fbpx

Zaveďte si v práci složku se svými úspěchy. Pomůže vám to k většímu sebevědomí 1 fotografie
Zdroj: Shutterstock

Máte pocit, že se vám v práci nedaří a potřebujete vzpruhu? Zde je stručný návod, který vám pomůže začít si opět víc věřit. A pozor, končíme oblíbeným mojitem

Zveřejněno: 11. 1. 2024

Měl by se každý v práci cítit sebevědomě? Nebo je normální být alespoň někdy rozčarovaný a otrávený? Vždyť je to práce. Není to život. Uprostřed trendů „tichých odchodů“, home officů, hybridních režimů, pružné pracovní doby, „velké rezignace“ a všech ostatních, je lákavé uvěřit, že musíte svou práci milovat a cítit se v ní velmi sebejistě, abyste byli plnohodnotným členem společnosti. Máme tendenci zapomínat, že většina lidí svou práci ani nemiluje, ani nenávidí. Prostě ji dělají přiměřeně nekomplikovaně, dostanou za ni zaplaceno a pak jdou domů. Ale co když to nestačí?

Podle britského indexu důvěry v zaměstnání důvěra v hledání práce ke konci loňského roku mírně vzrostla, což naznačuje, že zaměstnanci jsou vcelku optimističtí ohledně za a) možnosti získat práci jinde, pokud budou chtít, a za b) povýšení nebo dosažení postupu na místě, kde jsou. Výsledek je však smíšený, údajně máme relativní stabilitu pracovních míst, výdělky ale stagnují. V posledním čtvrtletí roku 2022 došlo ve Spojeném království k nejhoršímu poklesu reálných výdělků od prvního čtvrtletí roku 2009. Není divu, že spousta lidí si naopak není svou prací jistá. Jak tedy být v práci dostatečně sebevědomý, aniž bychom se nechali strhnout nerealistickými očekáváními?  Deník The Guardian sepsal deset tipů.

1. Více naslouchejte, méně mluvte

Často si myslíme, že sebevědomí se vyznačuje hovorností a hlasitostí. „Pokud začnete vnímat ticho jako něco, co 'darujete' ostatním posluchačům, pomůže vám to zpomalit. Je snadné zapomenout, že řečník, který opravdu nespěchá, může ve skutečnosti působit sebejistěji než ten, kdo překotně mluví,“ uvádí Shelley Purchonová, která založila organizaci English Unlocked, jež vybízí firmy, aby si uvědomily, že přibližně jeden z deseti obyvatel Spojeného království nemá angličtinu jako první jazyk. V České republice sice tolik expatů není, s rostoucí migrací v posledních letech je však užitečné se zamyslet i nad tímto aspektem.

Stejně jako si můžete vést záznamy o výdajích a fakturách, evidujte si všechny své úspěchy, pozitivní ohlasy, malá vítězství i vrcholné momenty.

2. Nechte ostatní nést odpovědnost za jejich špatné chování

Pokud spolupracujete s někým, kdo sráží vaše sebevědomí, pamatujte, že je to pravděpodobně chyba v něm, ne ve vás. „Když na vás někdo na pracovišti útočí, je snadné přijmout vinu a předpokládat, že problém je na vaší straně,“ říká psychoterapeutka Naomi Shragaiová, autorka knihy Pracovní terapie, aneb muž, který si spletl práci se životem. „Pravděpodobnější je, že se 'útočník' snaží zbavit nežádoucích pocitů tím, že vás nutí cítit se špatně. Možná budete muset požádat o pomoc důvěryhodného spojence nebo odborníka, abyste 'špatné' pocity přesunuli od sebe a vrátili je tam, kam patří.“

3. Buďte upřímní ohledně své negativity

Pokud opravdu nenávidíte svůj každodenní život, přiznejte si to na rovinu, říká Sarah Taylorová, mentální trenérka ve společnosti Magnify, která podporuje zakladatele a startupy. „Důkazy z neurovědy ukazují, že označování emocí je důležité při snižování jejich emocionální údernosti. Už jenom to, že řeknete: 'Cítím strach', snížíte aktivaci amygdaly, mozkového centra strachu.“ Jakmile pojmenujete to, co cítíte, můžete si zároveň vytvořit plán, jak si ulevit například tím, že si vezmete pár dní volna či poprosíte kolegu o pomoc.

4. Hromaďte důkazy o svých úspěších

Stejně jako si můžete vést záznamy o výdajích a fakturách, evidujte si všechny své úspěchy, pozitivní ohlasy, malá vítězství i vrcholné momenty. Shragaiová vysvětluje: „Pokud jste ztratili jiskru, vzpomeňte si na chvíle, kdy jste podávali špičkové výkony. Zvažte následující: Kdo byl svědkem vašich úspěchů a chválil je? Co lidi přesvědčilo o vašem talentu? Co by vám řekli, aby vás povzbudili nyní?“ Mějte na stole soubor pochval s e-maily, snímky obrazovek a poznámky.

