fbpx

Zdraví Zveřejněno: 17. 9. 2025

McDonald’s stáhl z menu rostlinné fejkové náhražky masa. Díky za to.

Po cestě na prázdniny už si pod zlatými oblouky vegetariánský burger ani nedáte. Jak uvedly Hospodářské noviny, firma se bez velkého halasu rozhodla stáhnout oba produkty z nabídky. Hlavní důvody jsou dva. Zaprvé, o vegetariánská jídla prostě není zájem. Podle ředitele marketingu McDonald’s Martina Troupa poptávka dlouhodobě klesala, čímž jsme v Evropě doslova a do písmene objevili Ameriku. Tam se rostlinný burger (připravovaný ve spolupráci s krachující firmou Beyond Meat) ani nedostal na standardní jídelníček a firma se omezila na stručné prohlášení, že testy dopadly podle očekávání. Což je taková zákaznicky přívětivá varianta výroku nikdo to nechtěl, tak co s tím.

Druhá část zprávy je už příjemnější. Na fastfoodové pulty a obrazovky automatických displejů se vrací oblíbený burger z rybího filé. I když zajisté nejde o příklad zdravé výživy, tak je to klasický příklad, kdy si lidé prostě vydupali svoje. Něco jako když vaše oblíbená kapela dohraje, a vy si vytleskáte přídavek. Právě proto podle Troupa uvedl český mekáč do menu s pompou ryby zpátky. „Zákaznické požadavky na navrácení Fillet-O-Fish rostly.“

Podobné přehmaty se v minulosti staly už mnohokrát. Příkladem je například Coca-Cola a jejich nepovedené uvedení New Coke, po kterém se firma s pokorou a omluvou vrátila k původní receptuře. A má to svůj důvod, firmy musí z něčeho žít a ze zavedené značky se navěky žít nedá, o čemž by //medium.com/@spsurya13/case-study-nokias-downfall-ed2261b96ded"> mohla vyprávět třeba Nokia.

Je zde ale ještě třetí důvod. Rostlinné náhražky masa jsou klasické příklady ultrazpracovaných potravin, jedné z nejméně zdravých skupin potravin vůbec. Kromě toho, že jejich konzumace z etických důvodů je významná asi stejně, jako když se na sociálních sítích vymezíte proti nadměrné konzumaci alkoholu, a pak se jdete zlejt jako mužik, mohou ultrazpracované potraviny způsobovat mimo jiné zvýšený výskyt kardiovaskulárních chorob a cukrovky 2. typu a také rakoviny prsou, prostaty, slinivky nebo krve.

Nikdo netvrdí, že hamburger z fastfoodu je vrchol zdravé výživy, ale ve srovnání s bagetou z plastového sáčku nebo, nedej bože, náhražkou masa je to pořád zlato.

Nicméně zákaznici se nemusí bát. Pokud zůstanou u sýra, možností mají spoustu. Pokud chtějí být důslední, můžou si dát kávu nebo samotné hranolky, případně si připravit něco k svačině doma. A my ostatní máme po vegetariánských burgerech zase o starost míň. Nikdo je nechtěl a nikomu chybět nebudou.

A to je celé kouzlo. Ne granty, ne kampaně, ne „zachraňme planetu jedním kouskem sójového kartonu v housce“, ale prostě to, co si host vyťuká na dotykovém displeji. S křížkem po funuse jsme zase dohnali západ a zbavili se plastového masa, které stejně jako ostatní greenwashingové módní vlny skončí zaslouženě v zapomnění.

foto: Midjourney, prompt engineering Zdeněk Strnad

Sdílejte článek