fbpx

Když není v pohodě učitel, nejsou ani děti. Psycholožka radí, jak zvládnout stresy ve třídě i sborovně 1 fotografie
zdroj: Shutterstock

Stresovaní učitelé mohou neúmyslně přenášet své napětí na studenty, což zhoršuje školní atmosféru a vztahy ve třídě, říká psycholožka Anna Frombergerová. Jak mu předejít a co mohou školy udělat pro to, aby vztahy mezi kantory a žáky byly bezproblémové?

Zveřejněno: 26. 9. 2024

Prázdniny opět utekly jako voda a s příchodem září začal další školní kolotoč – nejen pro děti, ale i pro pedagogy. I když se letní prázdniny mohou zdát dlouhé, zejména z pohledu některých rodičů, pro učitele jsou nezbytnou dobou pro psychický odpočinek. Se začátkem nového školního roku se však učitelé vracejí do náročného režimu, který je často velmi vyčerpávající. 

Povinnosti učitele začínají již brzy ráno, ale rozhodně nekončí poslední vyučovací hodinou. Po návratu domů je třeba opravovat žákovské či studentské práce a připravovat program na další den. Není proto překvapením, že se někteří pedagogové potýkají s úzkostmi, nebo dokonce s vyhořením.

„Stres a úzkost snižují schopnost učitelů se soustředit, plánovat a reagovat efektivně na potřeby žáků a studentů. Může to vést k impulzivnějším reakcím, snížení empatie a obtížnějšímu řízení chování studentů. Dlouhodobý stres také ovlivňuje kreativitu a schopnost přizpůsobit se výzvám, což může snižovat kvalitu výuky a celkovou atmosféru ve třídě,“ vysvětluje úvodem psycholožka Anna Frombergerová.

Jak stres a úzkost učitelů ovlivňují zdraví a pohodu dětí ve třídě?

Stresovaní učitelé mohou neúmyslně přenášet své napětí na studenty, což zhoršuje školní atmosféru a vztahy ve třídě. Děti se pak mohou cítit méně podporované, což negativně ovlivňuje jejich emocionální pohodu a efektivitu učení. V prostředí plném napětí je těžší udržet pozitivní vztah mezi učitelem a studenty, což může snížit jak motivaci k učení, tak i výsledky studentů.

Existuje přímá souvislost mezi stresem učitelů a výskytem stresu nebo úzkosti u žáků?

Ano, výzkumy ukazují, že stres učitelů může přispět k vyšší míře stresu a úzkosti u žáků. Děti často vnímají emoční stav svých učitelů, a když učitelé prožívají vysokou úroveň stresu, žáci mohou vykazovat zvýšenou emocionální dysregulaci, úzkost a následné zhoršení školních výsledků. Tento negativní vliv může vytvořit cyklus, který negativně ovlivňuje jak učitele, tak žáky.

Jaké jsou nejčastější příčiny stresu a úzkosti mezi pedagogy?

Mezi nejčastější příčiny stresu u učitelů patří pracovní přetížení, nadměrná administrativní zátěž, nedostatek podpory od vedení, náročné vztahy s žáky a rodiči, tlak na dosažení výsledků a omezené finanční zdroje.

Související…

Učitel je tu pro žáky. Neměl by se bát přiznat chybu a nevědomost, říká nejoblíbenější učitel Česka
Táňa Pikartová

Dalšími faktory jsou problémy s udržením rovnováhy mezi pracovním a osobním životem a emoční náročnost práce. Kombinace těchto faktorů se často hromadí, což může dlouhodobě vyčerpávat učitele.

Jak by měly školy podporovat své pedagogy v boji proti stresu a úzkosti?

Školní vedení by mělo podporovat učitele tím, že zajistí přiměřenou pracovní zátěž a vytvoří příležitosti pro sdílení zkušeností. Zavedení podpůrných programů pro duševní zdraví, jako jsou workshopy, relaxační techniky nebo koučink, může učitelům pomoci lépe zvládat stres. Klíčová je také otevřená komunikace a oceňování práce učitelů, což přispívá ke zlepšení jejich psychické pohody. Sociální podpora a vzájemné sdílení zkušeností pak fungují jako efektivní prevence syndromu vyhoření.

Jaké konkrétní strategie nebo programy mohou být implementovány na podporu duševního zdraví učitelů?

Školy mohou nabídnout programy zaměřené na zvládání stresu, time management, efektivní komunikaci a relaxační techniky. Důležitou podporou je také možnost využívat služby školního psychologa, supervize nebo intervizních setkání pro pedagogický tým. Tyto strategie přispívají k podpoře duševního zdraví učitelů a zároveň fungují jako prevence syndromu vyhoření. Příkladem podpory je bezplatný workshop nadačního fondu Twisten Foundation, zaměřený na zvládání stresu a prevenci syndromu vyhoření u pedagogů. Tento program je pro školy velmi dostupný, protože po domluvě přes e-mail Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. může psycholog dorazit přímo na školu, takže učitelé nemusí nikam cestovat.

Existují preventivní opatření, která by učitelé mohli přijmout, aby snížili svůj stres a úzkost?

Ano, učitelé mohou využít různé techniky, jako je plánování pracovního dne, stanovení realistických cílů, delegování úkolů a pravidelná sebereflexe. Klíčové je také udržovat rovnováhu mezi pracovním a osobním životem. Důležité je naučit se říkat "ne", pokud jsou požadavky příliš vysoké, a pravidelně si vyhradit čas na aktivity, které snižují stres, jako je fyzická aktivita nebo oblíbené koníčky.

Které techniky nebo návyky by jim mohly pomoci udržet si duševní pohodu?

