Na začátek tohoto článku bych chtěla připomenout, že prakticky žádná žena nejde vystřílet školu kvůli šikaně od spolužáků nebo svojí zdrcující sexuální frustraci. Manosphere je bezpochyby mnohonásobně větší problém a bezpečnostní riziko. Nicméně… stejně na internetu můžete potkat pěkné megery. Ukrývají se ve „Womanosphere“ anebo ve „Femosphere“ – jedna se hlásí k pravici a druhá k levici, ale šílené jsou obě stejně a v obou směrech najdete názor, že muž je především dojná kráva na peníze.
Womanosphere
Womanosphere, stejně jako její bratrskou Manosphere, tvoří stovky webů, diskuzí na sociálních sítích, inflluencerek a konzervativních celebrit. Zajímavé je, že kdyby určité členy Manosphere a Womanosphere posadili ke stolu, mohli by si v něčem rozumět.
Souhlasí v tom, že ženy a muži jsou fundamentálně odlišní, kritizují woke kulturu (woke je podle nich skoro všechno), moderní společnost a touží po návratu do minulosti k tradičním genderovým rolím, což by nebyl problém, kdyby takový životní styl nechtěli vnucovat ostatním. Muž má vždy poslední slovo, nikdy nepláče a hodně vydělává – čím víc peněz, tím je kvalitnější člověk. Manželka je krásná, poslušná uklízečka, která mu rodí děti a neplete se do důležitých rozhodnutí.
A zde je hranice, kde už začíná pořádná nalejvárna. Dívkám algoritmus brzy přihraje takové influencerky, které na estetiku a životní styl napůl rezignují a věnují se radši propagaci fašismu.
Jako „gateway drug“ do Womanosphere často slouží na první pohled úplně nevinný módní trend soft girl. Miliony žen z Gen Z soft přejalo estetiku soft girl jen povrchně, některé se ale vydaly dál. Soft girl oslavuje romantiku, wellness a ženskost, s heslem „odpočívejte, pokud to někdo zaplatí. Jste princezny. Muži jsou vítáni, tedy hlavně jejich kreditky a materiál pro budoucí manžely“.
Další level po soft girl je tzv. „stay at home girlfriend“ (SAHG), což je přítelkyně, která se nechá programově vydržovat. Pečuje o svůj vzhled, odpočívá a udržuje domácnost, zatímco ji přítel živí. „Lidé se mě ptají, co je můj dream job. Nikdy jsem neznala odpověď. Teď už to vím. Nechci pracovat. Chci žít jemný, ženský styl života a později počítám s tím, že se ze mě stane matka a žena v domácnosti,“ říká v článku pro Cosmopolitan typická soft girl a SAHG. (Co bude holka dělat, když ji manžel začne mlátit? Pozn. autorky)
Na nevinnou soft girl estetiku a hédonismus SAHG navazuje glamour magazín pro ženy Evie. Zakladatelka Brittany Martinez uvedla, že posláním Evie je „posilovat, vzdělávat a bavit mladé ženy obsahem, který oslavuje ženskost, podporuje ctnost a nabízí upřímnější pohled na věc, než jaký se jim dostává jinde“. Kromě tipů na péči o pleť, dekoraci domova, receptů na hubnutí má Evie i politický přesah. Je součástí širšího konzervativního mediálního ekosystému, zahrnujícího ultrapravicové platformy, jako je The Federalist nebo Daily Wire. Nutno taky poukázat na propojení s dalšími pravicovými think-tanky a náboženskými organizacemi. A zde je hranice, kde už začíná pořádná nalejvárna.
Dívkám algoritmus brzy přihraje takové influencerky, které na estetiku a životní styl napůl rezignují a věnují se radši propagaci fašismu. Mají rády emocionální témata typu rodí se málo dětí, transsexuálové jsou stejně hrozní jako pedofilové, školy dělají z dětí homosexuály a levičáky, takže je radši vzdělávejte doma.
