fbpx
Flowee

Bohatství je novým trendem influencerů. Sledující ho pak začínají považovat za standard, který si nikdo nemusí zasloužit. Podle psychologů takový přístup kazí charakter celé populace

Zveřejněno: 8. 8. 2019

Celebrity byly, jsou a budou extravagantní. Věrným příkladem je Paris Hiltonová, která v podstatě nemá na práci nic jiného než utrácet bohatství, které zdědila, nebo nešťastnice (a taky zpěvačka či herečka) Lindsay Lohanová, která propadla alkoholu a pokouší se vrátit s pomocí jakési podivné reality show, oslavující její manažerské schopnosti. U slavných se nad takovými výstřednostmi přimhuřují obě oči – koneckonců, jsou to celebrity, a tak je pro ně normální, že ukazují, jak si užívají své bohatství.

Zcela novým úkazem je ale podle magazínu Wired způsob, který z vás udělá celebritu jen proto, že se chováte extravagantně. Dřív musely celebrity nejprve něco dokázat, třeba natočit úspěšný film. Až to jim dalo slávu a jistou výsadu chovat se výstředně.

Natáčíte se, jak utrácíte, a ještě za to dostáváte zaplaceno. Pro mnohé může takhle vypadat splněný sen.

Dnes se stačí chovat výstředně, natočit se přitom, následně sdílet příspěvek na sociálních sítích a rázem je z vás celebrita, aniž byste vlastně vůbec museli něco dalšího dokazovat. V čem je takový přístup nebezpečný? To vysvětluje Tim Kasser, psycholog a autor knihy Vysoká cena materialismu.  

Odborníci na spotřebu

Influenceři ale rozhodně nejsou první skupinou osobností, která přijímá konzumerismus. To se děje pokaždé, když si společnost uvědomí, že existuje možnost zpeněžit populární formu zábavy. Tou je v dnešní době bezesporu bezmyšlenkovité sledování toho, co dělají ostatní – jak jinak než na internetu. Když to někdo dělá trochu zajímavěji než ostatní, narůstá mu počet sledujících a stává se stále více populárním. Odtud už je jen krok k navázání různých placených partnerství a snová kariéra plná konzumu a utrácení se začíná slibně rozjíždět. Natáčíte se, jak utrácíte, a ještě za to dostáváte zaplaceno. Pro mnohé může takhle vypadat splněný sen.

Záludnost podprahové reklamy přímo bije do očí. Jenže těm očím to nevadí. Ony ji chtějí vidět.

Jaká je ale odbornost novodobých idolů? Spotřeba. Životní styl plný značkového oblečení, gurmánských restaurací, high-tech pomůcek a výletů po celém světě. Něco ve stylu Sexu ve městě – jenže i tady musely dámy na rozdíl od mnohých influencerů skutečně pracovat. Carrie psala svoje sloupky, Samantha řídila úspěšnou PR agenturu, Miranda se coby právnička potila v kanceláři nebo v soudní síni a Charlotte šéfovala umělecké galerii. Žily sice na vysoké noze, ale také si na ni musely patřičně vydělat. Influenceři ale cenu peněz a práce smývají. U mládeže to může budit dojem, že koláče jsou i bez práce.

Začalo to už v 50. letech

Tim Kasser tvrdí, že prodávání toho, co on sám nazývá materialistickými hodnotami (zaměření na bohatství, postavení a majetek), odstartovalo v reklamách padesátých let, pokračovalo v letech osmdesátých a rozrostlo se až v novodobou nenasytnost prezentovanou nikoliv už celebritami, jako je Madonna nebo Britney Spears, ale právě proti nim takřka anonymními hráči, kterým se říká influenceři. Ti mají sítě rozhozené do široka. Obratně proplouvají vodami YouTube, Instagramu, Facebooku a dalších sociálních sítí. Mládež je sleduje, obdivuje, napodobuje – zkrátka miluje.

Jedincům tíhnoucím k materialismu také méně záleží na udržitelnosti životního prostředí a je pravděpodobnější, že právě oni podpoří předsudky a diskriminační přesvědčení.

V jejích očích postupně nahrazují dnes již tradiční celebrity – jsou jim totiž blíž, ať už věkově, nebo z hlediska společenského postavení. Pořád se přeci jedná o „normálního člověka“, „jednoho z nás“, který se natáčí doma v obýváku. A to, že z obýváku doporučuje kosmetiku nebo oblečení té a té značky, je přece totéž, jako když vám něco doporučí kamarádka. Záludnost podprahové reklamy přímo bije do očí. Jenže těm očím to nevadí. Ony ji chtějí vidět. A kupovat. Nebo se v tom alespoň vyfotit, sdílet to na svém profilu a potom to vrátit. Což je dnes praktika sice smutná, ale již poměrně běžná.

Materialismus ničí empatii

Příklon k materialismu prezentovanému influencery se podle Kassera negativně podepisuje na psychice celé populace. „Po více než 200 studiích víme, že čím více lidí podporuje materialismus, tím horší je jejich charakter. Jsou méně empatičtí, méně prosociální a konkurenceschopnější,“ píše Kasser.

Dodává, že jedincům tíhnoucím k materialismu také méně záleží na udržitelnosti životního prostředí, a je pravděpodobnější, že právě oni podpoří předsudky a diskriminační přesvědčení. A jak víme, podobných videí je například YouTube plný. Nutno podotknout, že některé takové příspěvky mají navíc poměrně slušnou sledovanost. Proč tedy pak celebrity nenapodobovat, že.

foto: Shutterstock, zdroj: Wired

Tipy redakce

Jde ještě o klimatickou nouzi, nebo už paniku? 10 otázek a odpovědí o přehřívání Země

Jde ještě o klimatickou nouzi, nebo už paniku? 10 otázek a odpovědí o přehřívání...

Praha 7 vyhlásila v květnu stav klimatické nouze , jak ji (a nejen ji, ale celou...

Twitter uživatelům ukazuje, co mají rádi za reklamu. A někdy je dost mimo

Twitter uživatelům ukazuje, co mají rádi za reklamu. A někdy je dost mimo

Inferred interests neboli „odvozené zájmy“ je název funkce sociální sítě Twitter,...

Proč se krade i písek z pláže? Je to cenná komodita, která mizí stejně jako voda

Proč se krade i písek z pláže? Je to cenná komodita, která mizí stejně jako voda

Loni v létě zaplatil jeden britský turista na Sardinii pokutu 1 032 eur, když byl...

Pokračováním v prohlížení těchto stránek souhlasíte s Podmínkami užití a Pravidly využití Cookies.