fbpx

Zveřejněno: 27. 3. 2017

Manželka mě pošle do obchodu pro jedno mléko. Já se vrátím s balíčkem žvýkaček, croissanty na snídani a zcela zbytečnou novou pánvičkou jen za 149 korun. Tak jsem hlupák? Ne, jen jsem se nechal zmanipulovat.

„Často si neuvědomujeme, že jsme manipulováni, obzvlášť když nás naviguje přeplněný obchoďák,“ řekl žurnalista Quentin Fottrell.

supermarket shutterstock 394230274
Nezáleží na tom, do jakého obchodu vejdete. Všechny jsou designovány tak, aby vás donutili utratit co nejvíce peněz. Ať žije kapitalismus! Primárně se zaměřují na váš zrak. Všude po krámě naleznete malá symbolická vodítka, která vás nabádají k rozhazování obsahu peněženky. Důležitá je například barva (každá evokuje určitý pocit), překážky, chaos v obchodě, který vás nutí bloudit. Nikde neuvidíte hodiny, abyste ztratili pojem o čase a zůstali nakupovat co nejdéle. Zpomaluje vás i uklidňující hudba a příjemná vůně. A triků je mnohem víc. Demonstrujme si je na místě, které s největší pravděpodobností pravidelně navštěvujete. Na supermarketu.

Jak vás supermarkety nutí nakupovat

Začne to už u vchodu, kde si vezmete nákupní vozík. Je pohodlný a umožňuje vám pobrat více věcí najednou. Proto byl taky v roce 1938 vynalezen – aby zákazníci mohli snáze nakupovat. U vstupu do velkých supermarketů často stojí květinářství nebo pekárna. Příjemná vůně vám navodí dobrý pocit, takže se v obchodu budete cítit lépe. Navíc aktivuje vaše slinné žlázy, tudíž i chuť na jídlo. Většina obchodů vás povede zprava doleva. Protože v České republice řídíme vpravo, směřujeme tam i svůj pohled. Výrobky, které spíše nakoupíme, se proto dávají na pravou stranu. A produkty denní spotřeby – salámy, sýry, mléko, rychle se kazící potraviny – zase najdete až úplně vzadu, abyste nejdřív museli projít celým obchodem. Co kdyby vás něco zajímavého praštilo do očí cestou?

Supermarkety vám taky neumožňují „zkratky“. Přímá cesta k pokladnám je často zablokovaná, takže jste nuceni obejít celý labyrint, projít všechny uličky. Produkty, které obchod skutečně chce prodat, umisťuje do výšky očí, abyste si jich snáze všimli. Možná vás ale překvapí, že počítá i s dětmi. A tak sladkosti, hračky apod. najdete blíže u země. Nejoblíbenější produkty jsou situovány na konci uličky, abyste si ji museli prohlédnout celou, než najdete, co hledáte. Nejvýdělečnější částí obchodu je ovšem oblast u pokladen. Během několika minut čekání často podlehnete pokušení a koupíte si něco sladkého.

A dál?

supermarket shutterstock 210301222
Mohli bychom ještě chvíli pokračovat. Ovlivňují nás i slevy, zákaznické karty, dosažitelnost produktů (když se věci dotkneme, spíše ji i nakoupíme), ale v diskontních obchodech třeba i přehršel nabídek a nutnost prohrabovat se věcmi, která mění nakupování v určitou formu hry.
Již slavný efekt mají cenovky 9,90 Kč. Nevěříte, že fungují? Colorado State University a Washington State University se spojily v průzkumu a nabízely úplně stejné pero za dvě rozdílné ceny: 2 dolary a 3,99 dolarů. Na 44 % zákazníků si koupilo dražší pero.
Buďme ale upřímní – supermarkety a obchoďáky nemůžou za všechno.

Jak nás ovlivňují naši blízcí

„Pokud se chcete vyhnout utrácení příliš velkého množství peněz, měli byste dodržovat několik pravidel,“ poradil marketingový konzultant Martin Lindstrom. „Za prvé: neberte s sebou svoje děti. Průměrně kvůli nim utratíte o 29 % víc než obvykle. Za druhé: nenakupujte se svým partnerem. Kvůli němu utratíte o 19 % více, než plánujete. Za třetí: nevyužívejte nákupní vozík. Když si své věci nosíte, utratíte o 8 % méně.“

foto: Shutterstock

Tipy redakce

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Flákač, budižkničemu, alkoholik, čórka. To jsou typické konotace, které si mnoho z...