Konzervativní influencerky vypadají elegantně, mluví jako kniha a těší se na domácí idylu, až si najdou manžela, pokud ho ještě nemají. Nostalgicky, ale se selektivní pamětí vzpomínají na staré časy, kdy ženy byly „elegantní dámy a měly úroveň“. Jedněmi z nejznámějších influencerek jsou Abby Shapiro (sestra alt-right komentátora Bena Shapira z Daily Wire), Allie Beth Stuckey a Lauren Chen.
Abby Shapiro je známá svými názory na rodinu, mateřství a kulturu, které sdílí prostřednictvím Instagramu a YouTube na kanálu Clasically Abby.
Allie Beth Stuckey, kterou přirovnávají k republikánské hvězdě z minulosti Phyllis Schlafly, je křesťanská komentátorka, která se věnuje kritice „progresivní agendy“ a obhajobě konzervativních ideálů.
Nadpozemsky krásná Estee Williams vypadá jako Marylin Monroe a svým jemným hláskem kritizuje emancipaci žen, zatímco peče domácí chleba.
Lauren Chen se zaměřuje na kulturní a politická témata s důrazem na svobodu slova a individualismus a její zvláštností je, že i přes krajně pravicové názory není bílá. Moderní krajní pravice má celkem dost barevných influencerů, říká se tomu tokenismus, ale k tomu někdy příště.
Tyto a další ženy patří mezi prominentní hlasy konzervativní Womanosphere, ale na rozdíl od radikálnějších „tradwives“ nepropagují tolik extrémní podřízenost žen mužům nebo úplné odmítnutí pracovního života.
Šťastná a těhotná domácí bohyně
Tradwives (zkráceně z „traditional wives“) jsou ženy, které se hlásí k radikálně konzervativnímu modelu manželství, kde je jejich hlavním imperativem podřízenost manželovi, a ve většině případů jsou ovlivněny náboženstvím.
Vyšší vzdělání a kariéra je jen pro ty popletené chudinky. Mezi nejradikálnější představitelky tohoto hnutí patří mormonská křesťanka Ayla Stewart (známá jako „Wife with a Purpose“), která otevřeně propaguje radikální křesťanství, bílý nacionalismus a spojuje tradiční genderové role s rasovou čistotou, nebo nadpozemsky krásná Estee Williams, která vypadá jako Marylin Monroe, a svým jemným hláskem kritizuje emancipaci žen, zatímco peče domácí chleba.
Pokrytectví tradwives spočívá v tom, že ačkoli hlásají úplné odmítnutí moderního světa a finanční nezávislosti, samy často profitují ze sociálních sítí a monetizace svého obsahu – tedy z nástrojů, které jim umožňují právě tu nezávislost, kterou kritizují. Navíc mnohé z nich, přestože věří v údajnou „přirozenou submisivitu“, ve skutečnosti budují veřejné platformy, vlastní značky a reklamní prostory, což vyžaduje podnikavost a sebevědomí, jež jsou v rozporu s jejich rétorikou o pasivní roli ženy. Některé z nich, ale určitě ne všechny, navíc koketují s bílým suprematismem, což odhaluje, že jejich tradicionalismus není jen o rodině, ale slouží i jako zástěrka pro rasistické a extremistické ideologie.
Feministky typu „kill all men“
A teď na opačnou stranu politického spektra, tam, kde za všechno může patriarchát – Femosphere. Přestože je nalevo, výsledek ideologie v jejích skupinách je někdy podobný – vytěžit z mužů peníze a rezignovat na vlastní sebehodnotu.
Femosphere vznikla z několika důvodů. V první řadě je to reakce na nenávistné podcasty z Manosphere. Další ženy se radikalizovaly kvůli traumatu, jako je znásilnění, a následně usoudily, že všichni muži jsou prasáci. Některé členky Femosphere tam ale fungují hlavně z čirého narcismu a nedostatku sebereflexe. Ve Femosphere existuje několik proudů, ne všechny jsou tak strašné, některé z nich se spíš vyžívají v brutálním humoru.
