Podle odborných studií přeceňuje mnoho mladých svou schopnost počít ve vyšším věku a věří, že přirozené početí je běžné i po čtyřicítce. Tato mylná představa může vést k pozdějším problémům při zakládání rodiny. Školy by měly mladé lidi informovat nejen o antikoncepci, ale také o ochraně plodnosti, možnostech zmrazení vajíček či spermií a o plánování rodiny. Téma neplodnosti by nemělo být tabuizováno, protože pomáhá mladým pochopit, že mít dítě není samozřejmostí a že rozhodování o rodině vyžaduje včasné plánování. V rozhovoru odpovídá zakladatel reprodukční kliniky Clayo Clinic Daniel Hlinka.
Kromě antikoncepce, které důležité informace o plodnosti by měly být zahrnuty do sexuální výchovy na školách?
Kromě základních informací o antikoncepci by měla sexuální výchova zahrnovat i poznatky o limitech plodnosti a jejím přirozeném poklesu s věkem. Mladí lidé by měli vědět, že plodnost není neomezená a že moderní technologie, jako je asistovaná reprodukce nebo zmrazení pohlavních buněk, sice existují, ale jejich úspěšnost s věkem výrazně klesá. Tyto informace by mohly přispět k lepšímu povědomí o plánování rodičovství.
Jaké jsou limity plodnosti u mužů a žen, o kterých by mladí lidé měli vědět už během dospívání, a jak tyto limity ovlivňuje věk?
U žen dochází k poklesu plodnosti již po 30. roce života a významněji po 35. roce, kdy se snižuje kvalita i množství vajíček. U mužů sice klesá kvalita spermií s věkem méně dramaticky, ale i zde může hrát roli životní styl a zdravotní stav. Je důležité zdůraznit, že prevence a včasné plánování mohou pomoci předejít problémům s plodností a podpořit šance na přirozené početí.
Myslíte si, že by sexuální výchova měla zahrnovat také informace o možnostech a limitech umělého oplodnění a moderních technologií v reprodukci? Pokud ano, jakým způsobem by to mělo být prezentováno?
Ano, informace o asistované reprodukci a moderních technologiích by měly být součástí výuky. Je však důležité je prezentovat objektivně a s důrazem na to, že asistovaná reprodukce je užitečným nástrojem, ale není zárukou úspěšného pozdního rodičovství.
Reklama
Zdůraznění limitů těchto technologií může mladým lidem pomoci lépe pochopit význam včasného plánování rodiny a realisticky přistupovat k otázkám plodnosti a rodičovství.
Existují nějaké rizikové faktory, jako například životní styl nebo zdravotní problémy, které mohou ovlivnit plodnost, a měly by být tyto informace zahrnuty do školní sexuální výchovy?
Určitě. Rizikové faktory, jako jsou kouření, nadváha, špatná strava, stres a nedostatek pohybu, mohou výrazně ovlivnit plodnost. Tyto faktory by měly být zahrnuty do výuky, aby mladí lidé lépe pochopili důsledky svého životního stylu na reprodukční zdraví.
Jak by měly školy informovat o tématech, jako je kvalita spermií a vajíček a jejich vztah ke zdraví a věku?
Tato témata by měla být podávána citlivě, ale věcně. Je důležité vysvětlit, že kvalita pohlavních buněk s věkem klesá a že zdravý životní styl může přispět k jejich ochraně. Vhodným způsobem může být využití interaktivních seminářů či přednášek odborníků.
Jakým způsobem by se měla změnit školní sexuální výchova, aby mladí lidé získali realistický obraz o možnostech a limitech své plodnosti?
Výuka by měla být rozšířena o téma reprodukčního zdraví, a to v kontextu jak prevence, tak možných řešení problémů s plodností. Cílem je poskytnout mladým lidem ucelené informace, aby mohli dělat informovaná rozhodnutí.
Jsou v současné době dostupné statistiky o tom, kolik mladých lidí má nesprávné informace o své plodnosti a antikoncepčních metodách? Jaký vliv to může mít na jejich budoucí rozhodování o rodičovství?
Statistická data ukazují, že mnoho mladých lidí přeceňuje svou plodnost ve vyšším věku a nemá dostatečné informace o reprodukčním zdraví. To může vést k oddalování rodičovství a následným problémům s přirozeným početím.
