Podle psychologa Henryho Patersona nejsme evolučně adaptováni na asertivní jednání. Pracovat by na sobě měly zvlášť ženy. Jsou prý vedené k tomu, aby vyvolávaly co nejméně konfliktů a podřizovaly se požadavkům jiným.

Je dokázáno, že lidé, kteří se naučili jasně vyjadřovat své myšlenky, lépe pracují, mají více volného času a jejich spokojenost se projevuje i v osobních vztazích. Asertivní návyky si proto musíme osvojit. Začněte těmito tipy.

asertivita1

Posilujte sebevědomí. Nenechte sebou vláčet

Posilujte sebevědomí

Pokud neradi mluvíte před ostatními, asi není dobré se hned zpočátku pouštět do velké prezentace nebo šéfa požádat o velké zvýšení platu. Budujte si svou sebedůvěru postupně. Štve vás například špatně fungující monitor na vašem stole, ale nadřízený nemá čas na to, aby se u vás zastavil? Napište mu zdvořilou žádost. I malá vítězství postupně posílí vaše sebevědomí.

Úspěchy si užívejte

Máte pocit, že i když svou práci děláte dobře, nikdo to neocení? Je paradoxní, že chyby si vedení všimne vždy, zatímco kvalitně odvedenou práci bere jako standard. Nebuďte neviditelní a nenechávejte si úspěchy pro sebe. Nemusíte se jimi přímo vychloubat, zmínit se ale o tom, co se vám opravdu povedlo před kolegy nebo před šéfem, rozhodně neublíží a má to opět pozitivní dopad na vaši sebedůvěru.

Nejste sebevědomí? Předstírejte to

Necítíte-li se příliš sebejistě, můžete to alespoň předstírat. Možná to zní jako pokrytectví, už takováto hra nicméně vede k tomu, že vaše sebevědomí vzroste. Divy dělá už samotná volba oblečení. Když se obléknete do přísného kostýmku, budete hned vypadat autoritativněji. Vyberte si oblečení, ve kterém se cítíte dobře, ale zároveň ctí firemní kulturu. Působíte-li sebevědomě, mění se i přístup kolegů a nadřízených k vaší osobě a zůstat na „této vlně“ je rázem mnohem jednodušší.

asertivita2

Nebojte se ozvat, nestyďte se pochlubit úspěchy

Neztrácejte sebereflexi

Sebedůvěra není o tom myslet si, že jsme v každé oblasti mistry světa. Naopak kritické zhodnocení našich slabin nás může posunout dál. Zamyslete se, jaké jsou vaše silné a slabé stránky. Silné využívejte, slabé napravujte. To samé platí, když vás hodnotí někdo druhý. Máte-li v práci někoho, kdo vás přehnaně kritizuje, nenechte se tím ovlivnit. Říká-li daný člověk něco, co není pravda nebo to vůči vám není férové, není dobré si jeho slova připouštět příliš k tělu.

Naučte se říkat ne

Mnoho lidí je v práci nespokojených, protože nedokážou druhé odmítnout. Chce po vás neustále někdo pomoci s něčím, co je nad rámec vašich povinností? Víte-li, že kvůli tomu budete odcházet pozdě domů, nebudete mít čas na svou práci apod., zdvořile odmítněte. Neznamená to, že jste sobečtí a neochotní.

Přemýšlejte o tom, co chcete říct

Hlavním rysem asertivity je jasná komunikace. Máte-li vystoupit na meetingu, radit se s kolegy nebo máte schůzku se šéfem, připravte si, o čem chcete hovořit. Když si svá slova předem promyslíte, bude vaše komunikace nejenom daleko jasnější, ale rovněž sebevědomější. Zároveň mluvte k věci. Vše, co je nedůležité, ze své řeči odfiltrujte.
 

Čtěte také:

Emoce nebo rozum? Podle čeho se rozhodnout správně? 

Mám na to? Jak realisticky zhodnotit naše schopnosti, než se do něčeho pustíme 

Většina lidí žije v zóně bezpečí. Kde jste vy?

 

foto: Shutterstock, zdroj: Psychcentreal

Flowee eshop protože vím co chci

Festival Evolution jaro 2018

Výstaviště Praha Holešovice
170 Kč
K dispozici 202 ks Do košíku