fbpx

Pokud chcete oslovit širokou veřejnost, nesmí považovat rostlinnou stravu za oběť, ale přijmout ji jako novou normu, říká generální ředitel společnosti Naturli Henrik Lund. Změnit naše návyky je podle něho nutnost

Zveřejněno: 12. 10. 2023

Když mi na konferenci Plant Powered Perspectives nabídli rostlinnou alternativu másla, mým prvotním instinktem byla nedůvěra. Jsem z generace, která si pamatuje první margaríny v 90. letech, kdy ještě nebylo regulováno jejich složení a chuťově i nutričně byly rostlinné tuky někde v suterénu běžně nabízených potravin. Jenže uplynulo čtvrt století, rostlinné potraviny už část populace považuje za normu a kvalitou se (alespoň některé z nich) klasickým neveganským výrobkům minimálně vyrovnají.

A navíc tehdy ještě nikdo nemluvil o klimatické změně, což je dnes považováno za jedno z hlavních témat. Právě třeba výroba rostlinného másla má asi šestkrát nižší uhlíkovou stopu než máslo tradiční. „Na 1 kg másla připadá 12 kg emisí CO2, na 1 kilogram veganského másla připadá 2,2 kg emisí,“ říká Henrik Lund, šéf Naturli. „U všech našich výrobků pečlivě sledujeme celkovou uhlíkovou stopu. Tedy vše od plodin na poli, jak byly dopraveny na místo výroby, přes všechny ingredience, které do tohoto výrobku vstupují, kolik energie bylo spotřebováno na výrobu jednoho kilogramu výrobku, kolik energie bylo spotřebováno na dopravu hotového výrobku k prodejcům.“ 

Lidé jsou v Česku konzervativní, co se týče potravin, vzali jste to do úvahy?

Jsme součástí rodiny Orkla, která má za cíl vybudovat do roku 2025 skutečně silnou potravinářskou platformu se třemi strategickými pilíři: rostlinné produkty, udržitelnost a šetrnost k zákazníkům. A co se týče konzervativních zákazníků, komunikace a osvěta je nedílnou součástí našeho fungování, ale upřímně řečeno, po tom, co se teď děje ve světě, si nemyslím, že bychom museli veřejnosti připomínat nutnost udržitelných řešení.

plant powered perspectives naturli products

Henrik Lund a jeho game changery. "Neříkej mi mléko!" (zdroj: Zdeněk Strnad)


Řeky vysychají, vítr už nefouká tolik jako dřív, více než polovinu Evropy zasáhly nebývalé vlny veder... Takže všichni víme, že se něco musí změnit. Na planetě Zemi žije 6,8 miliardy lidí a my prostě nemůžeme pokračovat ve spotřebě jako včera. Naše planeta nemá dostatek půdy na pěstování plodin, které by uživily dobytek. Opravdu musíme změnit to, co jíme a pijeme.

Ale jak všichni víme, staré zvyky se mění jen obtížně...

Pokud by 15 zemí světa s největší spotřebou přešlo na rostlinná másla namísto másel tradičních, ušetřilo by se dvakrát více emisí CO2 než Dánsko spotřebuje za rok. A to je jen jeden výrobek! Ale chápu, kam míříte... A to je také jedna z výzev. Musíte vyvinout výrobek, který splňuje nejen požadavky na udržitelnost, ale také na chuť. Chcete-li zaujmout mainstreamové spotřebitele, musíte brát ohled na to, co jedli celý život. Pokud chcete, aby přešli na rostlinný produkt, nesmí to považovat za oběť. Musíte jim poskytnout stejnou chuť a zážitek jako u konvenčního výrobku, vlastně dokonce lepší!

Je tu také další důležitý faktor a tím je cena. Rostlinné potraviny mají vyšší cenovou hladinu, a co se týče másla, to je v českých ledničkách považováno za základ. Kolik stojí vaše rostlinné máslo?

V Dánsku ho prodáváme za stejnou cenu jako běžné máslo. A upřímně řečeno, v současné době jsou tradiční mléčné výrobky v Dánsku kvůli inflaci dražší než rostlinné alternativy. Pokud chcete zaujmout mainstreamové zákazníky, nesmí výrobek stát dvojnásobek. Ale skutečným game changerem je, že se tyto výrobky neprodávají z veganského regálu v temném rohu obchodu. Jedná se o mainstreamové výrobky, které jsou umístěny vedle tradičních mléčných výrobků. Mnoho maloobchodníků po celé Evropě, v USA a na dalších trzích vidí, že rostlinné výrobky mají v sobě určité kouzlo, protože mohou skutečně zvýšit hodnotu a penetraci v kategorii, jako jsou mléčné výrobky.

Mnozí lidé tvrdí, že lidé byli vždy masožravci a že být čistý vegan znamená, že své tělo připravíte o vitamíny a živiny. Může rostlinná strava skutečně uspokojit všechny potřeby lidského těla?

Samozřejmě. Chceme se prezentovat jako značka, která spotřebitelům nabízí komplexní služby, a věřte mi, že lidé by mohli žít výhradně z rostlinných produktů. Nejsem však naivní, abych si myslel, že to většina spotřebitelů udělá. Vše je o vyvážené spotřebě. Příklad: Pokud chcete, aby lidé nahradili kravské mléko, musíte se zamyslet nad výživovým profilem svého výrobku.

Chtěl bych, aby obyvatelé tohoto krásného města měli možnost ochutnat veganské máslo v hospodách jako předkrm. Nabídli bychom jim tlustou vrstvu na čerstvém chlebu a zeptali se jich: Co to jíte? Mohu vás ujistit, že 95 % z nich řekne, že je to slané máslo. 

