Po cestě na prázdniny už si pod zlatými oblouky vegetariánský burger ani nedáte. Jak uvedly Hospodářské noviny, firma se bez velkého halasu rozhodla stáhnout oba produkty z nabídky. Hlavní důvody jsou dva. Zaprvé, o vegetariánská jídla prostě není zájem. Podle ředitele marketingu McDonald’s Martina Troupa poptávka dlouhodobě klesala, čímž jsme v Evropě doslova a do písmene objevili Ameriku. Tam se rostlinný burger (připravovaný ve spolupráci s krachující firmou Beyond Meat) ani nedostal na standardní jídelníček a firma se omezila na stručné prohlášení, že testy dopadly podle očekávání. Což je taková zákaznicky přívětivá varianta výroku nikdo to nechtěl, tak co s tím.
Druhá část zprávy je už příjemnější. Na fastfoodové pulty a obrazovky automatických displejů se vrací oblíbený burger z rybího filé. I když zajisté nejde o příklad zdravé výživy, tak je to klasický příklad, kdy si lidé prostě vydupali svoje. Něco jako když vaše oblíbená kapela dohraje, a vy si vytleskáte přídavek. Právě proto podle Troupa uvedl český mekáč do menu s pompou ryby zpátky. „Zákaznické požadavky na navrácení Fillet-O-Fish rostly.“
Podobné přehmaty se v minulosti staly už mnohokrát. Příkladem je například Coca-Cola a jejich nepovedené uvedení New Coke, po kterém se firma s pokorou a omluvou vrátila k původní receptuře. A má to svůj důvod, firmy musí z něčeho žít a ze zavedené značky se navěky žít nedá, o čemž by //medium.com/@spsurya13/case-study-nokias-downfall-ed2261b96ded"> mohla vyprávět třeba Nokia.
Je zde ale ještě třetí důvod. Rostlinné náhražky masa jsou klasické příklady ultrazpracovaných potravin, jedné z nejméně zdravých skupin potravin vůbec. Kromě toho, že jejich konzumace z etických důvodů je významná asi stejně, jako když se na sociálních sítích vymezíte proti nadměrné konzumaci alkoholu, a pak se jdete zlejt jako mužik, mohou ultrazpracované potraviny způsobovat mimo jiné zvýšený výskyt kardiovaskulárních chorob a cukrovky 2. typu a také rakoviny prsou, prostaty, slinivky nebo krve.
Nikdo netvrdí, že hamburger z fastfoodu je vrchol zdravé výživy, ale ve srovnání s bagetou z plastového sáčku nebo, nedej bože, náhražkou masa je to pořád zlato.
11. We think that Fake Plant commodities like Beyond Meat are a healthier source than pure animal protein. pic.twitter.com/a7DuV1rOVh
— Brett Ender 🥩⚡️ (@MeatMafiaBrett) April 11, 2022
Nicméně zákaznici se nemusí bát. Pokud zůstanou u sýra, možností mají spoustu. Pokud chtějí být důslední, můžou si dát kávu nebo samotné hranolky, případně si připravit něco k svačině doma. A my ostatní máme po vegetariánských burgerech zase o starost míň. Nikdo je nechtěl a nikomu chybět nebudou.
A to je celé kouzlo. Ne granty, ne kampaně, ne „zachraňme planetu jedním kouskem sójového kartonu v housce“, ale prostě to, co si host vyťuká na dotykovém displeji. S křížkem po funuse jsme zase dohnali západ a zbavili se plastového masa, které stejně jako ostatní greenwashingové módní vlny skončí zaslouženě v zapomnění.
Reklama
foto: Midjourney, prompt engineering Zdeněk Strnad