fbpx

Obsah na sociálních sítích už není koukatelný. Influencer marketing jen tak nezmizí, říká Eliška Jana Auer Dalších 3 fotografií v galerii
Eliška Jana Auer. (zdroj: se svolením Elišky Jany Auer)

Krásná, vzdělaná a v oblasti marketingu na sociálních sítích také skutečně zkušená: školí, vedla nespočet úspěšných kampaní firem i jednotlivců. Je důkazem toho, že mezi pojmy influencer a jepičí život nelze automaticky klást rovnítko.

Zveřejněno: 25. 7. 2023

Sociální sítě. Prakticky každý je využívá, každý jim “rozumí”. Podle obvyklého vzorce se lektoři sociálních sítí a marketéři soustředí na klienty a své osobní účty drží při zemi. Krásná influencerka Eliška-Jana Auer ale vybočuje. Vedla kampaně nespočtu klientů, přednáší a školí o sociálních sítích, vedle toho ale své četné zkušenosti přetavila k osobnímu úspěchu na TikToku a Instagramu. Žijeme stále ve zlatém věku sociálních sítí, nebo se publikum brzy přehltí? Jak je to s krizí společnosti a proč nakonec hodnotný obsah musí zvítězit?

Eliško, v dnešní době by mnoho lidí chtělo být na sociálních sítích úspěšných. Jaký je ale základní set vlastností pro to, aby člověk skutečně dokázal prorazit?

Ten balíček vlastností rozhodně začíná autenticitou, to vám řekne asi každý influencer i marketér. Diváci prostě dříve či později odhalí, pokud tvůrce není svůj a chová se na kameře či před foťákem jinak, než kým doopravdy je. Dále je určitě důležité ctít povahu jednotlivých platforem. Instagram je pořád do jisté míry taková imageovka a vždycky to tak bude. Je tam na prvním místě vizuál. Pakliže nemáte dostatečně atraktivní obsah po vizuální stránce, tak ve stále se zvětšující konkurenci neuspějete. Světoví influenceři se navíc rozhodně nefotí jen tak na telefon, mají kolikrát několikačlenný tým – produkci, která pro ně obsah tvoří. Od fotografa, osvětlovače přes stylistu a grafika až po další. Kouzlo je ale stále v tom dokázat propojit autenticitu obsahu s jeho vizuální poutavostí a kvalitou.

Dá se říct, co je aktuálně napříč sociálními platformami největším trendem?

V posledních letech se samozřejmě říká, že z hlediska typu obsahu je to krátké video. Instagram má svoje Reels, YouTube zase Shorts a TikTok je na těchto videích založený kompletně. Rozhodně už ale neplatí, že je to jen a pouze video.

m whatsapp image 2023 05 08 at 10.26.32 1

Součástí Eliščiny pracovní náplně jsou také marketingová školení. (zdroj: se svolením Elišky Jany Auer)


Instagram kupříkladu na jaře vydal prohlášení, že už to nebudou Reels, které by tak markantně upřednostňovaly algoritmus na úkor fotek nebo Stories. Možná za to mohou sami uživatelé, protože několik let se říká “točte videa, točte videa”, a tak každý začal natáčet. Tím pádem jsou ale ty platformy plné nejen skvělých, ale i těch horších videí.

Právě. Obsah na sociální sítě tvoří stále více lidí, za poslední roky se jen v Česku objevilo poměrně velké množství nových influencerů nebo řekněme celebrit. Kdyby se tedy i nadále mělo dařit v podstatě každému, kdo třeba pro TikTok začne tvořit, nebude to pak tak, že se vlastně nebude dařit nikomu? Kdy se lidé stanou přehlcenými obsahem?

Podle mě už se to děje, nebo jsme na pokraji začátku této fáze. Já jako tvůrce ale i konzument zároveň vidím, že toho obsahu už je moc a není to ukoukatelné. Vzniká strašně moc nových úspěšných influencerů. Stane se nejspíš to, že si konzumenti začnou důkladněji vybírat, koho budou sledovat.

Jak se tedy mohou současní tvůrci odlišit od těch, kteří to v uvozovkách jen zkouší?

Je třeba se zaměřovat na budování komunity a také její stmelování. Když vás sledují statisíce lidí, nelze jim jen pořád dokola nabízet obsah. Dneska už nestačí být hezký nebo vtipný, je třeba tvořit lovebrand, o který se publikum bude zajímat. Lidé si tedy budou více vybírat a filtrovat, aby se nepřehltili obsahem.

A co bude s těmi, kteří to nezvládnou, nebo vinou přehlcenosti publika neuvidí takové výsledky, jaké třeba očekávali? Bude fungovat neviditelná ruka trhu?

Myslím, že přesně to se stane. Ti, kteří netočí kvalitně, nebo nebudou řešit komunitu, neuvidí výsledky a časem toho možná nechají. Takže se to vyselektuje samo. V této pomyslné krizi, stejně jako v každé jiné, přežijí jen ti nejlepší a nejkonzistentnější.

Pojďme popsat, jaké výhody obnáší, když se člověk stane influencerem?

Být influencerem přináší samozřejmě mnoho výhod. V takové pozici máte marketingovou sílu, vaše sdělení má ve společnosti určitou váhu. To každý může pojmout po svém. Nese to celou řadu možností velmi zajímavých výdělků i zážitků.

Cesta by teď měla být taková, aby ti bezobsahoví museli začít tvořit něco hodnotného a ne, aby naopak zpěváci museli začít natáčet blbinky, aby se o ně někdo zajímal. Lidé už to často nazývají krizí společnosti a možná nás něco takového skutečně brzy čeká. 