Do jaké míry ovlivňuje stres a životní styl mladých lidí jejich plodnost a měly by se tyto faktory zohledňovat ve výuce?
Stres a nezdravý životní styl negativně ovlivňují hormonální rovnováhu a kvalitu pohlavních buněk. Proto je žádoucí zahrnout informace o zdravém životním stylu do výuky, aby mladí lidé lépe pochopili jeho význam pro dlouhodobé reprodukční zdraví.
Jak důležitou roli hraje prevence pohlavně přenosných nemocí ve vztahu k dlouhodobému zachování plodnosti a jak by měla být tato informace předávána na školách?
Prevence pohlavně přenosných nemocí je zásadní, protože některé z nich mohou vést k nevratné neplodnosti. Informace by měly být předávány srozumitelně a s důrazem na používání ochrany a pravidelné zdravotní prohlídky.
Kromě antikoncepce, jaké důležité informace o plodnosti by měly být zahrnuty do sexuální výchovy na školách?
Sexuální výchova by měla zahrnovat také informace o plodnosti a jejím přirozeném poklesu s věkem. Například dívky by měly vědět o možnosti vyšetření na specializované klinice, kde lze zjistit hladinu AMH (Anti-Müllerian hormonu), což pomáhá odhadnout jejich ovariální rezervu. Rovněž je důležité diagnostikovat onemocnění, jako je endometrióza nebo PCOS, která mohou negativně ovlivnit plodnost. Pro chlapce by měla výuka obsahovat informace o spermiogramu a jeho významu. Upozornění na rizika, jako je varikokéla (rozšíření žilní pleteně varlete), která může snížit kvalitu spermií a vést k neplodnosti, je rovněž nezbytné.
Moderní hormonální antikoncepce nemá podle dostupných studií zásadní dlouhodobý vliv na plodnost, pokud je užívána správně.
Praktické tipy by mohly zahrnovat možnosti zmrazení spermií nebo pohlavních buněk v mladším věku jako pojistku pro budoucnost. Důležité je také studenty seznámit s realitou IVF léčby. Často k nám přicházejí klienti s nerealistickými očekáváními, což je důsledek nepravdivých PR kampaní. Některé kliniky ženám slibují, že budou těhotné již za šest týdnů, což bohužel není běžná realita. Úspěšnost IVF u žen do 35 let je přibližně 30 %, zatímco u žen nad 40 let je maximálně v jednotkách procent.
Pokud by se mladí lidé už ve škole dozvěděli reálné statistiky úspěšnosti IVF a pochopili, že tato metoda není zárukou rodičovství, mohlo by to snížit míru frustrace a beznaděje u těch, kteří se rozhodnou pro léčbu. Edukace v této oblasti by tak mohla přispět k lepší informovanosti a realistickým očekáváním.
Jaké jsou limity plodnosti u mužů?
U mužů klesá kvalita spermií s věkem pozvolněji, avšak zásadní roli hrají faktory jako životní styl a zdravotní stav. Například zneužívání anabolických steroidů může mít devastující dopad na kvalitu spermií a plodnost nenávratně poškodit.
Myslíte si, že by sexuální výchova měla zahrnovat také informace o možnostech a limitech umělého oplodnění a moderních technologií v reprodukci? Pokud ano, jakým způsobem by to mělo být prezentováno?
Ano, je nezbytné, aby mladí lidé byli informováni o možnostech umělého oplodnění, ale také o jeho omezeních. Je důležité zdůraznit, že případy celebrit, které rodí ve vysokém věku, jsou často spojeny s využitím darovaných vajíček nebo služeb náhradních matek. Takové informace mohou pomoci předejít nerealistickým očekáváním. Informace by měly být podávány citlivě, například formou přednášek odborníků nebo interaktivních workshopů, které mladé zaujmou a pomohou jim lépe pochopit důležitost časné prevence.
Existují nějaké rizikové faktory, jako například životní styl nebo zdravotní problémy, které mohou ovlivnit plodnost, a měly by být tyto informace zahrnuty do školní sexuální výchovy?
