fbpx

Ponechme stranou diskusi, nakolik jsou vozy s elektrickým pohonem opravdu ekologické. Zátěž na přírodu je při výrobě baterií skutečně velká. Zaměříme se spíš na to, jak vylepšit jejich nabíjení, a tím prodloužit i dojezd

Zveřejněno: 23. 10. 2020

Auta s označením plug-in hybrid či přesněji Plug-in Hybrid Electric Vehicle (PHEV) jsou vozy vybavené jak spalovacím motorem, tak elektromotorem. Říkáme vozy, ale měli bychom spíš použít výraz vozidla, protože se jedná i o nákladní automobily, autobusy či skútry. Jsou vybaveny bateriemi, jež uživatel nabíjí z externího zdroje, a v případě, že se vybijí a vozidlo jede dál na záložní spalovací motor, dobíjí se pak při jízdě. Čisté elektromobily tuhle možnost nemají. A právě jejich kratší dojezd a nutnost zastavovat u dobíjecí stanice nutí techniky najít přijatelnější řešení.

Troleje a koleje? Málokdo dobije

Co takhle nabíjet auta přímo při jízdě na silnici s dobíjecím zařízením? Podobně, jako to známe třeba u trolejbusů. Pro město to může být schůdné řešení. V Kalifornii si to vyzkoušeli na krátkém úseku dálnice i pro tahače kamionů, stejně tak to zkusili Švédové ve spolupráci s firmou Siemens, ale truck s pantografy závislý na drátech není určitě tím ideálním řešením.

Proto byla v červnu roku 2016 otevřena k testování poblíž švédského města Gävle první elektrická silnice pro těžkou nákladní dopravu. PHEV tahač na ní najíždí do příslušného pruhu, který je elektrifikován jakýmisi kolejnicemi uloženými v povrchu silnice. Na ně se nákladní nebo osobní auto napojí přes sklápěcí paži (což je vlastně jakýsi obrácený pantograf) a získaná energie stačí pohánět vůz i při případném předjíždění. Zapuštěné nabíjecí koleje jsou sice lepším řešením než troleje, ale zase jsou méně odolné vůči případným vandalským útokům nebo rozmarům počasí.

Zkusme to se sluncem

Švédsko chce jít ovšem ještě dál a při dobíjení baterií PHEV tahačů a autobusů se obejít bez trolejí, kolejí i elektromagnetického pole. Jako součást plánu švédské vlády ke snížení emisí CO2 z těžké silniční dopravy pracuje společnost Scania na několika projektech, které počítají s využitím solárních článků nikoli snad k celkovému pohonu, ale k úspoře klasického paliva, a tím i lepší ochraně ovzduší. Několik autobusů s fotovoltaickým panelem na střeše už ve Švédsku jezdí, teď ovšem chystá Scania osmnáct metrů dlouhý přívěs pro PHEV trucky, jenž by byl pokryt solárními články i po bocích s celkovou plochou 140 čtverečních metrů.

Podle konstruktérů by takový přívěs mohl s těmito fotovoltaickými články v jižním Švédsku ročně vyprodukovat až 14 000 kWh, a ušetřit tak i deset procent klasického paliva. Při využití v jižní Evropě, kde svítí víc slunce, tedy třeba ve Španělsku, pak až dvojnásobek. Takový přívěs by při odstavení mohl dodávat elektrický proud i do veřejné sítě či voltaické banky provozovatele. Přívěs by měl ve zkušebním provozu začít jezdit v barvách přepravce Ernst Express, který už s firmou Scania spolupracoval při testování silnice s trolejovým vedením.

Související…

Tesla přežila trapas z prezentace. Objednávek na Cybertruck je nejmíň půl milionu
Jan Handl

foto: Scania, zdroj: Technology

Tipy redakce

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Flákač, budižkničemu, alkoholik, čórka. To jsou typické konotace, které si mnoho z...