fbpx

Kameny vyrobené v laboratoraři jsou s těmi vytěženými srovnatelné. Dají se vyrobit na míru a nikdo kvůli nim neumírá

Zveřejněno: 10. 4. 2019

Na svém prvním oficiálním veřejném vystoupení roku 2019 měla na sobě Meghan Marklová diamantové náušnice, které nezaujaly ani tak svým třpytem, jako spíše původem. Byly vyrobené v laboratoři. Šperky vévodkyně ze Sussexu pochází od společnosti Kimai, která sídlí v belgických Antverpách. Tady se vyrábí umělé kameny, které jsou chemicky identické s těmi přírodními. Na rozdíl od těžby se však laboratorní výroba obejde bez výrazně negativních sociálních i ekologických dopadů.

Málokterá žena, která se pyšní diamantovým šperkem, si uvědomuje, že sice podpořila výnosný byznys, ale statisíce „jeho“ dělníků v diamantových dolech vydělávají méně než jeden dolar denně. To je mimochodem mzda pod hranicí extrémní chudoby, píší Financial Times.

V některých oblastech Afriky podle některých výzkumů tvoří děti v diamantovém těžebním průmyslu až 46 % pracovních sil.

Následkem toho se mnohým z nich nedostává základních lidských potřeb, jako je tekoucí voda či základní hygienické prostředky. Kromě toho tito dělníci často pracují v extrémně nevyhovujících podmínkách, bez potřebných nástrojů a bezpečnostních opatření. Snadno se mohou zranit nebo i zemřít během sesuvů půdy, zhroucení dolů a dalších nehod. Za dostupný zdroj levné pracovní síly jsou navíc považovány děti, pravidelně jsou proto v diamantovém těžebním průmyslu na práci najímány. V některých oblastech Afriky dokonce podle některých výzkumů tvoří děti až 46 % pracovních sil.

diamanty 0301909364

Jeden z největších dolů jednoho z největších producentů diamantů v Botswaně


Přestože v mnoha oborech se na etický přístup a udržitelnost dbá mnohem víc než v minulosti, diamanty nejsou ten případ. „Potřeby a požadavky naší generace se mění a průmysl se jim stále není schopen přizpůsobit,“ podotkla Jessica Warchová, 25letá spoluzakladatelka společnosti Kimai, jejíž rodina se obchodem s diamanty zabývá po celé generace. „Tento obor během posledních let bohužel nezaznamenal žádné inovace.“

Diamanty na přání

Volba Meghan Marklové, která patří k jedné z nejvýznamnějších světových módních ikon, přichází v době, kdy diamantový těžební průmysl dosahuje ročního obratu ve výši 17 miliard dolarů. Naopak prodej diamantů umělých tvoří jen asi 2 % z celkového objemu. Podle poradenské společnosti Bain se však jejich výroba zvyšuje o 15 až 20 % ročně, což pro tradiční horníky představuje do budoucna hrozbu. Ale už i v současnosti čelí důlní společnosti zpomalení prodeje menších přírodních kamenů.

V laboratoři vyrobené kameny jsou konzistentnější a výrobce šperků si je může objednat přesně na přání, což u přírodních variant není možné.

Společnost De Beers, která je jejich největším producentem, vydala v březnu 2019 prohlášení, ve kterém uvádí, že množství prodaných kamenů, které během letošního ledna a února dosáhlo 900 milionů, je nejnižší od roku 2016, kdy začala publikovat data. A pořád víc hráčů na trhu, zejména výrobců šperků, zjišťuje, že umělé diamanty dosahují lepší kvality a jsou k dostání za stejnou cenu jako jejich přírodní konkurenti.

