Ujelo vám metro? A pomohlo by vám, kdybyste už ve vestibulu věděli, kolik času máte na to, abyste seběhli schody? Několikrát jsem si lámala hlavu nad tím, proč cedule odpočítávající vteřiny do příjezdu vlakové soupravy jsou jen dole na nástupištích a ne už nahoře ve vestibulech. Pak bych totiž přesně věděla, jestli po cestě na nástupiště přidat, zpomalit nebo se o víkendu či ve večerních hodinách na metro úplně vykašlat a raději přesedlat na tramvaj.
Přesně tuto otázku jsem tedy položila Anetě Řehkové, tiskové mluvčí Dopravního podniku hl. m. Prahy. „Při výstavbě metra v 70. a 80. letech nebyly technologie ukazující čas příjezdu každé soupravy k dispozici a také tyto informace nikdo nepožadoval,“ říká Řehková.
Aplikace, která vám v mobilu řekne, v kolik daný vlak do dané stanice přijede, už se chystá. Vlastně už existuje.
„Asi před pěti lety DPP upravil elektronické panely na nástupištích metra tak, aby zobrazovaly informace o odjezdech vlaků u příslušné koleje. V současné době připravuje DPP pilotní projekt na informační panely umístěné na začátku placeného prostoru, které budou cestující informovat o odjezdech vlaků ze stanice.“
Testy v pěti vestibulech
Takže přece jenom. V rámci onoho pilotního projektu budou testovány displeje s časy příjezdů souprav metra ve vestibulech pěti stanic. Plošné zavedení těchto displejů pak DPP podle mluvčí vyjde na stovky tisíc korun. Takže žádný větší problém. A jak budou ony tabule fungovat? Kvůli bezpečnosti nebudou ve vestibulu časy odjezdů metra, které třeba jede za dvacet vteřin. Aby se lidé na eskalátorech nesráželi. „Abychom nevytvářeli nebezpečné situace, upravíme software tak, že ve vestibulu zobrazí čas příjezdu metra, které cestující může bezpečně stihnout. Pokud bude prodleva příliš krátká, displej zobrazí čas příjezdu až další soupravy v pořadí,“ potvrdil deníku E15 šéf DPP Petr Witowski.
Protože ale žijeme ve světě mobilních aplikací, tak víme, že samotné tabule, ke kterým budete muset nejdřív dojít, abyste se něco dověděli, stačit nebudou. A aplikace, která vám v mobilu řekne, v kolik daný vlak do dané stanice přijede, už se chystá. Vlastně už existuje. Její autor se jmenuje Ondřej Korol, studuje poslední ročník práv a žije v Praze na náměstí Míru, kde k nástupišti metra vedou nejdelší eskalátory v Praze.
S Metroji to stihnete
Ondřej se jednoho dne rozhodl, že každodenní patálii s tím, jestli se mu kvůli dlouhým schodům vyplatí běžet na metro, nebo sednout na tramvaj, jednou provždy vyřeší. Pro sebe i pro všechny ostatní, kteří už si metro nikdy nechtějí nechat ujet.
Mezi pět nejvyhledávanějších stanic patří ty v centru, tedy Hlavní nádraží, Florenc B a C, Můstek A a Anděl.
Naučil se programovat a vytvořil aplikaci Metroji, která uživatele informuje nejen o přesném odjezdu nejbližších spojů ze stanice, ale i o tom, jestli ho daný uživatel z daného místa má ještě šanci stihnout. Je dostupná zdarma a funguje i offline. Programovat se Ondřej naučil sám a do aplikace kromě zhruba 2 500 korun ročně za její umístění v App storu investoval hlavně svůj čas. Programování aplikací se věnuje už tři roky, samotnému Metroji pak půl roku. Jak aplikace vznikla, jak funguje a jak by se dala s daty Dopravního podniku propojit?
Nahoru a dolů
Ondřej objel všech 61 stanic pražského metra. V každé z nich se se stopkami v ruce vozil po eskalátorech nahoru a dolů, aby změřil, kolik minut člověku zabere cesta od turniketů až na nástupiště. Na stojáka, normální a rychlou chůzí. Vše pak zakomponoval do své aplikace, která vám pomocí emoji ukáže, zda máte šanci daný spoj stihnout.
