fbpx

Kalendárium: Den flexitariánů. Ne, nemá to nic společného s dýcháním, pošmáknete si! 1 fotografie
zdroj: Shutterstock

Mezi všemi -tariány mají své místečko konečně také ti, kterým vegetariánská strava vyhovuje, ale sem tam rádi slupnou šťavnatý steak. Nebo klidně bůček.

Zveřejněno: 12. 6. 2023

Vegetariáni. Vitariáni. Ovovegetariáni. Laktovegetariáni. Frutariáni. A další. Se stravovacími styly se jakoby roztrhl pytel, ale lidé, kteří si sice většinou užívají rostlinnou stravu, avšak masu se úplně nevyhýbají, byli až donedávna skupinou těch, kteří „si prostě maso dají jenom někdy“. Tak a teď už to máme jednodušší, už jsme také -tariáni. Flexitariáni. A dnes máme svůj den!

Vegetariáni přišli z ostrovů

Mezinárodní unií vegetariánů jsou flexitariáni označováni jako „lidé, kteří občas jedí vegetariánská jídla, ale ne vždy“. Úsměvná definice, obzvlášť když je uvedena hned pod pojmem semi-vegetarián, nabízejícím výklad „člověk, který jí méně masa než je běžné“. Rozdíl příliš nechápeme a máme podezření, že ani sama unie vegetariánů ne.

Nicméně, to je nepodstatné. Všechny alternativní stravovací styly z vegetariánství vychází. To označení má samo o sobě vcelku zajímavou historii: pojem „vegetarián“ byl poprvé použit okolo roku 1840 v komunitě Alcott House School poblíž Londýna a týkal se způsobu stravování, založeného výhradně na rostlinných produktech (bez produktů mléčných a vajec). První oficiální použití proběhlo během zakládající schůze Vegetariánské společnosti (BCC), která pod názvem Vegetariánská společnost Velké Británie působí dodnes.

BCC v rámci vegetariánství nevylučovala konzumaci vajec a mléčných výrobků, rozhodnutí však nechávala na každém členovi zvlášť. První definice vegetariánství, kterou BCC vyprodukovala, zněla: „strava s vejci nebo bez vajec a mléčných výrobků“. Tuto definici mimochodem dodnes používá.

Jak se stát flexitariánem?

Pokud chcete flexitariánské stravování vyzkoušet, měli byste se držet těchto zásad:

  • Konzumujte potraviny rostlinného původu v každém jídle.
  • Vybírejte si vysoce kvalitní maso (bůček vám my v redakci jednou za čas odpustíme) a vyhýbejte se průmyslově zpracovaným potravinám, jako jsou párky, salámy a paštiky.
  • Nezapomeňte dbát na dostatečný příjem vitamínů a minerálů, jako je železo, vápník a vitamin B12, ať už přímo ve stravě, nebo pomocí doplňků stravy.

Možná ale, že není třeba to brát smrtelně vážně, ostatně, schizofrenní sledování přesného složení stravy nemá velké šance na to, že dlouhodobě vydrží. Máme za to, že postačí obyčejný selský rozum: od všeho kousek, ničeho málo a ničeho příliš. Že stejně nevíte, kde začít? Vyzkoušejte nějaké vegetariánské recepty – možná zjistíte, že vegetariánská jídla jsou mnohem víc než smažák a povadlý salát, který mnohé české restaurace jako jedinou vegetariánskou alternativu nabízí. Třeba tady, co říkáte?

Dobrou chuť a veselý Den flexitariánů přejeme!

foto: Shutterstock , zdroj: Autorský článek

Tipy redakce

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...