fbpx

Obyvatelé Londýna se nadchli pro cyklistiku. Kolo je zde novým dopravním prostředkem, který využívají hlavně bohatší lidé

Zveřejněno: 16. 7. 2019

Podle magazínu Forbes zaznamenává v posledních měsících hlavní město Spojeného království významný nárůst fanoušků cyklistiky. V roce 2018, kdy společnost Transport for London (TfL) zahájila monitorování stavu dopravy, vzrostl počet lidí oddávajících se městské cyklistice oproti předchozímu roku o pět procent. Podle jejích dat v Londýně cyklisté denně najedou průměrně až čtyři miliony kilometrů.

Zvelebování města i zdraví populace

Will Norman, londýnský komisař pro pěší dopravu a cyklistiku a sám nadšený cyklista, magazínu řekl, že zjištěná data přirozeně vyplývají z toho, jak vedení města investovalo do nových a kvalitních tras, na nichž se lidé při jízdě cítí bezpečněji a sebejistěji.

S množstvím zdravých a aktivních jedinců stoupá i čistota a bezpečí ulic, po kterých se pohybují.

Podle Normana se jedná o jasný důkaz, že se investice do správy londýnských ulic jednoznačně vyplatí a že se pozitivně odrážejí na životním stylu a zdraví obyvatel města. S množstvím zdravých a aktivních jedinců stoupá podle něj i čistota a bezpečí ulic, po kterých se pohybují. Zvelebování města a ozdravování populace jde tak prý ruku v ruce.

Boháči středního věku

Zdravý životní styl prezentovaný cyklistikou se ale podle statistik TfL zdaleka ještě nedotkl všech skupin obyvatel. Nejčastěji tak v Londýně na kole můžete potkat bílé muže středního věku s vysokými příjmy nad 75 tisíc liber ročně (přes 2 miliony korun českých). Právě takový typ člověka prý městskou cyklistiku provozuje opravdu pravidelně. Naopak podíl žen na londýnských trasách je podle společnosti až překvapivě nízký, pohybuje se kolem pouhých 27 procent.

Ilustrovaný průvodce cyklisty po městě zdůrazňuje benefity, ale také rizika cyklistiky.

Ještě menší zastoupení mají potom cyklisté z domácností s nízkými příjmy pod 20 tisíc liber ročně (přibližně 626 tisíc korun českých). Podle TfL se tak demografický profil lidí využívajících novou infrastrukturu výrazně neliší od profilu těch, kteří cyklistiku ve městě Londýn provozují nejvíce. Aby se tak cyklistika stala přístupnější širším demografickým skupinám, je podle společnosti třeba učinit ještě další kroky.

Vtipný i praktický průvodce

Inspirací k odpovědi na otázku, o jaké další kroky by se mělo jednat, se může stát komiks, který nedávno zveřejnil britský The Guardian. Jedná se o ilustrovaného průvodce cyklisty po městě, který zdůrazňuje benefity, ale také rizika cyklistiky. V návaznosti na zprávy TfL tak můžeme říct, že pro zpřístupnění široké veřejnosti je třeba rozvíjet přednosti cyklistiky a snižovat její rizika. Kreslený průvodce vtipně znázorňuje třeba několik typů kol vhodných pro různé typy jezdců – objevují se zde bicykly vhodné pro seniory, pro rodiče s dětmi, vyloženě pro městskou turistiku a další.

4001

S jakými typy jezdců se můžete v Londýně potkat, popisuje nový komiks určený pro začínající i pokročilé městské cyklisty


K tomu by se nabízel nápad zpřístupnit těm, kteří kolo nemají a z různých důvodů si jej pořídit ani nemohou, praktické půjčovny v dosahu bydliště, aby pro ně zapůjčení kola bylo výhodnější než zakoupení lístku na městskou hromadnou dopravu. A podobných nápadů lze z komiksu vyčíst ještě mnohem víc. Třeba se jím, ale také onou londýnskou infrastrukturou pro cyklisty jednou inspiruje i Praha.

Související…

Prohlédněte si 10 nejhorších cyklostezek všech dob. Slalom na Vltavské mezi nimi není
Klára Ponczová

foto: Shutterstock a Guardian, zdroj: Forbes

Tipy redakce

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...