fbpx

Dietologové se stali influencery. Potravinářský průmysl je „vyžírá“ 1 fotografie
zdroj: Shutterstock

Potravinářští giganti nám servírují tuny dietních rad, které jsou posypány sladkými a lukrativními partnerstvími

Zveřejněno: 27. 9. 2023

Výživoví poradci a potravinářský průmysl navazují vzájemně výhodná partnerství a spotřebitelé se musí orientovat v prostředí plném smíšených sdělení, pochybných doporučení a výrobků, jejichž vlastnosti nemusí odpovídat marketingovým tvrzením výrobců.

Kdo řídí náš svět na talíři?

Náš svět, nebo alespoň svět většiny příslušníků Generace Z, řídí influenceři. Mladí, krásní, perspektivní, s perfektními těly a dokonalým životním stylem. Hodní naší pozornosti. Co z toho, že většině teenagerů jejich sledování způsobuje psychické problémy? Je potřeba mít vzor a jít tvrdě za svým. Měli bychom tedy tyto dietology skutečně (ná)sledovat?

Sladké umění podpory nebo umění sladké podpory?

Představte si tuto modelovou situaci. Světová zdravotnická organizace (WHO) bije na poplach kvůli aspartamu. Tedy náhradnímu sladidlu, které je 200krát sladší než sacharóza a nemá žádné výraznější vedlejší pachutě. Přesně v témže načasování se objeví hashtag #safetyofaspartame. A ne ojediněle, najednou na nás vykukují odevšad jako houby po dešti.

Například Steph Grasso, registrovaná dietoložka, kterou na TikToku sleduje 2,2 milionu lidí, tento hashtag použila u svého videa, kde varování WHO označila za clickbait. A následovaly ji i další influencerky, jako například Ellen Phipps, dietoložka z Houstonu, která se specializuje na péči o diabetiky. Ta si ve svém videu na Instagramu usrkla ze sklenice limonády a sdělila divákům, že umělá sladidla „uspokojují touhu po sladkém“, aniž by ovlivňovala hladinu cukru v krvi.

Celkem bylo součástí koordinované kampaně společnosti American Beverage nejméně 35 příspěvků od desítky „dietologů“ a zdravotníků. Podle článku na webu washingtonpost.com zaplatila společnost nezveřejněnou částku deseti registrovaným dietologům, jakož i jednomu lékaři a jednomu fitness influencerovi, aby prostřednictvím svých účtů na sociálních sítích pomohli zpochybnit tvrzení WHO, že aspartam, který je základem dietní koly a dalších limonád, je při hubnutí neúčinný a „pravděpodobně karcinogenní“.

Dietologové: Nejnovější guruové sponzorovaného obsahu

Dietologové, skuteční guruové v oblasti stravování, se proměnili v krále a královny sponzorovaného obsahu. Tahají z vás velké peníze, aby vás přiměli přehodnotit výběr jídla, a potravinářský průmysl nemůže být spokojenější. Dalo by se to nazvat „efektem influencerů“, ale s dietním nádechem.

Vzestup zdravé výživy je zásadně ovlivněn součinností influencerů a sociálních médií. Vzhledem k tomu, že se influencerský marketing stává stále více nedílnou součástí reklamy na zdravou výživu, nejenže propaguje značky, ale podporuje zdravější životní styl po celém světě. Značky musí pečlivě vybírat ty správné influencery, kteří budou propagovat jejich produkty a využívat tento dynamický trend v úsilí o lepší zdraví pro všechny.

Při procházení sociálních sítí narážíme na takové, kteří z milovníků sladkostí dělají věřící. Napadlo vás někdy, že pojídání sladkostí a zmrzliny si vyslouží souhlasné přikývnutí dietologa? No, Lindsay Pleskotová, registrovaná dietoložka, nám přinesla ve svém reelu překvapení v podobě cukroví k snídani. Cukromilové zažívají extázi, konečně jim někdo rozumí!

Wild wild West

Deník Washington Post zjistil, že společnosti a průmyslové skupiny platily dietologům za obsah, který nabádal diváky ke konzumaci sladkostí a zmrzliny, bagatelizoval zdravotní rizika vysoce zpracovaných potravin a prosazoval neověřené doplňky stravy.

