fbpx

Kdo nakonec vytvoří městskou mobilní aplikaci, která usnadní pohyb po městě tím, že v každém okamžiku nabídne nejefektivnější kombinaci dopravních prostředků z těch, které si sami zvolíme? Bude to město, nebo soukromá firma?

Zveřejněno: 31. 8. 2019

Účel a cíl je jasný. Nemít displej chytrého telefonu zaplněný deseti různými ikonami na sdílená kola, elektrokola, koloběžky, carsharing, taxíky a MHD. Namísto toho bychom v telefonu měli mít jedinou aplikaci, která během vteřiny zvládne vyhodnotit nejen samotnou trasu, ale i zvolit dopravní prostředky, kterými se z místa A do místa B přemístíme. Vše pak zaplatíme buď jednorázově, nebo v rámci měsíčního paušálu přímo v aplikaci.

Intermodální mobilita

Sdružování jednotlivých služeb, které vedou k lepší vzájemné dopravní provázanosti, je jednou z cest směřujících k rozvoji takzvané intermodální mobility. Tedy vzájemné integraci systémů městské hromadné dopravy s dalšími dostupnými dopravními prostředky. V době otevřených dat, chytrých telefonů, řady dostupných možností přepravy a sdružování plateb už vzniku takovýchto aplikací zdánlivě nic nebrání.

Loni u nás spustila skupinka mladých vývojářů aplikaci na chytrou dopravu Fuzee a před pár dny s podobnou aplikací Citymove přišla inovační laboratoř Škody DigiLab.

A právě takové aplikace by mohly být jednou z cest, které povedou ke snížení závislosti obyvatel Prahy na osobních automobilech, k zefektivnění pražské dopravy, eliminaci zácp a snížení emisí. Usnadní totiž koncovému uživateli přístup k výběru nejoptimálnějšího a jemu osobně nejpříjemnějšího způsobu přepravy po městě.

Porovnávání nestačí

Jenže tyhle aplikace kvůli nárokům na data soukromých subjektů a složitosti algoritmů moc nevznikají. Každá z firem sdílených dopravních prostředků, provozovatelů taxíků či různých přepravních služeb má aplikaci vlastní. A vlastní aplikaci má i MHD. Podle výsledků výzkumu Operátora ICT, který byl Radou města realizací projektu tohoto typu letos v červenci pověřen, lidé stojí právě o aplikaci intermodální.

 „Prostřednictvím detailního průzkumu preferencí uživatelů vypracováváme architekturu systému, orientovanou právě na jejich potřeby. Předně z tohoto průzkumu vyšlo najevo, že 84 % uživatelů upřednostňuje inovativní intermodální plánovač trasy, tedy plánovač, který kombinuje jednotlivé dopravní prostředky, před multimodálním plánovačem trasy, který dopravní prostředky pouze staví vedle sebe. Tato technologie je dostupná a uživateli vítaná, proto se Praha rozhodla o tuto službu obohatit aplikaci PID Lítačka. Spuštění provozu inovativního intermodálního plánovače trasy je plánováno v létě 2020,“ prozradila Flowee City marketingová specialistka Operátora ICT Markéta Zatloukalová. Právě aplikace PID Lítačka by se podle ní měla ve finále stát komplexní dopravní aplikací hlavního města.

Zatímco Operátor ICT začal s výzkumem a vývojem teprve letos v červenci, soukromý a byznysový sektor v Praze je značně napřed. Loni u nás spustila skupinka mladých vývojářů v čele s Adamem Zvadou aplikaci na chytrou dopravu jménem Fuzee a před pár dny s podobnou aplikací s názvem Citymove přišla inovační laboratoř Škody DigiLab, která při vývoji spolupracuje se společností Trafi, která je v současnosti v provozu v 16 městech. Dalším silným hráčem na tomto trhu je aplikace Citymapper, která je k dispozici ve 39 městech všude po světě. V úvahu by tedy přicházela i možnost její lokalizace v České republice.