Jedna ze skupin hlásí totální genderový separatismus. Jedná se o 4B movement, který vznikl v Jižní Koreji. 4B zkratka znamená v překladu z korejštiny „žádné manželství, žádné plození dětí, žádné randění a žádný sex“. Jižní Korea měla ve své době snad nejvíc misogynního prezidenta na světě a výrazné problémy se sexismem, takže vznik 4B jako jakési ženské stávky byl pochopitelný. Časem se ale hnutí 4B dostalo do celého světa a nabalilo na sebe ženské Andrewy Tatey.
„Muži, kteří nejsou ochotni investovat do žen finančně, jsou emocionální paraziti a zloději tvého drahocenného času. Pokud tě pozve na kávu místo do restaurace, je to red flag – chce tě otestovat, jestli jsi laciná.“
4B movement a další přilehlé proudy radí, že je potřeba ze svého života zcela odstranit muže (říká se tomu „decentering men“) – neobchodovat s nimi, nekamarádit se se s nimi a nahlížet na ně z hlediska kolektivní viny. V diskuzních fórech jsou hlášky typu „kdybych čekala chlapečka, jdu na potrat“. Dávají mužům také drsné přezdívky, čímž se podobají incelům, například jim říkají „scrotes“ od slova skrótum – šourek.
V jiných koutech Femosphere panuje z hlediska partnerských vztahů opačný přístup – když už ten patriarchát nejde v nejbližší době porazit, musíme se mu přizpůsobit a naučit se muže využívat, co nejvíc to jde. Takhle přesně funguje Female Dating Strategy (FDS), online komunita reagující na „vědu“ o randění od chlapců z Manosphere. FDS se prezentuje jako „feministický manuál pro vybíravé ženy“, ale v podstatě vyhlásily mužům hybridní válku.
„Muži, kteří nejsou ochotni investovat do žen finančně (drahé dárky, luxusní večeře, placení jejich životních výdajů), jsou emocionální paraziti a zloději tvého drahocenného času. Pokud tě pozve na kávu místo do restaurace, je to red flag – chce tě otestovat, jestli jsi laciná,“ zní typický příspěvek z problematického subredditu r/femaleDatingStrategy.
Podle FDS feministický aktivismus nebo politická snaha nemá cenu. Cílem je hacknout systém a co nejvíc využít muže. Přestože FDS nesnášejí alfa samce z Manosphere, přebírají jejich terminologii (říkají např. „low value man“, muž s nízkou hodnotou) a potvrzují tak jejich stereotypy o ženské vypočítavosti a materialismu. V Manosphere každý zná pseudovědecký koncept hypergamie – snahu žen najít si partnera s vyšším společenským statusem. FDS údajnou hypergamii oslavuje a povyšuje ji na svoji hlavní strategii. „Nestyďte se mít na partnera vysoké nároky – fyzické, psychické, morální ale i finanční. Při randění se s nimi co nejdéle nevyspěte,“ zní typické rady.
TheWizardLiz, self-help koučka v růžovém sportovním oblečení, rozdává na TikToku rady typu „jak zařídit, aby se k tobě choval jako k princezně“ – tedy konkrétně: řekni partnerovi, že chceš kapesné. Ženám taky radí, ať se naučí „manipulovat s dopaminem partnera“. Jejím prvním přikázáním je „nechoďte s muži, kteří nemají prachy“.
Důležitá vztahová strategie je tzv. vetting, což je rané prověřování nových partnerů, jestli náhodou nejsou „low value men“ – muži bez ambicí, prostředků a nedostatečně oddaní. FDS kritizuje ženy, které mají k mužům přátelštější postoj, to jsou tzv. „pickmeishas“. Pickmeishas za sebe platí v restauraci, přispívají na společnou domácnost a tolerují „nekvalitní“ muže. FDS svůj materialismus obhajuje tím, že jde o „sebeobranu“ proti mužům, kteří využívají ženskou emocionální práci bez reciprocity.
Když vám někdo nabídne balíček Skittles a pár jich je otrávených, vezmete si? Takhle podobně je to přece s muži. Tohle je rétorika Femosféry. A teď si za muže dosaďte uprchlíky a máte rétoriku Tomia Okamury.