Nové údaje z amerického statistického úřadu sice ukazují, že mileniálové v přepočtu na jednotlivce chlastají ze všech generací nejvíce (dohromady za alkohol utratí 23,4 miliardy dolarů), píše server Outkick. Jenže jejich nástupci ze „zetka“ to mají úplně jinak – propijí pouze 3,1 miliardy dolarů. Tento pokles tvrdě zasáhl tradiční pivní značky, jako je Bud Light, což vedlo k výrazné ztrátě prodejů a podílu na trhu. Pravdou je, že polovina generace Z je v USA stále pod zákonem, a tak si alkohol nemůže legálně koupit – přesto jsou tahle čísla výrazně nižší než kdykoliv v minulosti.
Signalizuje to změnu společenských a rekreačních návyků. Díky širší legalizaci roste popularita marihuany a data ukazují, že užívání psychedelik mezi mladými dosáhlo historického maxima. Generace Z je navíc považována za nejvíce asociální generaci, kterou formoval rozmach digitálních platforem (vládne TikTok) a také restriktivní období během koronavirové pandemie. Kvůli (nebo díky?) tomu došlo k omezení tradičních příležitostí ke společenskému pití.
Změna vzorců konzumace představuje obří výzvu pro alkoholový průmysl, jenž z návyků čerstvě zletilých vypadá zoufale. Výsledkem jsou křečovité a nepříliš účinné kampaně, které cílová skupina zdatně ignoruje. Experti se proto ptají, zdali alkohol nepotkává stejný osud jako klasické cigarety. Ty dřív také byly neodmyslitelnou součástí společenského života, u mladých už ale dlouho nebodují. Tabákovým společnostem se ovšem podařilo nalákat nové kuřáky na „cool“ alternativy, nyní obdobná výzva čeká i výrobce chlastu. Povede se to?