Rostlinná mléka, jako je sójové, ovesné, mandlové a rýžové mléko, jsou zdrojem těch nejlepších bílkovin, které může příroda poskytnout. Chutnají stejně dobře jako kravské mléko, v některých případech dokonce lépe, a hlavně: Můžete je stejně jako kravské mléko i používat.

Spolupracovali jste se skandinávskou společností Scandi Standards, která vyrábí drůbeží maso. Rozhodně není veganská...

Není, ale díky spolupráci s nimi se rostlinná strava dostává do hlavního proudu. Byli to vlastně oni, kdo nás kontaktoval, a řekli: „Hele, lidé se ptají po rostlinných produktech a my bychom jim rádi nabídli rostlinné kuřecí nugety.“ A tak jsme vyvinuli rostlinnou variantu oblíbených kuřecích nugetek, což je ještě důležitější, protože to má výchovný efekt. V Dánsku se nyní mnoho tradičních společností orientuje na rostlinné výrobky. Nové výrobky jim pomohou oslovit ještě více zákazníků, kteří si stále více uvědomují důležitost udržitelnosti.

Některé veganské kampaně jsou velmi útočné: „Buď vegan, nebo všichni zemřeme...“ Jiné jsou smířlivější, jdou krok za krokem a trpělivě přesvědčují zákazníky. Můžeme si dovolit být trpěliví?

Jiná cesta neexistuje. Způsob, jakým se lidé stravují, je staletý zvyk. Když řeknete „veganský sýr“, mnoho lidí si okamžitě pomyslí, „to nezní moc chutně“ a myšlenku zavrhnou. Nejsme extrémisté, kteří říkají, že svět se zítra potopí, pokud okamžitě nepřestanete jíst maso. Chceme jít krok za krokem a přijmout do našeho světa běžné zákazníky. Pokud chcete, aby váš svět měl pro zákazníky stejnou hodnotu, musí mít vaše výrobky stejnou chuť a funkčnost. A o to jde v případě Naturli především.

Tradiční průmysl má však své velmi silné zbraně. V tomto odvětví je prostě příliš mnoho peněz, lobbisté jsou velmi silní a odpor proti změnám je silný. Nedávno se v Česku objevilo hnutí za výměnu mléčných výrobků za rostlinné alternativy na gymnáziích. Tak mlékárenský průmysl podal petici vládě: To nemůžete udělat, děti budou ve školách trpět kvůli nedostatku bílkovin atd. Co si o tomto aspektu myslíte?

Právě teď probíhá v EU velký politický boj, je to odpor a držení se staré potravinové kultury. Mlékárenské společnosti mají velmi silný lobbistický program a celá záležitost s mlékem ve školách se přesunula dokonce na úroveň EU. Nejsme proti mléku ve školách, to vůbec ne, jen chceme, aby lidé měli možnost volby.

Co je třeba udělat pro podporu této rovnosti?

Lidé mají moc. Když EU chtěla zakázat prodej rostlinných mléčných výrobků s názvy jako „sójové mléko“ a „tofu máslo“, a dokonce zakázat společnostem používat podobné obaly, my a další společnosti jsme proti tomu v online petici zvedli hlasy 500 tisíc lidí. Chtěli dokonce zakázat, aby se rostlinná mléka prodávala v kartonových krabicích! 

dsc03501

Vegansky se dá taky docela dost brutálně mlsat. (zdroj: Zdeněk Strnad)


A když politici EU viděli tuto obrovskou poptávku veřejnosti, vyslyšeli ji (ať už k tomu měli jakýkoli důvod) a řekli: Možná to od nás není tak dobrý nápad a dejme to do šuplíku. Myslím, že zvyšování povědomí a vyvážení poptávky veřejnosti je cesta vpřed. Protože lidé, kteří tvoří pravidla, nakonec vždy naslouchají veřejnosti.

Na začátku rozhovoru jsme zmínili, že abyste s tímto produktem uspěli, musíte se dostat do hlavního proudu. Zkuste si představit běžného člověka v Praze, který nežije příliš zdravě, prostě obyčejný člověk s rodinou, se dvěma dětmi, co byste mu z rostlinné nabídky doporučil na začátku?

Veganské máslo, to je skutečný game changer. Chtěl bych, aby ho obyvatelé tohoto krásného města měli možnost ochutnat v hospodách jako předkrm, nabídli bychom jim tlustou vrstvu na čerstvém chlebu a zeptali se jich: Co to jíte? Mohu vás ujistit, že 95 % z nich řekne, že je to slané máslo. Pak jim ukážeme obal a řekneme jim: A co když vám řekneme, že je to rostlinné? Pravděpodobně budou překvapeni, protože by nevěřili, že rostlinné potraviny mohou chutnat tak dobře. Je to chuť budoucnosti. Veganské máslo je šetrné ke klimatu, dobře chutná a jeho nutriční profil je vynikající. A prodává se za stejnou cenu jako běžné máslo.

Pocházíte z Dánska a Dánsko bylo vždy známé pro vepřové maso...

...a pivo! Myslím, že brzy budeme ve světě známější díky našemu rostlinnému programu. Moje filozofie zní: Pokud jste mezi prvními, můžete být skutečným trendsetterem, můžete vytvořit kulturu zdravého stravování pro budoucnost a cestou rozvíjet úspěšný byznys. A také můžete udělat něco opravdu dobrého pro planetu Zemi a lidi, kteří zde žijí.

Související…

Dietologové se stali influencery. Potravinářský průmysl je „vyžírá“
Kristýna Nedobitá

foto: Zdeněk Strnad, zdroj: Autorský článek

Tipy redakce

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...