fbpx

Alternativní pražská kina se probíjejí koronakrizí různě. Spoléhají na pomoc státu, ale i na tu mezinárodní či od obcí. A hlavně spoléhají na diváky

Zveřejněno: 30. 10. 2020

Na kina dopadla pandemie koronaviru jako na jedny z prvních. Nejprve byla omezena kapacita projekcí, takže některé multiplexy zrušily promítání úplně. Malá kina měla díky své velikosti (či spíš „malosti“) výhodu, která jim ale dlouho nevydržela. Kapacita povolené velikosti shromáždění se stále snižovala, až nezbyla jiná možnost než zavřít úplně. Jak jsou na tom alternativní malá kina teď? A jak vidí jejich provozovatelé budoucnost?

Nejen na kina, ale postupně došlo i na rušení s nimi spjatých festivalů. Ze dne na den byl ve svém průběhu zrušen festival Jeden svět. Nekonal se třeba ani Febiofest či několikrát marně oživovaný festival v Karlových Varech, který je zatím přesunut na 21. listopadu. Rušily se některé premiéry českých i zahraničních filmů. Rozjely se různé alternativy, jako jsou autokina a online promítání, pak se přes léto promítalo, a teď jsme s kiny zase tam, kde jsme byli v březnu.

Propad s optimistickým výhledem

Jak pandemii zvládala a zvládají malá artová kina? Jsou na tom paradoxně líp než ta velká, která jsou závislá na velkofilmech, na něž přijde velká spousta lidí, která si dá nejlépe hodně velké občerstvení? Dotázali jsme se zástupců pražských kin Evald, Atlas, Aero, Světozor, Bio oko, Kino Pilotů a Edison. Všichni se vesměs shodli na tom, že během léta diváci film a kina podporovali a rádi se do nich vrátili. A doufají, že se to povede znovu.

Propad to je, ale máme distribuční alternativu, takže s naším tradičním publikem komunikujeme a získáváme i nové, které by do kamenného kina možná nepřišlo.

Například kina Evald a Atlas zaznamenala během posledního promítacího víkendu těsně před vyhlášením opětovného uzavření kin, tedy 10. a 11. října, jeden z nejúspěšnějších víkendů od konce léta. V létě se tato kina držela na 50 až 60 procentech tržeb loňského roku, v květnu a červnu to bylo jen 30 až 40 procentech. Chyběly jim totiž všechny školní projekce a komerční pronájmy.

Když to jde online

Zakladatel filmového klubu a kavárny Edison Ivan Hronec v kině eviduje vysoký propad  také, ovšem v první české festivalové videotéce Edisonline, kterou rovněž vlastní, naopak zaznamenal nárůst o sto procent. „Propad to je, ale máme distribuční alternativu, takže s naším tradičním publikem komunikujeme a získáváme i nové, které by do kamenného kina možná nepřišlo,“ uvedl.

Podobná odpověď zazněla i od Magdaleny Novotné, která zastupuje Aero, Světozor a Bio Oko. Ti promítají online v rámci projektu Moje kino LIVE, u něhož však zisky pokryjí jen jeho náklady. „Je to mladý projekt, který se snažíme teprve osamostatnit, aby mohl být i po otevření kin alternativou. Nyní je to hlavně účinný nástroj, jak zůstat v kontaktu s naším publikem,“ řekla.

Jen aby tam nezůstali

Alice Aronová z kina Evald poznamenává, že po přesunu na internet hrozí dle psychologů u diváků sociální izolovanost a méně se také při sledování filmů soustředí. Snímkům to dle ní ubližuje, stejně jako jiný „mobilní“ formát a kvalita obrazu i zvuku. I proto věří, že se diváci po epidemii do všech kin navrátí. Obává se ale celkových změn v chování lidí.

Z filmů se stává „domácí fastfood“ s neomezenou nabídkou, tato široká nabídka paradoxně mnohým komplikuje výběr toho jednoho správného filmu.