Pravidelný pohyb, dostatek spánku a zdravá strava jsou klíčové pro udržení duševní pohody. Důležité je také sdílení zkušeností s kolegy a získání sociální podpory.

Školy, které podporují otevřenou komunikaci, vzájemný respekt, spolupráci a oceňování práce učitelů, přispívají ke snížení jejich stresu a zvyšují jejich spokojenost.

Techniky, jako jsou svalová relaxace a dechová cvičení, mohou pomoci snížit okamžitý stres. Stanovení pevných hranic mezi prací a volným časem a pravidelné plánování relaxačních aktivit mimo pracovní prostředí jsou zásadní pro dlouhodobé zvládání stresu a udržení psychické pohody.

Jakým způsobem mohou učitelé efektivně zvládat stresující situace ve třídě, aniž by to negativně ovlivnilo studenty?

Učitelé mohou zvládat stres tím, že si osvojí techniky, které jim pomohou pracovat s vlastními emocemi, jako jsou techniky emoční regulace a efektivní komunikace. Je také klíčové zaměřit se na prevenci stresujících situací, například jasně stanovenými pravidly a strukturou ve třídě. Díky tomu mohou učitelé předcházet častým krizovým momentům, které by je mohly vyčerpávat, a tím minimalizovat negativní dopad na studenty.

Jakou roli hraje školní kultura a pracovní prostředí ve zdraví a pohodě pedagogů?

Podpůrná školní kultura a zdravé pracovní prostředí jsou zásadní pro pohodu učitelů. Školy, které podporují otevřenou komunikaci, vzájemný respekt, spolupráci a oceňování práce učitelů, přispívají ke snížení jejich stresu a zvyšují jejich spokojenost. Když pedagogové cítí, že jejich hlas je vyslyšen a že jsou součástí pozitivního prostředí, jejich duševní zdraví se zlepšuje a jejich spokojenost v práci roste.

Školy by měly vytvářet prostředí, které podporuje duševní zdraví pedagogů, je to tak?

Ano, školy mohou vytvářet prostředí podporující duševní zdraví tím, že aktivně zavádějí programy na podporu jak žáků, tak učitelů. Tyto programy mohou zahrnovat workshopy, školení a pravidelné zpětnovazebné schůzky s učiteli, včetně tripartitních setkání. Klíčové je také zajištění dostupnosti zdrojů pro duševní zdraví, jako jsou školní psychologové, supervize a vytvoření otevřené, bezpečné kultury, ve které mohou učitelé otevřeně hovořit o svých problémech. Důležitý je nejen přístup učitelů k žákům, ale také přístup vedení školy k učitelům. Vedení by mělo toto téma brát vážně a aktivně podporovat zavádění vhodných aktivit. Pokud učitelé cítí podporu ze strany vedení, budou tyto aktivity snadněji zavádět a realizovat pravidelně.

Jakým způsobem mohou kolegové a školní komunita celkově přispět ke snižování stresu a úzkosti mezi pedagogy?

Kolegové mohou podpořit své spolupracovníky tím, že vytvářejí podporující a pozitivní pracovní vztahy, nabízejí pomoc v obtížných chvílích a sdílejí tipy na zvládání stresu. Komunita ve škole může také organizovat neformální setkání nebo týmové aktivity mimo práci, což posiluje vztahy a snižuje pocity izolace.

PhDr. Anna Frombergerová, Ph.D.

Psycholožka, působící na Pedagogické fakultě UK. Je spoluzakladatelkou psychologické organizace Endlessly s.r.o., kde poskytuje mimo jiné i soukromou praxi.

Taková vzájemná podpora přispívá ke zlepšení pracovní atmosféry a významně napomáhá prevenci syndromu vyhoření.

Poraďte, jaké jsou podle vás nejlepší způsoby, jak budovat podporující školní komunitu?

Podporující komunita vyžaduje pravidelnou a otevřenou komunikaci, vzájemný respekt a ochotu pomoci. Školní vedení může organizovat týmové schůzky, workshopy a neformální akce, které podporují interakce mezi učiteli. Týmová práce a sdílení zkušeností při řešení problémů mohou posílit pocit sounáležitosti. Klíčové je také aktivně oceňovat práci učitelů, což přispívá k jejich motivaci a celkové spokojenosti.

Existují speciální školení nebo workshopy, které by pomohly učitelům lépe zvládat stres a úzkost?

Takový workshop bezplatně nabízí například již zmíněná nadace Twisten Foundation, zatímco další organizace nabízejí tyto programy za úhradu. Workshop od Twisten Foundation a podobné programy učí učitele technikám, jak rozpoznat a zvládat stres, zlepšit komunikaci, budovat odolnost a nacházet své vnitřní zdroje. Workshopy zaměřené na time management a rovnováhu mezi pracovním a osobním životem (work-life balance) mohou také výrazně přispět ke snížení stresu a zlepšení celkové pohody učitelů.

Co mohou učitelé sami udělat pro své duševní zdraví, aby všechen ten nápor za celý školní rok zvládli?

Pedagogové mohou pracovat na svém duševním zdraví pravidelným sebehodnocením a rozvojem zdravých návyků, jako jsou fyzická aktivita, relaxační techniky a dostatek odpočinku. Důležité je také naučit se říkat "ne" v situacích přetížení a vyhledávat profesionální podporu, když je potřeba. Klíčové je najít rovnováhu mezi prací a volným časem a pravidelně se věnovat činnostem, které jim přinášejí radost.

foto: Shutterstock, se svolením Anny Frombergerové, zdroj: Autorský článek

Tipy redakce

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Flákač, budižkničemu, alkoholik, čórka. To jsou typické konotace, které si mnoho z...

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...