Všechna tato sdělení jsou v rozporu s desítkami let vědeckých poznatků o zdravé výživě. Kontrola zjistila, že mezi 68 dietology s 10 000 a více sledujícími na sociálních sítích TikTok nebo Instagram jich potraviny, nápoje nebo doplňky stravy svým celkem 11 milionům sledujících během posledního roku propagovala zhruba polovina.

A dietologové, odborníci na zdraví, se noří do světa doplňků stravy. Pod drobnohledem jsou kolagenové prášky, detoxikační čaje a kapsle slibující „mitochondriální zdraví“. Ale je tu jeden zvrat: za těmito produkty nestojí žádný vědecký konsenzus. Celá situace se vlastně podobá Divokému západu výživy.

Pokud jde například o doplňky stravy s omega-3 mastnými kyselinami, dietologové říkají: „Začněte s nimi v raném věku!“ Ano, dokonce jsou najednou vhodné i pro šestiměsíční děti! Má to ale háček: není to schváleno FDA a Americká pediatrická akademie z toho není zrovna nadšená.

Ale influencerka Cinthia Scott si s tím ve svém příspěvku hlavu nedělá.

Přesně tak, přátelé, divoký svět doporučování doplňků stravy se právě stal ještě divočejším. Strategie získávání výživových poradců na sociálních sítích umožnila potravinářskému průmyslu zvýšit dosah svých příspěvků a propagovat často zpochybňované výživové rady novým generacím dospívajících. Placením registrovaných dietologů – zdravotníků, kteří se specializují na výživu, se potravinářský průmysl dostává mimo svět běžných online influencerů a využívá prestiž pověřených odborníků k šíření komerčních sdělení.

Promluvme si o zveřejňování informací…

Však víte o tom malém detailu, že je třeba být upřímný, když jste placení za to, abyste něco řekli. Americká Federální obchodní komise (FTC) vydala pokyny pro influencery, které říkají: „Hej, lidi, musíte svým sledujícím říct, když jste za rozdávání rad placeni.“

Ve světě influencerů je transparentnost klíčová a FTC s tím souhlasí. Ale pokud jde o dietology, hranice mezi sponzoringem a skutečným poradenstvím může být někdy velmi nejasná – asi jako maják ve sněhové bouři. Je to takhle: potravinářští a nápojoví giganti se spolčují s dietology, aby se ujistili, že si ty doušky limonády nebo mlsání nebudete rozmýšlet. Jde o marketingovou dvojici, která si oblékla bílé pláště a stetoskopy.

Dietologové mají miliony příznivců na sociálních sítích, a tak jsou pro firmy, které touží zviditelnit své produkty, prvotřídním aktivem. Sponzorované příspěvky o těstovinách, fazolích, svačinách a kolagenových prášcích jsou jen předkrmem. Dietologové jsou hlavním chodem ve světě influencer marketingu.

Jenže jak můžeme my rozpoznat, které trendy jsou ty dobré?

Jak z toho ven?

Recept potravinářského průmyslu je jednoduchý: naverbovat dietology, zaplatit jim za propagaci výrobků a nechat zacinkat pokladny. Dietologové jsou jeho tajnou ingrediencí, byť studie jasně mluví o tom, že bychom se my konzumenti na konci řetězce měli mít na pozoru.

Ve světě sponzorovaných svačinek, sladkých rad a influencerů, kteří se stali výživovými guru, je na vás, milí čtenáři, abyste se rozhodli, co se ocitne na vašem talíři. Až tedy narazíte na další příspěvek na Instagramu, který bude vychvalovat konkrétní produkt, nezapomeňte, že ačkoli obrázky mohou povzbudit vaši chuť k jídlu, konečné rozhodnutí o tom, co a kolik toho sníte, je ovlivněno nesčetnými faktory mimo digitální sféru. Zůstaňte tedy vždy především sami sebou.

Související…

Virtuální influenceři mají miliony fanoušků, ale i své stinné stránky. Ukočírujeme je?
Jan Handl

 

foto: Shutterstock , zdroj: Autorský článek

Tipy redakce

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Flákač, budižkničemu, alkoholik, čórka. To jsou typické konotace, které si mnoho z...

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...