fbpx

Headspace a Calm vedou americký trh a navzájem se přou, kdo je úspěšnější. A pak má člověk s jejich aplikacemi soustředěně meditovat...

Zveřejněno: 4. 1. 2019

Dvě přední mobilní aplikace na meditaci – Headspace a Calm – najely na stejnou misi: šíření zenových vibrací, zlepšování zdraví a nošení štěstí. Za vznešenou marketingovou mantrou se ale skrývá krvelačný boj o dominanci kvetoucího "meditačního trhu", který má podle Wall Street Journal jen v USA hodnotu 1,2 miliardy dolarů.

„Řekl bych, že spolu vedeme ‚mindfull‘ bitvu,“ říká Michael Acton Smith, spoluzakladatel aplikace Calm. „Oni mají šestkrát více zaměstnanců než my.“ A to je fakt. Zatímco Calm si zatím vystačí se 40, Headspace zaměstnává 230 lidí.

Zakladatelé Calmu předtím pracovali v online gamingu a v reklamě.

„Tu ironii si uvědomuji,“ říká Rich Pierson, CEO konkurenční firmy Headspace. Svou aplikaci, která vznikla dříve než Calm, ale považuje za autentickou a svého protivníka zpochybňuje. Programy Headspace jsou prý založeny na desetiletém studiu meditace, kterou jeden ze spoluzakladatelů absolvoval v buddhistických chrámech. „Když byste začal chodit k psychologovi, asi byste chtěl vědět, kde se učil a jakou má praxi. To samé platí i pro meditaci,“ říká Pierson. Zakladatelé Calmu přitom předtím pracovali v online gamingu a v reklamě.

Skromnější vede

Na první pohled obě aplikace ovšem zase tak odlišně nevypadají. Oba start-upy údajně to, co prodávají, také praktikují. Pořádají například každodenní celofiremní meditační seance. Obě aplikace byly také staženy více než 38milionkrát. „Headspace byl založen dva roky před námi a teď jsme na tom skoro stejně,“ pochvaluje si manažer Calmu Dun Wang. Headspace existuje od roku 2010 a dominoval meditačnímu trhu docela dlouho, dokud mu nezačal na krk dýchat právě Calm. Ten v roce 2017 dokonce vyhrál cenu Aplikace roku, kterou vyhlásil Apple.

Velké firmy neváhají a chtějí dopomoci svým zaměstnancům do stavů vyššího vědomí. Doufají, že se tak zlepší jejich produktivita.

Calm v kategorii vede jak v počtu stažení, tak ve výdělcích. V říjnu jeho výnosy činily 50,7 milionu dolarů, Headspace si podle společnosti Sensor Tower, jež se zaměřuje na rozšiřování aplikací, přišel na 34,3 milionu dolarů. Obě aplikace mají členské poplatky nastaveny na 13 dolarů za měsíc, roční předplatné stojí 96 dolarů za Headspace, 70 dolarů za Calm.

meditace calm 1112070398

Calm aktuálně vede, i když má šestkrát méně zaměstnanců


Cena Aplikace roku je u konkurence trochu kontroverzním tématem. Apple totiž nezveřejnil kritéria, podle kterých výherce vybral. Headspace konkurenci dokonce podezírá, že jde pouze o PR trik. „Neznamená to, že by Apple tvrdil, že je Calm lepší aplikací, oni sami fandí i Headspacu, často nás dávají na titulní stranu Apple Storu,“ myslí si investor Headspace Ben Spero.

Byznys s (ne)klidem

Takzvaný meditační průmysl zahrnuje všechno od skupinových lekcí, workshopů, knih, online kurzů, jóga matrací až po vonné svíčky. Jeho hodnota, odhadovaná na 1,2 miliardy dolarů, v USA stále roste. Podle studií meditace snižuje stres a zlepšuje spánek. Počet lidí, kteří meditují, se za posledních 5 let ztrojnásobil. A počet meditujících Američanů by měl být za dva roky vyšší než těch, kteří cvičí jógu.

Za poslední tři roky vzniklo víc než 2 000 nových meditačních aplikací.

Také velké firmy neváhají a chtějí dopomoci svým zaměstnancům do stavů vyššího vědomí. Doufají, že se tak zlepší jejich produktivita, sníží se stresová onemocnění a s nimi spojené náklady. Přibližně 22 % firem začalo v roce 2016 nabízet meditační tréninky, dalších 21 % je plánovalo zavést v roce 2017. Headspace během posledních osmnácti měsíců podepsal smlouvy s více než třemi sty firmami, které nyní nabízí předplatné aplikace jako jeden ze svých firemních benefitů.

Za poslední tři roky také vzniklo víc než 2 000 nových meditačních aplikací. Ty dvě hlavní ale "sežerou" 85 % zisků top deseti aplikací v této kategorii. Headspace také začal sponzorovat Národní basketballovou asociaci a stal se prvním ligovým meditačním partnerem, z čehož sice nemá žádné peníze, ale aspoň inspiroval mladé sportovce k meditaci (a stahování aplikace).

Meditace na předpis?

Calm se žádnými sportovními partnerstvími nezaobíral, soustředil se výhradně na výdělky. Teď se ale také snaží proniknout na pole firemního byznysu. A firmy se prý ozývají samy. „Píšou nám věci jako: máme tuto nabídku z Headspacu, nechcete nám nabídnout něco výhodnějšího?“ libuje si Wang.

Obě firmy tento sektor budují. Je to obrovský trh, je na něm dost místa pro víc vítězů.

Headspace se svými posledními pokusy však nasadil bojům korunu. Chce se stát první meditační aplikací na předpis a už o tom i jedná s americkou Food and Drug Aministration (FDA). Znamenalo by to, že by doktoři místo klasického předepisování léků přikázali nemocnému meditační program. Pokud to projde, meditační programy aplikace Headspace by byly pacientům hrazeny ze zdravotního pojištění.

Související…

Potřebujete si odpočinout? Navštivte jeden z rájů jógy a meditaceDo nejhlubší meditace vás dostane takzvaný floating tank

Team aplikace Calm se ale nenechává zastrašit, soustředí se na šíření masové "mindfulness" a na vítězství. „Obě firmy tento sektor budují. Je to obrovský trh, je na něm dost místa pro víc vítězů,“ říká Smith. „Samozřejmě chceme, aby se Calm stal číslem jedna. A ostatním přejmeme vše nejlepší na druhém místě.“

foto: shutterstock, zdroj: Wall Street Journal

Pokračováním v prohlížení těchto stránek souhlasíte s Podmínkami užití a Pravidly využití Cookies.