fbpx

Reklama na „cool levné“ boty ukázala, jak se dá jednoduše manipulovat s lidmi. To ale asi nebyl původní záměr reklamy na „levnou obuv“

Zveřejněno: 14. 12. 2018

Americká značka bot Payless (v češtině asi něco jako "plať méně"), jež je typická svými lidovými cenami, chtěla zjistit, kolik jsou lidé za jejich boty ochotni zaplatit. Stačilo jí zaměnit Payless za Palessi a hned mohla začít věci prodávat dvacetkrát dráž.

Firma postavila falešný pop-up obchůdek v Los Angeles a pozvala několik desítek influencerů na nóbl otvíračku. Butik byl naplněn levnými botami z Paylessu. „Zaplatila bych 400 nebo 500 dolarů,“ nechala se slyšet, tedy spíš vidět, ve spotu účastnice open party, která držela tenisky za 20 dolarů. Další nákupčí zase označila levné boty za „elegantní a sofistikované“. „Můžu říct, že jsou z vysoce kvalitního materiálu,“ říká na kameru mladý ambiciózní muž, zatímco si prohlíží pár kožených bot.

I za blbost se platí

Takzvaní fashion influenceři, či chcete-li trend setteři, ke kterým běžní konzumenti vzhlížejí kvůli módní inspiraci, zaplatili během večera za boty 3 000 dolarů. Payless jim nakonec peníze vrátil a boty jim nechal zadarmo. Influenceři údajně za svou účast na akci dostali zaplacenou malou částku. To ovšem stačilo k tomu, aby na svých účtech částku bot zněkolikanásobili.

Ano, šlo o provokativní sociální experiment. A ten byl velice přesvědčivý. Akce, která v podstatě dělá pitomce z blogerů, youtuberů a influencerů, měla dokonce vlastní elegantní webovky a instagramový účet. Ukázat, že ti lidé, kteří nám něco předvádějí na sociálních sítích, ale v podstatě ničemu nerozumějí, nebyl prý účel.

Vnuknout lidem představu, že levné zboží je vlastně strašně cool, je asi ta nejlepší marketingová kampaň.

Payless chtěl změnit představu lidí o tom, kolik by měla luxusní móda stát. Zároveň chtěl ukázat, že levné boty mohou být také módní. A značka chtěla samozřejmě zviditelnit i sama sebe. „Kampaň upozorňuje na enormní cenový rozpor a chce spotřebitelům ukázat, že i u nás mohou nakoupit dostupnou módu,“ řekla marketingová ředitelka Paylessu Sarah Couchová.

Plaťte méně

Pokud jste módní značka, která je celá postavená na nízkých cenách, a navíc se jmenujete Payless, je pro vás jednoduché přesvědčit spotřebitele o tom, že jste levní. Už ne tak ale o tom, že jste styloví, nebo dokonce kvalitní. Mezi lidmi je zažitá představa, že čím nižší ceny, tím horší styl.

payless obchod

Levný obchod s botami udělal ze svého zboží boty luxusní. A uspěl


Takže vnuknout lidem představu, že levné zboží je vlastně strašně cool, je asi ta nejlepší marketingová kampaň, jakou Payless mohl udělat. Experiment s influencery se každopádně nyní pouští v televizi jako reklamní spot. Cíl je jasný: I hodně levné věci mohou být vlastně hodně trendy.

Lahůdky z mekáče

Není to poprvé, kdy se někdo pokusil představit levné zboží jako něco mnohem sofistikovanějšího. V roce 2014 dva nizozemští vtipálci naporcovali jídlo z McDonald’s a předvedli ho expertům na jídlo s tím, že jde o nový druh zdravé organické svačinky.

Video z celé akce pak ukazuje nic netušící odborníky, kteří se rozplývají nad naporcovanými kousky z mekáče, jako by to byl vrchol gastronomické dokonalosti. Jeden z autorů experimentu shrnuje celou akci slovy: „Pokud lidem řeknete, že je něco organické, automaticky uvěří, že to organické je!“ A organická bývá i návštěvnost na účtech oněch odborníků, trend setterů a influencerů.

foto: shutterstock, zdroj: CNN

Tipy redakce

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Flákač, budižkničemu, alkoholik, čórka. To jsou typické konotace, které si mnoho z...