Jakmile se někomu zmíním, že učím jógu, setkám se obvykle s reakcemi typu: To bych chtěla také zkusit, ale jsem moc ztuhlá. To bych nezvládla. Chystám se, ale nevím, jak začít. Představuji vám tedy nejčastější problémy, se kterými se potencionální začátečníci mohou potýkat, a ráda bych nabídla i jiný úhel pohledu. 

Už od malička jsme neustále srovnáváni a hodnoceni. Rodiče, vychovatelé i vzdělávací systém nás naučili, že pochvalu dostaneme, když děláme věci správně, a tak se může stát, že z obav, abychom opět neselhali, raději neděláme nic.

yoga shutterstock 449420476

Jóga je individuální cvičení. Soustřeďte se jen sami na sebe a přestaňte vnímat okolí. I když jste třeba na skupinové lekci, naučte se neřešit ostatní.

1. Jóga není vrcholový sport – nesoutěžíme

Naším cílem je, abychom přesunuli pozornost dovnitř, do našeho vlastního těla, abychom se přestali srovnávat s okolím. Je to individuální cvičení, které si můžeme přizpůsobit sami sobě tak, jak se zrovna dnes cítíme a kam nás zrovna dnes tělo pouští. První jógové „přikázání“ zní „ahimsá“ = nenásilí. Měli bychom k sobě být vlídní a neubližovat si nejen fyzicky, ale ani psychicky.

2. Pořiďte si správné oblečení a podložku

Troufnu si říci, že většina psychických problémů, které máme, jsou způsobeny nízkým sebevědomím. Uvědomuji si, jak odvážné je to tvrzení, a ráda ho někdy detailně vysvětlím. Pokud si nevěříme, hodnotíme sami sebe na základě toho, jak nás hodnotí druzí. Ale jak krásný by byl život, kdybychom na názorech ostatních nebyli závislí? Prvním krokem může být přijetí sebe sama – takové to dnes zprofanované, ale zásadní: „mít se ráda taková, jaká jsem“. Toto sjednocení a bezpodmínečné přijetí sebe sama vnímám jako podstatu jógy. Cítit se dobře sama se sebou můžeme začít právě nákupem nového oblečení.

Hlavní předpoklad vhodného oděvu je to, že by měl být pohodlný. Neměl by vás nikde táhnout, tlačit a zabraňovat vstupu do jednotlivých pozic. Osobně mám nejradši legíny (bez zipů, ty totiž někdy nepříjemně tlačí). V mnoha indických ashramech jsou sice zakázané, protože působí prý moc eroticky, ale když se v doporučovaných lněných kalhotách zpotíte, přilepí se na vás a nemůžete se pořádně hýbat. Jako top se v ashramech doporučují volná trička se zahalenými rameny. Když se však předkláníte nebo se stavíte na ruce či hlavu, často se vám vyhrnou a způsobí mnohdy ještě větší erotiku než obepnuté tílko, které mám nejraději a v ashramech je také samozřejmě zakázané. Všechno ale záleží na typu jógy, kterou cvičíte.

yoga outfit shutterstock 404171080

Díky novým věcem se speciálně u žen chuť na cvičení zvýší.

Velkou výhodou jógy je bezpochyby i to, že nepotřebujete žádné drahé pomůcky a vybavení. Jediné, co se hodí, je neklouzavá podložka, která zpočátku pomáhá k rovnoměrnému rozestavění nohou a rukou. Na trhu seženete gumové varianty nebo kaučové/jutové – ty sice nesmrdí gumou a jsou odolné, ale poměrně těžké (až 2 kg). Další otázkou je tloušťka – průměr jsou cca 3 mm. Tenčí má výhodu, že máte větší kontakt se zemí, ale pokud položíte podložku na dlažbu nebo jiný tvrdý povrch a máte vystouplejší kosti, může vás to nepříjemně tlačit. Silnější podložky mají zase nevýhodu v balančních pozicích, protože na nich hůře získáváme stabilitu.

3. Najděte si cvičení, které se stane vaší prioritou

Čas. Věčné téma. Nikdo ho nemá. Chyba – čas máme na to, na co ho mít chceme. Když víme proč a to proč nám dává smysl, stane se to naší prioritou. V práci nestíháte, nemáte čas na nic, ale když vám například onemocní dítě, volno si vzít můžete. Je to otázkou priorit. Najděte si takové cvičení, které pro vás bude prioritou...

Pohyb je blahodárný a dělá zázraky. Naše tělo bylo vytvořeno k tomu, aby se hýbalo. A pokud se nehýbeme rádi (a důvodem není nemoc), pravděpodobně jsme ještě nenašli ten správný druh pohybu. V Anglii jsou nyní v nabídce mnoha posiloven dokonce kurzy, kde si zaplatíte hodinu odpočinku. Probíhá to tak, že na začátku se cca 10–15 minut protáhnete a zbytek hodiny spíte nebo relaxujete. V dnešní uspěchané době je naprosto nezbytné najít si čas na odpočinek a časem třeba můžeme přidat více protažení. A kdo by se na takovou hodinu netěšil? 

fitness zena shutterstock 390608917

Čím častěji se nám podaří cvičit, tím rychleji uvidíme pokroky a pokroky nás motivují k dalšímu vývoji...

4. Vytvořte si místo na cvičení – „váš koutek“

Myslím, že každý potřebujeme občas takový ten čas pro sebe. Čas, kdy si odpočineme od okolního světa a vlezeme si do toho útulného místečka, které máme stále v sobě. Já jsem toto místo našla na podložce. Kdekoli ji rozložím, tak jsem doma. 

Když už se nám podaří najít cvičení, které nás baví a na které se těšíme, je skvělé začít cvičit pravidelně. I kdyby to mělo být jen 5 minut denně. Skupinová praxe v jógových studiích je skvělá. Když ji vyzkoušíte, zjistíte, že vás prostředí možná motivuje k lepším výkonům, ale domácí trénink má také své výhody. Je skvělé, když můžeme cvičení kombinovat. Třeba jednou týdně skupinově s lektorem a zbytek sami. Je jedno, jestli úplně sami třeba jen s hudbou nebo z počátku se cvičícími videi, důležité je začít. Velice pomůže, když prostředí vyzdobíme věcmi, které máme rádi, které nám dělají příjemně. Mohou to být svíčky, obrázky, fotky, květiny. Prostě si to udělat hezké. 

foto: Shutterstock

Flowee eshop protože vím co chci