Zač je toho Citymapper

Citymapper v současné době umožňuje srovnání tras za použití různých dopravních prostředků a jejich objednání a zaplacení přímo v aplikaci. Už brzy by však měla aplikace začít nabízet i intermodální kombinaci jednotlivých prostředků v rámci jedné cesty. Vývojáři aktuálně řeší, jak zařídit, aby navrhované kombinace dávaly po všech stránkách smysl, navazovaly na sebe a nestalo se, že vás po výstupu z metra už na místě slibované kolo čekat nebude, protože si ho mezitím půjčil někdo jiný. Nebo naopak na místě přibude nové, které vám aplikace včas nenabídne, přestože ho budete mít po cestě z metra blíž.

To všechno jsou složité algoritmy, které při zapojení desítek poskytovatelů dopravní obsluhy dají z vývojářského hlediska pěkně zabrat. Operuje se zde s enormním množstvím dat a je potřeba brát v potaz celou řadu proměnných včetně aktuální dopravní situace, počasí a výpadků MHD. Co se týká placení, v Londýně už si k této aplikaci můžete pořídit kartu, takzvaný Citymapper PASS, se kterou díky měsíčnímu paušálu platíte všechny integrované dopravní prostředky online. 

Jak funguje Citymove

V Praze jsou tedy aktuálně k dispozici pro iOS i Android dvě aplikace. Citymove a Fuzee. Co která z nich uživatelům nabízí a kde jsou jejich slabá místa? Aplikace Citymove je aplikací multimodální. Porovnává a vyhodnocuje mezi sebou trasy MHD, sdílených kol Freebike, taxi Liftago a pěší chůzi. Jako bonus nabízí přehled modrých zón a zaplacení parkování v případě, že jedete vlastním autem.

Citymove pod svá křídla v budoucnu pravděpodobně vezme i Uber a Bolt, koloběžky Lime, Rekola a další. DigiLab navíc sám provozuje carsharingovou službu HoppyGo.

Platba za parkování i Freebike kola sice probíhá přes aplikaci, ale platební údaje se zadávají u jednotlivých firem. Liftago v prvních měsících nebude možné přes aplikaci platit vůbec. Za jízdu tak klient bude muset zaplatit přímo u řidiče. Platba za MHD pak probíhá odesláním aplikací vygenerované smsky. Pokud chcete zaplatit za parkování, je k aplikaci nutné připojit svůj účet u MPLA (provozovatel placeného parkování v rezidentních zónách Prahy), totéž platí pro bikesharing, kde je potřeba mít zase účet u Freebike.

Takže ano, můžete rezervovat i platit přímo z aplikace, ale musíte mít různé účty u provozovatelů daných služeb. Citymove pod svá křídla v budoucnu pravděpodobně vezme i Uber a Bolt, koloběžky Lime, Rekola a další. DigiLab navíc sám provozuje carsharingovou službu HoppyGo, kterou nejspíš do aplikace brzo také zapojí. Tady se pak ovšem nabízí otázka, jestli bude na prvním místě ještě pořád nejvýhodnější dopravní prostředek pro klienta nebo zprostředkovatele.

Intermodální Fuzee

Dalším hráčem na českém trhu je aplikace talentovaného vývojáře Adama Zvady a jeho týmu. Jde o aplikaci intermodální, jediný agregátor bikesharingu Rekola a MHD v Praze. Co se týká množství zapojených subjektů, tak toho Fuzee zatím moc nenabízí, což je logické, jelikož další dopravní velikáni spíš poskytnou data DigiLabu financovanému škodovkou než neznámým vývojářům.

Jenže Fuzee nabízí něco, s čím dosud nepřišel ani Citymapper. Kombinuje aktuální jízdní řády s polohou a dostupností jízdních kol. Ani tahle aplikace bohužel neumožňuje přímé platby a při snaze o rezervaci vás odkáže do aplikace poskytovatele. Z vývojářského hlediska jsou však tohle vcelku snadno řešitelné úlohy. Nejsložitější je vymyslet systém, díky kterému bude aplikace sama "přemýšlet". A ten už prý Adam, který studoval umělou inteligenci a nyní dokončuje studia datové vědy na ČVUT, má dávno v hlavě.

