Jestliže hubnete, pak je pro vás sladké k snídani pravděpodobně tabu. Vědci však přišli s tím, že to tak nemusí být, právě naopak! Dort po ránu vám může pomoci snížit chuť na sladkosti a následně také shodit nějaká kila. Jak se k tomuto tvrzení staví výživoví odborníci?

Dobrá zpráva pro příznivce dortíků. Nejenže je můžete pravidelně snídat, ale dokonce vám mohou pomoci zhubnout. To alespoň tvrdí izraelská studie z roku 2012, v níž si obézní účastníci, kteří pravidelně snídali jídlo bohaté na bílkoviny a sacharidy včetně dezertu, lépe udrželi svou hmotnost než ti, kdo měli nízký příjem kalorií bez cukroví.

Dort k snídani = úbytek váhy?

Studie zahrnovala 193 obézních dospělých, z nichž polovina byla náhodně vybrána, aby si dávala velké snídaně o 600 kaloriích, které zahrnovaly dezert, jako je cukroví, dort nebo kobliha. Druhá polovina naopak měla konzumovat malou snídani o 300 kaloriích. Přitom obě skupiny spotřebovaly stejný celkový objem kalorií za den – konkrétně muži 1600 a ženy 1400.

Po 16 týdnech důsledné konzumace této stravy obě skupiny ztratily přibližně stejné množství váhy. Během následujícího období bylo účastníkům doporučeno, aby se drželi doporučené stravy, ale mohli jíst více, když měli hlad. Následně vědci zjistili, že jedinci s malou snídaní přibrali 10 kg, zatímco druhá skupina s dezertem naopak v průměru 6,8 kg shodila.

shutterstock 498217546

Při redukci hmotnosti je důležité brát v úvahu načasování.

Správné načasování je základ úspěchu

„Tato zjištění naznačují, že nejen složení, ale i načasování jídla hraje významnou roli při ztrátě hmotnosti. Sacharidy, cukry a bílkoviny, které zkonzumujeme při snídani, nám pomohou uspokojit touhu po sladkém hned ráno, tudíž už na něj posléze nemáme takovou chuť,“ říká výzkumná pracovnice Dr. Daniela Jakubowiczová, která se výzkumu účastnila.

Většina odborníků se také shoduje, že velká, vyvážená snídaně může pomoci k hubnutí, neboť potlačí náš hlad a sníží pravděpodobnost, že se zbytek dne budeme přejídat. „Poslední věc, kterou chcete, je být před večeří kompletně vyhladovělý,“ říká Heather Mangieri, konzultantka a mluvčí Akademie výživy a dietetiky. „Večer je nejnevhodnější čas pro velké porce.“

shutterstock 443825002

Projezme se sladkým ke zdraví!

Příliš dobré, než aby to byla pravda?

Někteří odborníci na výživu však výsledky studie neschvalují. „Ani za milión bych nikomu nedoporučila jíst k snídani sušenky nebo dorty,“ říká Katherine Tallmadgeová, registrovaná dietoložka a autorka publikace „Diet Simple.“ „Přestože studie benefity velké snídaně dokazuje, nemůže zodpovědět otázku, zda je pojídání dortů opravdu dobrý nápad,“ dodává.

Navíc, podle její zkušenosti, jedení cukru může chutě na sladké ještě zvýšit. Proto je podle ní lepší jíst vyvážené, zdravé snídaně – jako jsou například ovesné vločky, mléko a ovoce – což obsahuje asi třetinu potřebného příjmu kalorií.

Ať už je pravda kdekoli, tato studie demonstruje důležitost zahrnutí oblíbeného jídla do jídelníčku. „Víme, že přehnané omezování se prostě nefunguje,“ říká Mangieri. Je tedy jasné, že větší snídaně, případně obsahující i náš oblíbený dezert, je pro hubnutí lepší než nedostatečná.

Asi se však shodneme na tom, že když už sladké, tak jedině kvalitní a vyrobené z poctivých surovin. Na takové si můžete zajít například do pražské cukrárny Moje cukrářství, která vás rozmazlí svými lahodnými dortíky a kávou.

foto: Shutterstock