Hodně skrolujeme na sociálních sítích, což vede k přílišnému srovnávání. To zabíjí radost, sebevědomí a osobnost. Pečlivě si vybírejte lidi kolem sebe, se kterými můžete upřímně diskutovat o své práci nebo podnikání.

5. Rozesmívejte lidi (a sebe)

Humor v práci se podceňuje. Je složité posoudit, zda určité druhy humoru dopadnou příznivě a jsou bez rizika, ale práce je často hrozně hloupá, a to může být velmi zábavné. Spíše než na vyprávění vtipů se soustřeďte na to, abyste byli vřelí a přátelští. Pokud dokážete lidi v práci rozesmát a jste si jisti, že se všichni smějí a nikdo se necítí extrémně nepříjemně, pak si vedete dobře. „Dokážete někoho rozesmát? Dokážete si získat přátele? Na těchto schopnostech skutečně záleží,“ říká Purchonová.

6. Vypořádejte se se svým vnitřním kritikem

Mnoho našich obav a úzkostí z toho, jak jsme v práci vnímáni, je zcela imaginárních. „Práce na dálku je požehnáním i prokletím zároveň,“ říká trenérka Taylorová. „Větší izolace znamená, že naše vnitřní žvanění je hlasitější. Abychom se vyhnuli stresu, vyhoření a úzkostem, musíme se mnohem více snažit toto žvanění aktivně řídit.“ Kniha Kecání: Hlas v naší hlavě, proč na něm záleží a jak ho ovládnout od Ethana Krossa ukazuje skvělé praktické tipy, od přijetí hlasu, jeho ztišení až po laskavé „mluvení k sobě“ ve třetí osobě.

7. Pozor na srovnávání

Srovnávání je zloděj radosti ve všech oblastech života. Zejména pokud jde o práci, každý máme jiná přání a potřeby, fungujeme různou rychlostí a máme různé priority. Pokud cítíte, že se do vás vkrádá nelibost nad úspěchy vašeho kolegy, zeptejte se sami sebe, zda o něm opravdu víte všechno. Koučka řečníků Elizabeth Van Den Berghová říká: „Hodně skrolujeme na sociálních sítích, což vede k přílišnému srovnávání. To zabíjí radost, sebevědomí a osobnost. Pečlivě si vybírejte lidi kolem sebe, se kterými můžete upřímně diskutovat o své práci nebo podnikání.“

Spíše než na vyprávění vtipů se soustřeďte na to, abyste byli vřelí a přátelští. Pokud dokážete lidi v práci rozesmát a jste si jisti, že se všichni smějí a nikdo se necítí extrémně nepříjemně, pak si vedete dobře.

8. Plánujte si dýchánky

Poslední tři roky byly pro mnoho lidí matoucí, protože se ocitli v situaci, kdy žonglovali mezi klady a zápory hybridní práce: chtěli svobodu práce z domova, ale zároveň jim chyběli kolegové a řád. „U komunity, se kterou pracujeme, vidím takové napětí. Pandemie pomohla introvertům: můžete ovládat dynamiku komunikace, předčítat ze svých poznámek, psát do chatovacího okénka... Ale po nějaké době vám chybí pocit komunity. A nemáte pocit, že k něčemu patříte,“ radí Vanessa Sanyaukeová, zakladatelka pracovní aplikace The Hill, propojující ženské talenty s pracovními příležitostmi. Pokud často pracujete z domova, je telefon vaším přítelem – telefonujte postaru, abyste si udrželi kontakty. Naplánujte si spolu s kolegy pravidelné dny, kdy se všichni domluvíte, že budete v kanceláři, nebo se sejdete na oběd či drink ve stejnou dobu.

9. Chraňte se před malichernostmi

Pokud cítíte, že vám konkrétní incident snížil sebevědomí, zeptejte se sami sebe: „Jak se nad to mohu povznést?“ Pokud dokážete zareagovat nějak jinak a od malichernosti se posunete dál, jste psychicky na výši, jednáte v podstatě „bez ega“. Pokud je vaše reakce oprávněná a nejednalo se o drobnost, promluvte si s kolegou nebo nadřízeným o tom, jak lze situaci vyřešit.

10. Vypijte si svoje mojito

Rada „Vezměte si dovolenou v plné výši“ se může zdát jako zcela základní. Průzkum Censuswide z roku 2022 však ukázal, že více než 60 % britských zaměstnanců si celou dovolenou nevyčerpá. To znamená 18 milionů lidí, již si neberou dny volna, na které mají zcela právo. To je spousta nevypitých koktejlů. Mnohé studie ukazují, že existuje přímá souvislost mezi sebevědomím a únavou. Když tedy máte právo na volno, vezměte si ho.

Související…

Fenomén „tichého odchodu“: V práci už nechceme dělat víc, než je nutné
Milada Kadeřábková
 

foto: Shutterstock, zdroj: The Guardian

Tipy redakce

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Flákač, budižkničemu, alkoholik, čórka. To jsou typické konotace, které si mnoho z...