fbpx

S pořadatelkou největšího českého festivalu e-commerce o tom, jaká je budoucnost segmentu, proč Češi tak milují online nakupování a kdo má šanci na trhu přežít

Zveřejněno: 16. 1. 2020

Na výstavišti v pražských Letňanech proběhne 30. ledna již třetí ročník Reshoperu – největší tuzemské akce určené české e-commerce scéně. Součástí akce je kromě přehlídky až 130 tuzemských i zahraničních firem, které dodávají řešení nebo poskytují služby e-shopům, také odborná konference, poradenská zóna či prostor pro vytváření nových kontaktů.

Česko je e-shopovou velmocí. Proč jsou zrovna Češi velcí fanoušci on-line nákupů? Nejen o tom, ale i o trendech do budoucna jsme si povídali s ředitelkou akce Reshoper Evou Knirschovou. Ta mimochodem svůj první e-shop zakládala už v patnácti a prodávala v pětadvaceti letech.

Skončil rok 2019. Jaký s ohledem na oblast e-commerce byl?

V Česku přinesl hodně významných změn. Kromě dalšího nárůstu objemů prodejů přes e-shopy byly loni velkým tématem majetkové změny velkých hráčů, vzkříšení Zootu i větší objem prodaného zboží on-line u oblastí, které byly donedávna téměř výhradním hájemstvím tradičních kamenných obchodů.

Českou budoucnost vidím ve zhruba dvacítce velikánů, která bude zápasit o podíl na trhu i o jednotlivé segmenty.

Jde například o drogistické zboží či potraviny a potřeby pro naše domácí mazlíčky. Ledy se pohnuly také v oblasti přepravy. Začalo se využívat volných kapacit alternativních taxislužeb, doručovat do samoobslužných výdejních zařízení nebo přímo do kufru auta. A spuštěna byla i platforma pro sdílení kapacit přepravců.

A pokud bychom se podívali na čísla?

Trh elektronického obchodování za loňský rok podle odhadů Asociace pro elektronickou komerci (APE) meziročně vyrostl o 14 procent, ale to číslo se může ještě měnit. Jen pro představu, v roce 2018 dělal obrat české e-commerce 135 miliard. Asociace pro elektronickou komerci růst obratů z prodejů na internetu letos očekává mezi 10 až 15 procenty, ale už v roce 2019 jsme začali pozorovat také negativní trendy.

Za rok 2019 zaniklo 4 300 českých e-shopů a pozorujeme tak první větší příklady konsolidace e-shopové scény u nás. V rámci našeho projektu Reshoper Datablog jsme ve spolupráci s Marketing Minerem už zhruba před rokem a půl, tedy ještě v roce 2018, začali zkoumat 39 756 českých e-shopů, přičemž v prosinci 2019 jich bylo aktivních už jen 35 440, fungovalo tedy o 4 316 obchodů méně.

Předpokládám, že největší boom online nakupování je o Vánocích…

Ano, vlastně už tradičně. Nejsilnějším obdobím letošního roku se stala druhá polovina adventu, kdy lidé v českých e-shopech podle APEK nakoupili během jediného týdne zboží za 5,5 miliardy korun. Jen Alze se za týden povedlo utržit 1,44 miliardy korun. Na celém českém maloobchodu se tak e-commerce podílí již téměř 13 procenty. 

Čím to je, že se e-shopům u nás tak daří?

Češi našim e-shopům důvěřují pořád víc. Souvisí to se stále se zlepšujícími službami, rozšiřováním sortimentu, možností větší personalizace zboží, ale také s větší dostupností zboží z kategorií, kterým ještě nedávno zcela dominovaly kamenné obchody, jde hlavně právě o potraviny či drogerii. Pozorujeme také, že lidé se méně bojí platit online, 10 procent platí na e-shopech kartou a 34 procent bankovním převodem.

Jaké změny čekají české e-shopy v blízké budoucnosti?

Jak jsem říkala, už nějakou dobu se k nám blíží konsolidace trhu. Větší prodejci nabývají na síle, nabízí zákazníkům pořád lepší a lepší výhody jako doručení do druhého dne nebo i v ten samý den, mají nejnižší ceny a kvalitnější služby. To ohrožuje malé prodejce, kterých je v Česku pořád hrozně moc a dosud si tu drželi a ještě drží poměrně dobrou pozici.

