fbpx

Anastázie Harris o tom, jaká je nejlepší prevence, aby člověk ve vyšším věku nepřestal myslet. Chce to zkrátka chodit

Zveřejněno: 2. 2. 2019
Přečteno 6460x

Kdo zažil milovaného člověka, jak se nadobro ztrácí v nemilosrdném objetí ponižující demence, je skoro umanutý se jí sám vyhnout. A konečně (aspoň devadesát procent žen) má naději. Ale jenom, když se budeme udržovat každodenně fit.

Ukrutně závidím Pražanům. Mají schody. Mají metro plné schodů, které se dají vyjít, a ještě líp: dají se vyběhnout. Miluji stanici Malostranská. Jakmile po levé straně začnete vybíhat do pohyblivých schodů, v zádech vás podpírá posměvačný pohled těch, co se v poklidu přidržují a stojí na pravé straně: „Ha, uvidíme, jak dlouho to paninka vydrží!“ Tím pádem „musíte“ vydržet, a pokud jste tak fit jako já, na posledních třiceti schodech jste si jisti, že u sebe poznáváte všechny příznaky infarktu. Vtom ale zaregistrujete pohled příjemného třicetiletého mladíka a nemáte na vybranou: musíte až na vrchol a teprve pak potupně sebou seknout a zemřít až u turniketů.

Nechápu starší cestující, že se na jezdících schodech jen vezou.

Chápu mladší cestující, že se nikam neženou, jsou mileniálové, mají všechno na háku, i demenci a smrt. Nechápu starší cestující, že se na jezdících schodech jen vezou. Jak elegantně jednoduchý, rychlý a účinný způsob udržovat se v kondici, když každý den dvakrát vyjdete dlouhý eskalátor.

Co nejčastěji, prosím

Ve výzkumu na léčbu demence zmizely závratné sumy jak v černé díře. Ukazuje se, že přes  obrovské úsilí neexistuje nic efektivnějšího, nic, co nemá vedlejší účinky, nic jiného, co můžete mít hned a bez finančních investicí. Švédové si nejsou pořád jistí přesně proč, ale v klinických zkouškách prokázali, že ženy, které ve středním věku pravidelně cvičí, mají až devadesátiprocentní vyhlídky, že se jim demence vyhne. Helena Horder z Univerzity v Gothenburgu doišla k závěrům, že fyzická aktivita napomáhá metabolismu v mozku, a tím se mozek efektivněji zbavuje toxinů.

I jemná aktivita jako chození nebo zahradničení má nesmírně příznivý vliv na dobrou fyzickou kondici.

Prachobyčejné cvičení těla je dobré a vždycky bylo. Ale teprve dnes je empiricky možné dokázat, že třeba cyklisté, kteří se náruživě propotí na kole, můžou mít ještě v sedmdesáti tělo dvacátníků. Nikdo zatím neví, kolik pohybu přesně potřebujeme. Ale i jemná aktivita jako chození nebo zahradničení má nesmírně příznivý vliv na dobrou fyzickou kondici.

Související…

"Digitální demence" je nová civilizační epidemieJak se uchránit před demencí? Hrajte si a cvičte mozekRestaurace najala číšníky trpící demencí, jak reagovali hosté?

Kýžených výsledků se ale nedobereme, pokud se neudržujeme ve formě co nejčastěji. Proto si potřebujeme vybírat fyzické výkony, které nás baví, a opakovat je. Máte velký dům a baví vás ho luxovat? Pokud tak činíte svižně a často, samozřejmě se to počítá. Já jsem spíš na ty schody...

foto: Shutterstock, zdroj: Time

Anastázie Harris

Anastázie Harris (ash)

Novinářka, publicistka, autorka knihy Alžběta II.: Pracující žena. Jinak také pracující žena.

Pokračováním v prohlížení těchto stránek souhlasíte s Podmínkami užití a Pravidly využití Cookies.