„Místo návštěvy kina s rodinou či přáteli, která je spojena i s posezením po projekci, dnes sedí lidé u počítačů či televizí a často sledují filmy sami, zcela sociálně vyloučení, izolovaní od kolektivního sdílení emocí a filmového zážitku. Z filmů se stává ,domácí fastfood‘ s neomezenou nabídkou, tato široká nabídka paradoxně mnohým komplikuje výběr toho jednoho správného filmu – silného kinematografického zážitku,“ posteskla si.

Problém odložených velkofilmů

Už jsme zmínili, že ubylo premiér velkofilmů, jako je třeba další pokračování Jamese Bonda. Tyhle filmy na první pohled pomůžou k návštěvnosti jen velkým multiplexům, ale na ten druhý by pomohly i alternativním kinům. Všechna oslovená kina se sice shodla na tom, že s multiplexy nesoupeří, některá však uznala, že jsou navázaná na jejich distribuci. Lidé, kteří nechtějí vidět Jamese Bonda v atmosféře chroustání popcornu, totiž čekají, až se film dostane do menšího kina.

„Naším paradoxně největším problémem na jaře tedy byla skutečnost, že se v multiplexech po jejich znovuotevření nemohl prodávat popcorn. Mainstreamový divák tak zůstával doma a distributoři odkládali premiéry nových titulů nebo investovali mnohem méně prostředků do jejich propagace. Vnímáme se jako součást dlouho budovaného a křehkého ekosystému, který je nyní ve velkém ohrožení,“ uvedla Alžběta Macolová z Kina Pilotů.

Pomohlo město i stát

Všem osloveným kinům se dostalo po jarní vlně koronaviru nějaké finanční podpory, především od Magistrátu hlavního města Prahy a Ministerstva kultury ze Státního fondu kinematografie. Kino Pilotů uvádí, že jim na jaře nejrychleji pomohla Evropská unie, konkrétně program Europa Cinemas. Kino Evald a Atlas také po celou dobu podporuje příslušná městská část (Praha 1 a Praha 8).

Bio Oko, Aero, Světozor a Edison se kromě toho účastnily programu Antivirus, kdy se stát podílel na úhradě části mzdových nákladů. A některým vyšli vstříc také majitelé objektů, ve kterých se kina provozují, například formou odpuštění nájmů či jeho části. Jaké podpory se jim dostane teď na podzim a zda vůbec, nyní řeší úplně všichni.

Žijeme teď jinak

Navzdory obavám a nejistotě všichni oslovení věří, že toto těžké období přežijí. „Naši předci zvládli přechod z němého filmu na zvukový, my jsme přežili přechod na digitalizaci, ustojíme i koronu, ale musí být co hrát. Kinaři i diváci se těší na premiéry domácích i zahraničních titulů, hlavně na hollywoodské bijáky, které na jaře a v létě po otevření kin byly uváděny minimálně,“ dodává Aronová.

Kino Edison stejně jako další malá kina sází na úzkou specializaci svého podniku. „Naším produktem není jen film, ale film, který se hraje na našich festivalech, v našich kinech, kde je super káva a stylové prostředí, kde se před filmem a po něm diskutuje a kde se film následně posílá do online videoprostoru,“ uvedl majitel Ivan Hronec. 

„Naše kina jsou zaměřená na více artového diváka, nejen kvůli běžnému hracímu profilu, ale i kvůli řadě festivalů, které se u nás pravidelně konají. S multiplexy soupeříme asi tak jako s každou volnočasovou zábavou,“ uvedla Magdalena Novotná za kina Aero, Světozor a Bio Oko.

Nějak bylo, nějak bude, dala by se shrnout filosofie všech malých kin. Jak poznamenal na závěr majitel kina Edison: Nehrajeme v kinech, nenabízíme kávu, ale hrajeme online a o filmech se diskutuje na sítích. Žijeme, jen jinak.

Související…

Nevíte, co dělat v karanténě? Vyřešit to může autokino
Jan Kolář

foto: Shutterstock

Tipy redakce

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Flákač, budižkničemu, alkoholik, čórka. To jsou typické konotace, které si mnoho z...