Jaro je v plném proudu, všechno kvete, voní a vy vůbec netušíte, kam se poděla vaše energie, když ta krása kolem by měla nabíjet? Nestíháte plnit úkoly, v práci se spíše ploužíte a za volantem vám padají víčka? Zapomeňte na povzbuzovadla v plechovkách a raději sáhněte po přírodních nápojích. Fungují na jedničku, dodají organismu klíčové látky a přitom chutnají tak exoticky.

Proč není vhodné pít klasické energy drinky? Ačkoliv se po jejich vypití cítíme mnohem výkonněji, tak není doporučeno se k těmto alternativám uchylovat pravidelně, nebo je snad kombinovat s alkoholem.

Kromě povzbuzující vysoké koncentrace kofeinu obsahují cukry, popřípadě glukózovo-fruktózový sirup nebo umělá sladidla, barviva, aromata a dále konzervanty. Ve výsledku je těch látek chemického původu v barevné plechovce zastoupeno opravdu hodně. Pokud za den vypijete tři šálky kávy, k tomu do sebe kopnete dva energy drinky a nějakou tu skleničku kolových nápojů, tak přijmete kofeinu víc než dost. Nemluvě o tom, že povzbuzující nápoje nejsou zrovna levné.

Kofein je v přirozené formě obsažen také v čajích, kde je označován jako tein, a to ve vázané variantě. To znamená, že působí v organismu více harmonicky, jeho účinek je pozvolnější a přitom nám zařídí bystrou mysl mnohem déle, kdežto kofein v kávě účinkuje rychle a krátce.

Čím doplnit energii, když po ní organismus volá?

„Energy drinky mají ‚nakopnout‘ a dodat energii. V přírodě je mnoho zdrojů, které lze k účinku ‚nakopnutí‘ využít. Například guarana, yerba maté, zelený čaj nebo matcha. Z čaje matchy lze připravit chutný drink, pokud ho rozmixujete s hrstí listového špenátu, kiwi a pomerančem. Do těla kromě energie dodáte navíc velkou řadu prospěšných látek, které nemají následně tlumící účinek, jako tomu může být u běžných komerčních energy drinků,“ vysvětluje hlavní nutriční specialistka Světa zdraví Ing. Monika Bartolomějová.

energy shutterstock 244203049

Matcha je druh zeleného čaje, který vznikl před více než 800 lety. Čerstvé čajové lístky se rozemelou na jemný prášek a výsledkem je pozoruhodně zelená barva s báječnou chutí a výjimečným aroma.

Paulínie nápojná

Domovem guarany je Jižní Amerika a již staří Indiáni na ni spoléhali jako na stimulant mysli, a dokonce s ní zaháněli hlad. Brazilci si z těchto plodů připravují zdravý energy drink. 100% prášek guarany smíchejte s mlékem, dle potřeby můžete osladit třtinovým cukrem nebo medem. Oblíbená je také alternativa zalití vodou s přídavkem šťávy z limety nebo citrónu. Koupit si můžete přímo i její semena, která můžete v případě náhlé únavy rozkousat.

Co takhle si dát maté?

V Argentině, Uruguayi a Paraguayi tento nápoj, připravovaný tradičně v kalabase (nádoba z vydlabané tykve), doslova milují. Yerba maté je odvar z lístků cesmíny paraguayské. Jeho popíjením kromě porce energie získáte zdravější srdce, znormalizujete hladinu cholesterolu v krvi a díky antioxidantům získáte preventivní náskok před rakovinným bujením. Pravidelné popíjení maté v ranních hodinách může pomoci s problémy se spánkem, navrací totiž harmonii cyklům mezi bděním a spánkem. Dává zelenou také látkové výměně.

Zažene žízeň, únavu i chuť na sladké: Zkuste čaj!

Podle návodu uvařte zelený, bílý nebo černý čaj. Na zvýraznění chuti můžete přihodit mátové lístky (báječně chutná ta původem z Maroka), přidat šťávu z limety. Zelený čaj chutná skvěle jak horký, tak i studený, popřípadě s ledem. Někdo si čaj neváhá „vytunit“ ovocnými nebo bylinnými sirupy či nakládanými kousky ovoce. Zmrzlina jako stimulant energie? Proč ne! Připravte si doma mražený krém ze zeleného prášku čaje matcha.

Tip: V rámci doplnění energie si zamilujete chia semínka nebo kakaové boby. Jistě se vám to poštěstí, jakmile ochutnáte chia puding.

energy shutterstock 432467269

Citronová tráva krásně provoní nejen každý nápoj, ale i místnost.

Voňavá a svěží citrónová tráva

Nudí vás pít jen čistou vodu? Ochuťte ji citrónovou trávou s kombinací plátků čerstvého ovoce. Popřípadě si můžete z voňatky citrónové uvařit odvar nebo ji přidat do zeleninových či ovocných salátů.

Potraviny, co vám dají energii

Ráno přivítejte kaší z ovesných vloček (nikoli ale tou instantní), zalijte ji mandlovým mlékem, oslaďte sirupem z agáve a vylaďte malinami nebo kousky čerstvě pokrájeného manga. Oves bojuje s únavou, zlepšuje koncentraci, prospívá trávení a normalizuje hodnoty krevního cukru.

Večerní chléb potřete pomazánkou z tvarohu a hojně posypte naklíčenou vojtěškou, fazolí mungo nebo řeřichou. Obsahují nespočet vitamínů, minerálů a enzymů, tudíž vaše zdraví i energie budou v těch nejlepších rukou.

Na svačinu se vyzbrojte banánem nebo hrstí ořechů. Nikoli ale těch pražených, solených a máčených v polevách. Za stimulant energie jsou pokládány mandle.

Je levná, zdravá a chutná skvěle. Řeč je o čočce. Zahání únavu, obsahuje dostatek železa, zinku, esenciálních aminokyselin a zázračná je také při hubnutí. Z červené čočky si udělejte salát, z té hnědé polévku a zelenou připravte na francouzský způsob.

 

Čtěte také: 

Jarní únava – mýtus, nebo fakt?

První čajovník vyrostl z odřezků očních víček 

Jemná ovesná kaše s oříškovým máslem a datlovým sirupem – rychlá zdravá snídaně

 

foto: Shutterstock, zdroj: Svět zdraví

Flowee eshop protože vím co chci