Je to ale pořád náročná práce, není to skutečně jen o blbnutí před kamerou nebo foťákem a ti, kteří jsou dlouhodobě úspěšní a neustále jako influenceři rostou, tráví prací na obsahu celé dny. Navíc je to povolání, které jen tak nevymizí: například, podle průzkumů se o nových produktech a značkách skrze sdělení influencerů dozvídají více než dvě třetiny zástupců generace Z. Poptávka po tvůrcích a influencer marketingu tu tedy rozhodně bude i v dalších letech.

Chce podle vás publikum na sociálních sítích stále více spíše zábavu, nebo nakonec v delším časovém horizontu vyhraje hodnotný nebo edukativní obsah?

Snažím se učit klienty, aby tvořili hodnotný obsah, aby to mělo přidanou hodnotu. I když aktuálně to ve společnosti vypadá tak, že jí stačí jen prostá zábava, nebo dokonce úplné bizarnosti. Dneska se vlastně tolik nedaří hercům nebo zpěvákům, kteří se proslavili tím, že něco výjimečného umí – stačí jít na pár týdnů do reality show. Jdou tomu naproti i média, kterým to přináší extra čtenost, a celé se to kumuluje. Cesta by teď měla být taková, aby ti bezobsahoví museli začít tvořit něco hodnotného a ne, aby naopak zpěváci museli začít natáčet blbinky, aby se o ně někdo zajímal. Lidé už to často nazývají krizí společnosti a možná nás něco takového skutečně brzy čeká. Společnost možná nebude uznávat nic hodnotného a bude řešit jen trendy, algoritmy, čísla a bude schopná pro to udělat cokoliv. Mám z toho obavy, není to úplně nereálný scénář.

Snažíte se proti tomu i bojovat?

Na svých sociálních sítích často edukuji publikum o marketingu, ve svém podcastu zase s dalšími ženami hovořím o palčivých tématech, která zajímají ženy. Podílím se na vývoji newsparku, který chce být nezávislou platformou mezi českými médii. Bude v rukou samotných tvůrců a jejich diváků. Jejím záměrem je vytvořit prostor pro šíření hodnotného obsahu v klíčových oblastech života. Tvoří ji ti, kteří jsou si právě vědomi toho, že jako influenceři nebo mediálně známé osobnosti mají široké publikum sledujících. Jsem zvědavá, jak se tomuto projektu bude dařit.

Už jsme to nakousli, k práci s klienty ohledně sociálních sítí o nich také přednášíte a školíte. Jak vás to baví?

Ono to bylo asi dost přirozené se tímto směrem rozvinout. Za těch mnoho let v agentuře mám spoustu případových studií a výsledků, které mohou inspirovat a navést další zájemce. Přednášet a předávat zkušenosti v jakékoliv formě mě naplňuje. Před pár měsíci mě oslovila také známá skupina Holky z marketingu. Zaujalo je, že vedle školení a klientské práce jsem i sama influencerkou, což se moc nevidí, takže školím a přednáším na toto téma i pro jejich klientky.

Pojďme k vaší tvorbě na TikToku. S manželem máte společně úspěšný kanál. Jak jste se k tomu dostali?

Když jsem před několika lety začínala v marketingové agentuře, o TikToku se začínalo mluvit. Tehdy jsem to absolutně odsoudila, protože jsem to viděla jen jako bezduchou platformu pro děti, kde se jen tancovalo.

m whatsapp image 2023 05 08 at 10.21.57 1

Eliška Jana Auer s rodinou. (zdroj: se svolením Elišky Jany Auer)


Postupem času jsem se ale logicky musela i o TikTok začít zajímat, když jsem klientům zpracovávala strategie na sociální sítě, když se navíc TikTok stále rozšiřoval a dařilo se mu čím dál víc. První ho ale začal používat můj manžel. Natočil několik videí a pak jsme si pro zábavu zkusili natočit i nějaké legrační kousky společně. A chytlo se to. Dnes je to přes rok a půl, co na TikTok obsah aktivně vytváříme.

Co nějaká čísla, jak se vám daří?

Náš společný hashtag #auerovi má přes šest milionů zobrazení, můj účet sleduje něco přes 85 tisíc lidí.

Když se to takto chytilo, co si od toho slibujete dál?

Původně to bylo opravdu jen pro zábavu. Dneska máme zajímavá čísla. Pomáhá mi to v mé práci, protože jsem platformu TikToku díky vlastní tvorbě lépe pochopila. Přináší to samozřejmě i ty další benefity, jako zajímavé spolupráce, ohodnocení a zážitky.

Mnoha lidem úspěch na sociálních sítích poněkud změnil život, co se změnilo u vás?

Máme takový jeden roztomilý zážitek. Minulý rok jsme bydleli v Liberci, kde nás lidé postupně začínali na ulici poznávat a chtěli se s námi fotit. Nejhezčí fotku máme s jedním párem v Bille vedle uzenin. Dohonil nás a poprosil nás o fotku, bylo to moc milé.

Vedle práce v agentuře, školení, tvorby na sociálních sítích jste také mladá maminka. Jak vedle pracovních aktivit zvládáte i tuto novou krásnou životní roli?

Prvotní skloubení všech aktivit bylo náročné. Po porodu jsem samozřejmě zvolnila. S manželem se ale ani jeden nechceme vzdát našich prací, které naštěstí můžeme více či méně dělat i z domova. Našli jsme si v tom systém a balanc a skvěle to funguje.

Související…

Nemůže vás nebavit, v budoucnu bude ještě více vzdělávat. Má to ale háček, říká král českých tiktokerů
Tomáš Svoboda

foto: se svolením Elišky Jany Auer, zdroj: Autorský článek

Tipy redakce

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...