Hodně se teď také diskutují takzvané marketplaces, kde nakoupíte zboží od více prodejců...

Ano. Jak se mění nákupní chování zákazníků e-shopů, tak českému on-line obchodu začínají dominovat velcí hráči. A je otázka, zda se tihle velcí hráči časem přerodí v takzvané marketplaces, tedy portály, které sdružují více značek od určitého druhu zboží na jednom místě. Některé české e-shopy už na svých marketplaces pracují a jsem zvědavá, jak bude tato proměna výrazná v následujících dvou třech letech. Trend je jasný – Amazon roste, ve střední Evropě se daří i Alibabě, kdy 68 procent jejího obratu tvoří prodej reklamy a služeb. Významnou roli hrají také Allegro v Polsku či eMag v Rumunsku.

Nedávno ses vrátila z Ameriky, kde jsi pořádala konferenci o retailu NY KnowGO. Jak bys popsala situaci on-line obchodů ve Státech?

V Americe dnes malé e-shopy nehrají žádnou zásadní roli, trh je rozdělen mezi několik gigantů, kteří se navíc přelívají v nové platformy a rychle se adaptují. Giganti hledají pořád cesty, jak vydělávat dalšími způsoby. Vytváří ze svých e-shopů právě ony marketplaces, skrze které mohou menší prodejci prodávat své zboží, ale třeba si i nakupovat vyšší pozice ve vyhledávání, tedy takzvané Sponsored Product Ads. Velcí prodejci pod sebe sdružují další značky a zároveň mezi těmito dodavateli podporují konkurenční boj, na kterém dále vydělávají.

Čeká nás podobný vývoj i tady v Česku?

U nás v Česku ve srovnání s USA zatím nemáme takové giganty, protože jsme zkrátka malá země. Změna se ale blíží a i u nás jsou už prodejci, kteří marketplaces vyvíjí. Malí prodejci se musí rozhodnout, jak a kde budou v budoucnu prodávat. Jestli chtějí zůstat samostatní, nebo prodávat přes velké e-shopy. Zůstanou podle mého názoru zejména ti, kteří prodávají unikátní zboží, tedy tvořiví jednotlivci či malé dílny. Malé e-shopy již prakticky nemohou konkurovat cenou a často ani kvalitou služeb, ať už jde o rychlost doručení či zákaznickou podporou. Nad vodou je bude dále držet právě unikátnost produktu, nemožnost jej jednoduše okopírovat či unikátní specializace.

Českou budoucnost tak vidím ve zhruba dvacítce velikánů, která bude zápasit o podíl na trhu i o jednotlivé segmenty. Ti ostatní budou nuceni neustále pracovat na svých unikátních konkurenčních výhodách, ať už to budou unikátní produkty, výhradní distribuční práva nebo již zmíněná hlubší specializace.

A jaké jsou trendy ve světě?

Portál Oberlo na přelomu roku sestavil žebříček trendů, které budou e-commerce oblast ovlivňovat v následujících letech. Kromě předpokladu dalšího výrazného růstu objemu i hodnoty prodaného zboží prostřednictvím e-shopů začínají stále větší roli i v této oblasti hrát témata jako udržitelnost a ekologie. Ty vlastně už teď ovlivňují nákupní chování v on-line světě. Prosazovat se také stále více budou moderní technologie, globální hráči masivně investují do umělé inteligence a očekává se, že do roku 2022 bude přes 120 tisíc on-line obchodů používat augmentovanou realitu na představení zboží pro zvýšení nákupního zážitku.

eva knirschova 2

Svůj první e-shop jsem založila v 15 letech. Přivedla mě k tomu vášeň, kterou jsou koně, říká Eva Knirschová


Více než 50 procent nakupujících v průzkumech říká, že je pro ně personalizace v nákupním procesu důležitá, a 74 procent marketérů proto věří, že má personalizace silný nebo extrémně silný dopad na zákaznické vztahy. V neposlední řadě tak stále více poroste podíl počtu nákupů realizovaných až po registraci. Podle Oberlo se za posledních pět let tento počet zvýšil o více než sto procent. Do konce roku 2021 bude podle odhadů 73 procent všech e-commerce transakcí realizováno prostřednictvím mobilního telefonu a dramaticky naroste i počet nakupujících prostřednictvím sociálních sítí, tedy tlačítek Buy na Facebooku nebo Checkout na Instagramu. Dramaticky už nyní rostou ve světě mobilní platby, i když v Česku stále raději platíme na dobírku.