Soukromě, nebo veřejně?

Fuzee ovšem chybí investor a taky silný a důvěryhodný partner v zádech, na kterého by slyšeli jednotliví poskytovatelé dopravních služeb i město v otázce poskytování dat. Kdyby se navíc do hry zapojily plochy městského mobiliáře v blízkosti klíčových uzlů městské hromadné dopravy, aplikaci by se dostalo masivní marketingové podpory a pomocí QR kódu, který by odkazoval na stažení aplikace, by se značně urychlila její adopce pražskou veřejností. 

Dají se tedy podobné aplikace dotáhnout soukromě, nebo s nimi musí nakonec pomoct město? „Soukromá sféra je obvykle flexibilnější,“ říká mluvčí pražského Institutu plánování a rozvoje (IPR) Marek Vácha. „Komunikace  nicméně ne vždy dokáže zachytit městskou dopravu nebo městem řízené služby. Takže to záleží spíš na podmínkách ve městě. Logickým krokem by bylo začlenění Operátora ICT do vývoje systému,“ dodává mluvčí.

Co na to Operátor ICT?

I Operátor ICT ovšem za jednu z největších výzev projektu považuje přístup k datům a ochotu firem, jež se přepravou zabývají, data poskytovat třetí straně. „Kvalitní a dostupná data jsou nepochybně základem každé aplikace z oblasti mobility. Tedy i pro intermodální plánovač trasy je sběr kvalitních dat klíčovým pilířem úspěchu projektu. Real-time data například o polohách vozů či sdílených kol jsou pro fungování aplikace klíčová. S poskytovateli služeb mobility ale jednáme a snažíme se zajistit hladký průběh přístupu k datům,“ konstatuje Markéta Zatloukalová z Operátora ICT. PID Lítačku, která zatím tedy intermodální není, už teď využívá kolem 200 tisíc lidí. A dá se čekat, že s dalšími funkcemi bude přibývat i uživatelů aplikace.

Když jednotliví poskytovatelé městských mobilních služeb odkryjí svá data třetím stranám, nemají jistotu, že to neohrozí jejich značku.

Jak to tedy se sdílením dat je? Zeptali jsme se spoluzakladatele a ředitele přepravní služby Liftago Ondřeje Krátkého. Liftago je mimochodem rovněž zapojené do aplikace Citymove,  „Partnerům nabízíme svoje API s informacemi o cenách, dostupnosti a možností objednat Liftago taxík třetí stranou. S existujícími partnery spolupracujeme často i datově, abychom spolupráci dokázali vůči zákazníkům co nejlépe nastavit. Mimo jiné nám to také dává možnost s partnery více kooperovat a společně propagovat moderní způsoby přepravy ve městech,“ konstatuje šéf Liftaga. Dodává ale, že sdílení dat do jiných aplikací koncovým zákazníkům bere přímou "liftagáckou zkušenost" z objednání vozu a Liftagu přímý kontakt se zákazníkem.

Když tedy jednotliví poskytovatelé městských mobilních služeb odkryjí svá data třetím stranám, nemají jistotu, že to neohrozí jejich značku. Co když taková intermodální aplikace pošle zákazníka na kole do kopce? A za pět minut začne pršet? Jak to ovlivní vztah klienta k dané bikesharingové značce? Každý chce poskytovat svým zákazníkům jen tu nejlepší uživatelskou zkušenost a s cizí aplikací bude složitější na ni dohlédnout. Nebude to nemožné, ale složitější. A zákazník pak nebude vědět, kam se obrátit, když dané kolo nebude mít třeba šlapky.

Související…

Zachrání mikromobilita dopravu v Praze? Může, ale ne v dnešní podobě
Zdeněk Strnad

foto: Shutterstock, zdroj: Operátor ICT

Tipy redakce

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Flákač, budižkničemu, alkoholik, čórka. To jsou typické konotace, které si mnoho z...