Progresivní laboratoře 

Podle výkonného ředitele Martyho Hurwitze ze společnosti MVI Marketing, která se zabývá poradenstvím v oblasti diamantů, je právě možnost vyrábět malé diamanty v laboratoři v konzistentní barvě i kvalitě důvodem, proč jsou na trhu se šperky stále žádanější. „Obrací se k nim stále více pozornosti,“ vyjádřil se. „Kameny jsou konzistentnější a výrobce šperků si je může objednat přesně na přání, což u přírodních variant není možné.“

diamanty 0301837733

Diamanty vyráběné v laboratoři mají před sebou velkou budoucnost. A nikdo kvůli nim netrpí


Nové odvětví producentů laboratorních diamantů však útočí také na trh s většími kameny. Společnost Diamond Foundry se sídlem v San Franciscu, kterou mimo jiné podporuje Leonardo DiCaprio, jenž zazářil ve snímku z roku 2006 Krvavý diamant, tvrdí, že už zaznamenala vzrůstající poptávku po svých pěti- až šestikarátových kamenech. Největší kamen, který kdy vytvořili, je 45karátový diamant určený pro prsten v hodnotě 250 tisíc dolarů, navržený designérem společnosti Apple Jonathanem Ivem. Podle viceprezidentky společnosti Mony Sadat Akhavi „předstihne v následujících letech výrobní průmysl ten těžební“.

Jako pravé

Společnost De Beers se snaží jít s dobou a loni uvedla na trh vlastní laboratorní řadu s názvem Lightbox. Přesto v únoru 2019 Bruce Cleaver, výkonný ředitel firmy s tradicí 131 let, popřel, že umělé kameny působí na cenu těch pravých. Podle něj ceny malých diamantů klesly kvůli vysokým dodávkám, pádu indické rupie a problémům indických zpracovatelů.

Podle expertů mohou „umělé“ kameny do roku 2023 dosáhnout na globálním trhu 5% podílu v hodnotě 5 bilionů dolarů.

Více než 90 % světových přírodních diamantů projde Indií a jsou leštěny ve městě Surat. „Nemáme důvod věřit tomu, že v diamantovém průmyslu dochází ke strukturálním problémům,“ řekl Cleaver během konferenčního hovoru s těžařskou společností Anglo American, která De Beers vlastní.

Související…

Už víme, že diamantů je všude spousta. Jen se k nim dostat...Sen o blátě, které se promění v zlato, aneb umění alchymie Šest tisíc diamantů na stometrové věži se třpytí nad barmskými plážemi

Laboratorní diamanty jsou vyráběny za použití vysokého tlaku a teploty, nebo uložením vrstev uhlíku na diamantové semínko, což je proces známý jako chemická depozice. Loni v červenci americká federální obchodní komise rozšířila svou definici diamantů i na ty uměle vytvořené. Podle expertů mohou tyto kameny do roku 2023 dosáhnout na globálním trhu 5% podílu v hodnotě 5 bilionů dolarů.

foto: Shutterstock a Profimedia, zdroj: Financial Times

Tipy redakce

Jde ještě o klimatickou nouzi, nebo už paniku? 10 otázek a odpovědí o přehřívání Země

Jde ještě o klimatickou nouzi, nebo už paniku? 10 otázek a odpovědí o přehřívání...

Praha 7 vyhlásila v květnu stav klimatické nouze , jak ji (a nejen ji, ale celou...

Celá třetina mileniálů v USA pochybuje, zda je Země kulatá. Konspirace poráží školy

Celá třetina mileniálů v USA pochybuje, zda je Země kulatá. Konspirace poráží školy

Tajná spiknutí okolo celebrit nejsou až tak nová. To první se objevilo na sklonku...

Twitter uživatelům ukazuje, co mají rádi za reklamu. A někdy je dost mimo

Twitter uživatelům ukazuje, co mají rádi za reklamu. A někdy je dost mimo

Inferred interests neboli „odvozené zájmy“ je název funkce sociální sítě Twitter,...

Pokračováním v prohlížení těchto stránek souhlasíte s Podmínkami užití a Pravidly využití Cookies.