fbpx

Kolagen jako „zázrak“ proti vráskám. Víme, který funguje a kdy kupujete předražené nic 1 fotografie
Zdroj: Shutterstock

Podle prodejců potravinových doplňků dokáže kolagen za stovky až tisíce měsíčně vyzmizíkovat vrásky a spravit bolavé klouby. Je to tak opravdu, nebo jsou to jen krásné lži?

Zveřejněno: 15. 10. 2023

Nejde o žádnou supertajnou substanci z chemické laboratoře, ale o nejrozšířenější bílkovinu v našem těle. Kolagen tvoří 70 % bílkovin obsažených v kůži, a dokonce 90 % v pojivové tkáni a kostní hmotě. S trochou nadsázky o něm můžeme říct, že je to lepidlo, které drží naše tělo pohromadě. Bez něj by totiž nefungovala celá řada základních funkcí. Fajn, takže ho vlastně máme až až? Děkuji, další nepotřebuji!

Ne tak docela. Často se smějeme, že věk je jen číslo, ale u kolagenu to tak bohužel není. Zato platí přímá úměra – čím jsme starší, tím méně ho naše tělo produkuje, a tím více nám také schází.

Už od 25 let začíná naše tělo přirozeně vytvářet přibližně o 1 % méně každý rok. To znamená, že v 50 letech ho máme o celou čtvrtinu méně. A to už je bohužel znát – vrásky, povadlé kontury a bolavé klouby patří mezi typické ukázky kolagenového deficitu. Takže si vezmu pilulku nebo sním steak, a jsem zase v pohodě? Takhle jednoduché to bohužel také není.

Rozložit, složit

Reklamy některých výrobců se nám snaží namluvit, že kolagenová kapsle putuje z našich úst přímo na místo určení, kde léčí klouby nebo vyplňuje hluboké vrásky. Fakta? Velká část účinných látek je během trávení zničena mnohem dříve, než vůbec stihne dorazit do tkání. A ty zbylé jsou rozložené a znovu složené jako LEGO.

Lokální léčba doplňky s obsahem retinolu zvyšuje tvorbu kolagenu v pokožce. Retinol stimuluje výměnu buněk ve vrchní vrstvě pokožky, což vede ke zvýšené produkci nových buněk a větší tvorbě kolagenu pod povrchovou vrstvou.

Představte si, že si právě pochutnáváte na šťavnatém steaku. Bílkoviny z každého sousta se nejdříve rozloží na peptidy. Část z nich vaše tělo vstřebá a použije ve svalech, šlachách, kostech a kůži. S kolagenovými doplňky je to stejné. Aby je vaše tělo mohlo vůbec vstřebat, musí je nejdřív rozložit na peptidy. Tyto peptidové částečky se vstřebají v trávicím traktu a poté je tělo musí znovu složit na místě určení.

Krémy ne, doplňky ano

Máte v koupelně na poličce luxusní balení kolagenové kosmetiky, o jehož skutečné ceně vaší drahé polovičce raději mlžíte? Vědci vás nepotěší. Kolagen je bílkovina s velkou molekulární hmotností a jako přísada např. v pleťové vodě proto není vstřebatelný pokožkou. Pomáhá tedy aspoň pravidelné braní kolagenu ve formě kapslí nebo nápojů?

V metaanalýze 19 studií se vědci zabývali účinky kolagenových doplňků. Mezi nimi byla i dvojitě zaslepená studie, která opravdu prokázala určité zlepšení u účastníků užívajících tyto doplňky: U respondentů, kteří 90 dní užívali hydrolyzovaný kolagen, došlo ke zvýšení produkce filagrinu, jednoho ze stavebních proteinů kůže. Zlepšila se u nich pružnost a hydratace pokožky a také se snížil výskyt jemných vrásek. Přitom nebyly zaznamenány žádné nežádoucí účinky.

Tato analýza se už ale dále nezabývala otázkou, zda přínosy přetrvávají i po přerušení užívání nebo jaké konkrétní produkty fungují nejlépe. 

Nic pro vegany

Kolagenové doplňky se získávají z čistě živočišných zdrojů (o kterých byste možná raději nevěděli), jako jsou kuřecí pařáty, hovězí kůže nebo rybí šupiny.

U respondentů, kteří 90 dní užívali hydrolyzovaný kolagen, došlo ke zvýšení produkce filagrinu, jednoho ze stavebních proteinů kůže. Zlepšila se u nich pružnost a hydratace pokožky a také se snížil výskyt jemných vrásek.

Doplňky stravy nepodléhají stejné regulaci jako léky, proto vybírejte výrobce svého kolagenu opravdu pečlivě. Kvalitní výrobce by měl mít laboratorní testy svých doplňků, které garantují obsah účinné látky i absenci nežádoucích přísad, jako jsou například těžké kovy.

Jde to i jinak

Jaké jsou vědecky potvrzené přirozené způsoby pro získání a udržení kolagenu v těle?

1. Středomořská strava

Strava bohatá na antioxidanty, jako jsou vitaminy C a E, podporuje tvorbu kolagenu a zároveň chrání stávající kolagen před poškozením. Zařaďte do jídelníčku špenát, kapustu, pomeranče, rajčata, olivový olej a ryby.

2. Ochrana před sluncem

Pokud se chystáte ven na déle než 15 minut, použijte krém s UV faktorem. Bronzové opálení bylo in možná tak v devadesátkách, dnes letí přirozená a hlavně zdravá pokožka. Vyhýbejte se soláriím, protože vyzařují UVA paprsky, které narušují kolagenová vlákna ve vaší kůži.

3. Retinol

Je klinicky prokázáno, že lokální léčba doplňky s obsahem retinolu zvyšuje tvorbu kolagenu v pokožce. Retinol stimuluje výměnu buněk ve vrchní vrstvě pokožky, což vede ke zvýšené produkci nových buněk a větší tvorbě kolagenu pod povrchovou vrstvou.

4. Zdravý život

Stres, konzumace alkoholu a kouření urychlují přirozenou ztrátu kolagenu v těle. Jejich omezení může pomoci pozastavit přirozený pokles produkce kolagenu v těle.

Související…

Na cukrovku může pomoci kolagen. U lidí i u psů
Kateřina Hájková

foto: Shutterstock, zdroj: Primewomen.com

Tipy redakce

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Flákač, budižkničemu, alkoholik, čórka. To jsou typické konotace, které si mnoho z...

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...