a meloun jsou bohaté na draslík, který udržuje zdravou hladinu krevního tlaku, podporuje správné fungování srdečně-cévního systému, udržuje zdravé kosti a svaly a stabilní hladinu cukru v krvi.
  • Tropické ovoce, jahody, višně či třešně obsahují velké množství kyseliny listové, která je nezbytná pro zdravý vývoj plodu a podporuje tvorbu červených krvinek.
  • Bobule a lesní plody jsou skvělým zdrojem antioxidantů, bojují s volnými radikály a pomáhají ke zdravější a zářivější pleti.
  • Meruňky, papája či mango jsou bohatým zdrojem beta-karotenu, který slouží jako prekurzor vitamínu A a působí jako antioxidant.
  • Ovoce má také vysoký obsah vlákniny, která přispívá ke správné funkci střev a má schopnost na sebe vázat škodlivý cholesterol, díky čemuž přirozeně snižuje jeho hladinu v krvi.
  • Mnoho druhů ovoce obsahuje vysoký podíl vody, což přispívá k optimální hydrataci těla.

Bosá éterická frutariánka z australských tropů

K frutariánství častokrát vede dlouhá a trnitá cesta, ale nemusí tomu tak být vždy. Skvělým příkladem je Květoslava Martinec, jejíž cesta k frutariánství začala již v den, kdy se narodila. Rodiče ji pojmenovali Květoslava, což znamená „oslava květiny“. Květoslava odmítala mateřské mléko a po dlouhém experimentování její matka zjistila, že jediné, co přijímá, jsou čerstvé šťávy z ovoce a mrkve. Kvůli nedostatku ovoce během komunistického režimu a matčině nátlaku však začala jíst i vařené jídlo, zeleninu a oříšky, ale čerstvé ovoce zůstávalo jejímu srdci nejbližší.

Pro dítě, které z jakéhokoliv důvodu odmítá mateřské mléko, jsou nejlepší alternativou doma připravené čerstvé ovocné šťávy. – Květoslava Martinec

Postupem času to Květoslavu k frutariánství táhlo čím dál, tím víc a ve 23 letech se stala etickým vegetariánem. Když ve svých 27 letech utekla z Československa před komunistickým režimem do Austrálie, kde byl dostatek ovoce, „úplně jí to změnilo život,“ říká. „Vždycky jsem milovala rostliny víc než cokoli jiného. Měla jsem ráda všechny formy života a věřila jsem, že i rostliny jsou živí tvorové. Není divu, že už po několika dnech jsem došla k závěru, že pokud nechci rostliny zabíjet nebo jim jakkoli ubližovat, měla bych jíst pouze syrové čerstvé ovoce. To byl zatím nejpříjemnější objev. Já, rozený milovník ovoce, jsem byla ze svého nového nápadu v euforii a od té doby jsem ho přijala za svůj.“

Popisuje, že už po prvním týdnu na frutariánské stravě začala pozorovat zdravější a zářivější pleť a nárůst energie. Občas prý sice bojovala s chutí na brambory a chléb, ale její hluboké přesvědčení vždy zvítězilo. 

Může se nám to zdát výstřední, nicméně rozhodnutí, jakým způsobem se bude stravovat, má každý dospělý člověk plné právo učinit za sebe sám. A dodržuje-li Květoslava přísně frutariánskou dietu skutečně a bez výjimek, je ona sama nejlepším důkazem toho, že dospělému člověku může být prospěšná. Minimálně kontroverzní je však její názor na výživu dětí. V rozhovoru s veganským koučem a youtuberem Michaelem Lanfieldem kategoricky prohlásila, že je přesvědčena, že „pro dítě, které z jakéhokoliv důvodu odmítá mateřské mléko, jsou nejlepší alternativou doma připravené čerstvé ovocné šťávy“. Lanfield, sám vegan, po této odpovědi svůj dotaz zopakoval a specifikoval, jestli to platí i pro novorozence, a dostal souhlasnou odpověď. 

Odvrácená strana mince

Přestože má frutariánská strava určitá nutriční pozitiva, je nesporné, že s sebou nese i řadu nevýhod. I pro dospělého člověka, natož pro dítě. A není jich vůbec málo. Co může být pro některé lidi výzvou, je skutečnost, že frutariánství patří mezi nejvíce omezující způsoby stravování vůbec. Přestože je ovoce velmi chutné, jeho konzumace ve velkém množství se časem stane monotónní a nemusí poskytovat dostatečnou rozmanitost chuti a textury, aby bylo jídlo vzrušující a přitažlivé. Frutariánská strava také může být v určitých sociálních a kulturních kontextech obtížně aplikovatelná, zvlášť při návštěvě společenských akcí, restaurací či rodinných oslav. Mimo jiné může být také velmi obtížné vysvětlit ostatním svá dietní omezení, což může vést k pocitům izolace a vyloučení, zvlášť u těch, kteří s frutariánstvím právě začínají.

 

Všechny výše uvedené nevýhody jsou pouze překážky, které v případě, že se pro tento extrémní druh stravování rozhodnete, lze snadno překonat. Zásadním problémem je skutečnost, že frutariánská strava vylučuje z jídelníčku důležité základní živiny – především bílkoviny a zdravé tuky, jejichž odpírání může vést k jejich nedostatku a nerovnováze, což může mít za následek špatný stav kůže, nízkou odolnost tkání či neschopnost těla udržovat si stálou teplotu. Vynecháním obilovin vystavujete tělo možnému nedostatku vitaminu B, vyloučením mléčných výrobků zase tělo ochuzujete o tolik potřebný vápník. Navíc ovoce obecně obsahuje poměrně malé množství kalorií a hodně vody, hrozí zde tak vysoké riziko podvýživy.

Mezi další zdravotní komplikace patří například zvýšená náchylnost k zubnímu kazu kvůli vysokému obsahu cukru, riziko narušení zubní skloviny při vysoké konzumaci kyselého ovoce jako ananas či pomeranč, množení kvasinek a plísní v zažívacím traktu v důsledku konzumace velkého množství sladkého ovoce, anemie, únava, záchvatové přejídání či osteoporóza. Zvlášť velká zdravotní rizika přináší frutariánství především diabetikům.

To, zdá je tento způsob stravování zdraví prospěšný, nebo se jedná o hazard s vlastním zdravím, už necháme na vašem posouzení. Myslete však na to, že to, co funguje na jednoho člověka, nemusí být nutně to správné pro vás. Pokud o frutariánské stravě uvažujete, měli byste se nejprve poradit s kvalifikovaným poskytovatelem zdravotní péče nebo odborníkem na výživu kvůli zajištění nutriční přiměřenosti a bezpečnosti.

foto: Shutterstock , zdroj: Autorský článek

Tipy redakce

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...