Mezi rizikové faktory patří kouření, nezdravá strava, stres a nedostatek pohybu. U mužů může plodnost negativně ovlivnit také zneužívání anabolických steroidů nebo neléčená varikokéla. Ženy by měly být informovány o rizicích spojených s onemocněními, jako jsou endometrióza nebo PCOS. Tyto informace by měly být prezentovány interaktivní formou, například prostřednictvím příběhů klientů, kteří čelí těmto problémům, aby mladí lidé lépe pochopili význam prevence a péče o reprodukční zdraví.
Jakým způsobem by se měla změnit školní sexuální výchova, aby mladí lidé získali realistický obraz o možnostech a limitech své plodnosti?
Výuka by měla být rozšířena o téma reprodukčního zdraví, a to v kontextu prevence i možných řešení problémů s plodností. Cílem je poskytnout mladým lidem ucelené informace, aby mohli dělat informovaná rozhodnutí.
Jsou v současné době dostupné statistiky o tom, kolik mladých lidí má nesprávné informace o své plodnosti a antikoncepčních metodách? Jaký vliv to může mít na jejich budoucí rozhodování o rodičovství?
Statistická data ukazují, že mnoho mladých lidí přeceňuje svou plodnost ve vyšším věku a nemá dostatečné informace o reprodukčním zdraví. Tento nedostatek informací může vést k oddalování rodičovství a následným problémům s přirozeným početím.

dr. Daniel Hlinka, Ph.D.
Už více než 35 let pomáhá plnit sny o vlastní rodině párům, které nemohou počít přirozenou cestou. Je průkopníkem humánní embryologie. V roce 1993 stál u zplození prvního dítěte pomocí metody ICSI u nás. Během působení do oboru přinesl mnoho inovací, které se postupně staly součástí běžné praxe většiny českých IVF klinik. Nyní své zkušenosti uplatňuje na vlastní klinice. Jako zakladatel Clayo clinic dbá na to, aby se na jeho klinice cílily příjemně. Rodinná atmosféra je pro něj důležitá i proto, že sám má dvě děti, které vzešly z procesu IVF. (foto: se svolením Daniela Hlinky)
Jak důležitou roli hraje prevence pohlavně přenosných nemocí ve vztahu k dlouhodobému zachování plodnosti a jak by měla být tato informace předávána na školách?
Prevence pohlavně přenosných nemocí je klíčová, protože infekce jako chlamydie nebo kapavka mohou nenávratně poškodit reprodukční orgány. Informace by měly být podávány srozumitelně, spolu s důrazem na pravidelné prohlídky u gynekologa nebo urologa a používání ochrany při sexu.
V některých zemích jsou reprodukční zdravotní služby pro mladé lidi dostupné, ale málo využívané. Co by mohlo pomoci zlepšit informovanost a dostupnost těchto služeb?
Zlepšení informovanosti by mohla podpořit osvěta prostřednictvím školních kampaní, spolupráce s odborníky a přístup k anonymnímu poradenství.
Jaká jsou rizika dlouhodobého užívání hormonální antikoncepce z hlediska plodnosti a jak by měla být tato problematika představena ve školách?
Moderní hormonální antikoncepce nemá podle dostupných studií zásadní dlouhodobý vliv na plodnost, pokud je užívána správně. Je však důležité zdůraznit nutnost pravidelných kontrol u lékaře.
Jak podle vás obecně vnímají dnešní mladí lidé sex a plodnost?
Mladí lidé dnes vnímají sex spíše jako součást životního stylu než prostředek k reprodukci. Právě proto je důležité zaměřit se na vzdělávání o plodnosti a pomoci jim získat realistický pohled na možnosti a limity rodičovství.
Je podle vás důležité sdělovat dětem, že byly počaty „ze zkumavky“?
Jedná se o téma, které je pro každou rodinu velmi individuální. Důležité je, aby děti věděly, že vznikly z velké lásky. Vím, že naši klienti své budoucí děti milují už od chvíle, kdy jsou to jen embryjka v laboratoři. Klientkám posíláme i fotku embryí, pokud chtějí, přijdeme je do laboratoře „pozdravit“. Ta láska budoucích rodičů je zkrátka už od prvního okamžiku obrovská. A to je nejdůležitější.