fbpx

Zveřejněno: 16. 12. 2017
Přečteno 3621x

Žijeme v době, kdy být online 24/7 je podmínkou existence. Lidé z našeho okolí jsou zvyklí, že jsme stále dosažitelní, a nedej bože, když to tak není. Neustálá potřeba být online nám na jednu stranu přináší téměř nekončící možnosti, na stranu druhou ale znemožňuje takzvanou hlubokou práci a vysokou soustředěnost, která je nezbytná pro plné využití našeho potenciálu.   

V úvodu nejdříve trochu vysvětlení. Hluboká práce je pracovní činnost provozovaná ve stavu nerušeného soustředění. Stav, kdy je kognitivní potenciál využíván na maximum. Mělká práce je naprostý opak. Jde o nesoustředěné vykonávání kognitivně nenáročných úkonů. Jak se tedy v dnešním světě zaměřit na zdravou dávku hluboké vs. mělké práce? Tady je 5 základních kroků, se kterými můžete začít.

Dovolte si být offline

To je nečekané. Ale je to tak. Nemusíte být pořád online. Odpočiňte si od internetu, nepřepínejte mezi Facebookem, Instagramem a Twitterem. Když máte volnou chvíli, není zrovna nejlepší nápad projet si poslední aktualizaci na zdi sociálních sítí. A pokud bez toho opravdu žít nemůžete, plánujte a nemarněte tím všechny volné chvíle.

shutterstock 332455997

Čas strávený na sociálních sítích si plánujte.

Plány na hlubokou práci

Takzvanou hlubokou práci nejde jen tak zapnout. Neexistuje tlačítko, které stačí zmáčknout. Vymezte si pravidelné časové úseky, které jí budete věnovat. Řekněte o tom i svým kolegům, rodině a lidem okolo sebe, ať vás v daný čas neruší. Budete tak mít maximální fokus na práci a omezíte narušující faktory. Nezapomeňte při tom na výše zmiňovaný bod 1.

Dělejte si „to-do list“

Přijdete do práce, na den máte třeba 10 úkolů, které je potřeba udělat. Tak s čím začít? Každé ráno nebo večer předtím si udělejte plán. Pomůže vám to držet se rozvrhu, neskákat z úkolu na úkol. Na hlubokou práci si dejte celé dopoledne, kdy máte nejvíce energie. Po obědě dílčí úkoly. 

Nekontrolujte pořád maily

Denně mi přijde cca 60 e-mailů. Vypozorovala jsem u sebe tendenci každých 5 až 10 minut kontrolovat mail, jestli mi nepřišel nějaký další důležitý e-mail, kterému bych se měla věnovat. Jenže...

Tříští mi to soustředěnost a ve finále se pak přistihnu u toho, že celé dopoledne buď kontroluji mail, nebo se dívám na Facebook. Velmi produktivní činnost. Proto je nejlepší si udělat ve svém denním to-do listu i prostor na maily. Hodina dvě po obědě? Ideální. 

shutterstock 592651871

E-mailům se můžete věnovat třeba dvě hodinky po obědě.

Naučte se odpočívat i během dne

Důležitou součástí produktivity je mít dostatek energie. Pokud se hodinu v kuse zabývám do hloubky náročným úkolem, cítím se pak vyčerpaná jak po uběhnutí maratonu. Plánujte si proto během dne i chvilky na odpočinek. Jděte se projít, klidně jen okolo bloku, dejte si meditaci, snězte kousek ovoce. Prostě dobijte baterky.

Jsou to malé krůčky, ale jejich zařazení do běžného dne může mít velký vliv. Samozřejmě to chvíli trvá, tendence neustále v rukou třímat mobilní telefon je pro mileniály typická. A jsou i tací, kterým k ruce snad přirostl. Ale tak to je a je dobré to přijmout, pak se s tím totiž mnohem lépe pracuje. Dovolte si tedy chybovat. A hluboké práci zdar.

foto: Shutterstock, zdroj: GrowJob

Aneta Drábková



Související články

Pokračováním v prohlížení těchto stránek souhlasíte s Podmínkami užití a Pravidly využití Cookies.