Jak ses vlastně ty osobně dostala k e-commerce?

Svůj první e-shop jsem založila v 15 letech. Přivedla mě k tomu vášeň, kterou jsou koně, a taky nedostatek financí. Jezdecká výbava byla příliš drahá, a proto jsem si ji začala vyrábět sama. Výrobky se ihned zalíbily kolegům ze stájí, následovali známí a známí známých... Výrobky se prodávaly takřka samy, aniž by bylo potřeba placené reklamy.

V čem se lišily tvoje výrobky od těch běžně na trhu dostupných?

Za výrobky stály dvě silné myšlenky. Celá filozofie značky podporuje nenásilné zacházení s koňmi metodou přirozené komunikace, jde hlavně o ježdění bez udidla. Vymyslela jsem celou řadu pomůcek, jejichž názvy se staly v branži běžně užívanými a používají se dodnes.

Eva Knirschová

Svůj první e-shop zakládala v 15 letech. Prodávala na něm své vlastní výrobky pro jezdce na koních. E-shop v pětadvaceti prodala a od té doby se věnuje hlavně oblasti e-commerce a eventům. Spoluzakládala e-commerce veletrh Reshoper, jehož třetí ročník proběhne 30. ledna na výstavišti v Letňanech. V New Yorku pořádá akci pro americkou e-commerce byznysovou veřejnost nazvanou NY KnowGO. Spolupracuje například i s festivalem Future Port Prague.

Druhou důležitou věcí byla možnost si výrobky přizpůsobit podle vlastních požadavků. Velikosti, barvy, materiály či atypické úpravy. V době, kdy ještě krabicová e-shopová řešení neměla možnost více alternativ u zboží či konfigurátor, to byl velký oříšek. Nakonec jsem si řešení musela nechat naprogramovat na míru.

Jak tě napadlo pořádat Reshoper? Jde o dost velkou akci pro provozovatele e-shopů i jejich dodavatale...

Tak trochu náhodou jsem se dostala do zákulisí tehdy čtvrtého Marketing Festivalu v Ostravě a eventový svět mě naprosto uhranul. Když později zakladatel akce hledal někoho, s kým by spolupracoval na nějakém dalším eventu, slovo dalo slovo a začali jsme spolu budovat Reshoper, tehdy ještě pod jménem Ecommerce Expo Prague. Šlo o akci určenou čistě české e-commerce scéně. Zkušenosti s budováním vlastního e-shopu mi s celým konceptem obrovsky pomohly.

A pak přišly USA?

Mezi řečníky prvního ročníku Reshoperu byl i CEO Crealytics Andrea Reiffen. Akce se mu zalíbila a na podzim 2018 mě jeho agentura oslovila, abych jim pomohla zorganizovat e-commerce konferenci v New Yorku. Snažila jsem se jim to nejprve trochu vymluvit, protože v New Yorku jsem neměla vůbec žádné zázemí a zkušenosti, ale po pár telefonátech jsme se nakonec na spolupráci domluvili.

A teď pomáháš i s festivalem Future Port Prague...

Ano. Oslovil mě zakladatel festivalu Martin Holečko a dlouho jsme mluvili o uplynulých dvou ročnících akce a tom, jak bychom ji mohli posunout dále. Slovo dalo slovo, a tak jsem loni v dubnu naskočila rovnou do rozjetého vlaku. Dostala jsem na starost zejména finance a marketing. To, jak rychle ten vlak bude rozjetý, jsem ale moc netušila...

Související…

Proč Gwyneth Paltrowová prodává svíčku, která voní jako její vagína
Kateřina Hájková

foto: Archiv Evy Knirschové, zdroj: Reshoper

Tipy redakce

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...