Ondřej Korol vyvíjí aplikaci Metroji. Ta umí říct, za jak dlouho vám jede metro a jak to stíháte od turniketů
Denně aplikaci, která je v současnosti dostupná pouze pro iOS, použije průměrně asi 250 lidí. V dohledné době by pak měla přibýt verze pro Android, se kterou se počet uživatelů, jak Ondřej doufá, dost zvýší. Mezi pět nejvyhledávanějších stanic patří ty v centru, tedy Hlavní nádraží, Florenc B a C, Můstek A a Anděl. Nejméně hledanými jsou stanice Kolbenova, Radlická a Hloubětín. Celkem v aplikaci lidé vyhledávali už 14 tisíc spojení.
Dá se to spojit?
Jediná spolupráce, ke které mezi Ondřejem a DPP dochází, je jednostranná datová výměna. Ondřej čerpá volně přístupná data nejaktuálnějších jízdních řádů metra. Ty si jeho aplikace jednou týdně sama stáhne. Výhodou tabulí Dopravního podniku tedy bude, že zde budou uváděny přesnější informace. „Časy příjezdů a odjezdů jsou odvozeny od grafikonu vlakové dopravy – jízdního řádu, a současně je stále online aktualizujeme podle skutečné jízdy vlaků a aktuální dopravní situace s využitím systému ASDŘ-D (automatizovaný systém dispečerského řízení dopravy),“ upřesňuje Řeháková.
Real-time data o příjezdech vlaků však volně k dispozici nejsou. Ondřej Korol vychází z jízdních řádů, které jsou aktualizované jednou týdně. Zda a kdy se veřejnosti zpřístupní i real-time data, která se týkají pohybu souprav v metru, jsme se už od Dopravního podniku nedozvěděli. Pro další rozvoj nejen Ondřejovy aplikace by přitom byla velice přínosná.
Do budoucna by aplikace měla být schopná zaměřit uživatele i podle toho, jakým vestibulem do metra přichází, a podle údajů o poloze z GPS mu nabídnout vždy stoprocentně relevantní výsledek.
Závisí na nich totiž pozitivní nebo negativní zkušenost s Metroji aplikací, ale i s těmi dalšími, které už se chystají a zahrnují pražskou MHD. „Dopravní podnik má dobrou filozofii,“ říká Ondřej. „Chtějí lidem ušetřit čekání a poskytnout jim včas relevantní informace, kterými sami disponují.“ V tom se oba přístupy shodují. Přidaná hodnota aplikace Metroji pak podle něj bude do budoucna spočívat v tom, že člověk má informace o odjezdu soupravy ještě před samotným vstupem do vestibulu metra.
Ondřej se tedy nebojí toho, že by spolu s nástupem odjezdových tabulí jeho aplikace ztratila význam. Jediné, co by jej mohlo ohrozit, by bylo přidání informací o přesných odjezdech metra do aplikace PID lítačka. V takovém případě by byl ale Ondřej se svojí aplikací PID Lítačce ochotný pomoci.
Metro D a co bude dál?
Ondřejova práce na aplikaci dosud není u konce. Rád by kromě dokončení verze pro Android uživatelům v Metroji poskytoval i další informace. Třeba o tom, kdy přesně bude souprava, kterou se snažíte stihnout, ve stanici, kam chcete dojet. Do budoucna by aplikace měla být schopná zaměřit uživatele i podle toho, jakým vestibulem do metra přichází, a podle údajů o poloze z GPS mu nabídnout vždy stoprocentně relevantní výsledek.
Dopravní podnik zase postupně začne vestibuly stanic stávajících linek metra osazovat chytrými tabulemi, které budou odpočítávat čas odjíždějících souprav. Projektová dokumentace na připravované nové stanice linky D pak již s těmito panely počítá rovnou. Tak třeba se technologie Dopravního podniku a Ondřejova aplikace někde na trase nakonec potkají.
Reklama
foto: Shutterstock a Metroji, zdroj: Metroji